Ad 1) Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te orga... - Interpretacja - NUS-II-PP-443/16/2004/KK

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.07.2004, sygn. NUS-II-PP-443/16/2004/KK, Urząd Skarbowy w Lublińcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ad 1) Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy stwierdzić, iż ww. przepis nie znajduje zastosowania w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego jak też urzędów obsługujących te jednostki.

Jednostki samorządu terytorialnego (gmina, powiat, województwo) mogą korzystać ze zwolnienia określonego przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast jednostka budżetowa gminy prowadzi działalność w ramach określonej samodzielności i prawnej odrębności organizacyjnej, tym samym wyczerpuje dyspozycje art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do uznania go za podatnika.

Ad 2) W myśl § 40 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) w okresie do 31 grudnia 2007 r. obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się do usług związanych z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usług stołówkowych i usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU 55.5), z wyłączeniem:

  1. sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów alkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%;
  2. sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie przetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Z kolei zgodnie z poz. 7 załącznika Nr 4 do ustawy o VAT zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie świadczonych przez podatnika usług pod odpowiedni symbol PKWiU. Organ podatkowy nie posiada kompetencji w zakresie klasyfikowania statystycznego sprzedawanych towarów bądź świadczonych usług przez podatników, gdyż jedynym organem uprawnionym do wydawania opinii klasyfikacyjnych towarów i usług są właściwe organy statystyczne. W związku z powyższym podatnik prowadzący działalność gospodarczą w zakresie powyższych usług winien ustalić prawidłowy symbol PKWiU na wykonywane usługi. Z uwagi na powyższe tut. organ informuje, iż w przypadku zakwalifikowania przez urząd statystyczny usług stołówkowych świadczonych na rzecz dzieci uczęszczających do danej szkoły przez zatrudnionych pracowników, jako usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80), wówczas usługi te zgodnie z załącznikiem Nr 4 do ustawy będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT. Podobnie stawka podatku VAT na usługi stołówkowe świadczone na rzecz pracowników szkoły uzależniona będzie od klasyfikacji przedmiotowej usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. W przypadku trudności z ustaleniem właściwego grupowania zainteresowany podatnik może zwrócić się do Urzędu Statystycznego, tj. Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29 - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych.

Tut. organ podatkowy informuje ponadto, iż zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 970 ze zm.- zmiana wprowadzona Dz. U. z dnia 25 czerwca 2004 r. Nr 145 poz. 1541) zwalnia się od podatku: "usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej."

Zatem w kwestii opodatkowania usług stołówkowych dla dzieci uczęszczających do innej szkoły należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy są one świadczone pomiędzy dwoma jednostkami budżetowymi, usługi te zgodnie z ww. przepisem będą zwolnione od podatku od towarów i usług.

Ad. 3) Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ww. ustawy "Podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług". Zatem otrzymywane przez jednostkę z budżetu Gminy środki finansowe z przeznaczeniem na prowadzenie szkół, z uwagi na fakt, iż związane są z ogólnymi kosztami ich funkcjonowania - nie są obrotem i nie stanowią podstawy do opodatkowania, w związku z czym stanowisko jednostki w kwestii nie wliczania ww. środków do obrotu jest prawidłowe.

Ponadto w kwestii zastosowania odliczeń od podatku tut. organ podkreśla, iż podatnik zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z ust. 3 wyżej cyt. artykułu proporcję tą ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z kolei w myśl ust. 7 powyższego artykułu "Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1".

Urząd Skarbowy w Lublińcu