W dniu 26.07.2004 r wpłynęło do tut. Urzędu Skarbowego zapytanie Prezydenta Miasta ... (pismo Nr BF.VI.0717/64/04) w zakresie udzielenia odpowiedzi w ... - Interpretacja - WP-443-52A/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27.09.2004, sygn. WP-443-52A/04, Urząd Skarbowy w Inowrocławiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 26.07.2004 r wpłynęło do tut. Urzędu Skarbowego zapytanie Prezydenta Miasta ... (pismo Nr BF.VI.0717/64/04) w zakresie udzielenia odpowiedzi w sprawie :

Gmina Miasto ... obowiązana jest naliczać i odprowadzać podatek VAT od następujących przychodów:

-sprzedaży garaży

-sprzedaży lokali użytkowych

-sprzedaży budynków mieszkalnych

-sprzedaży lokali mieszkalnych dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w zakresie budownictwa mieszkaniowego lub usług mieszkaniowych,

-dzierżawy lokali

-refakturowania usług telekomunikacyjnych

-sprzedaży gruntów

-wpłaty za specyfikację przetargową

Dla inwestycji realizowanych przez Gminę Miasto ... VAT wchodzący w cenę realizacji zadania inwestycyjnego stanowi koszt inwestycji i nie podlega odliczeniu. Gmina Miasto ... wystąpiła z wnioskami o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na projekt realizowany w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego następujących Inwestycji:

-Regionalny nadnotecki system utylizacji odpadów stałych z odzyskiem energii odnawialnych-budowa sortowni odpadów komunalnych

-Przebudowa krytej pływalni " ..."

-Budowa skate -parku

-Przebudowa oczyszczalni ścieków

-Przebudowa stadionu miejskiego

-Budowa kompleksu rekreacyjnego na terenie Tężni Solankowej

-Modernizacja ciągów komunikacyjnych w Parku Solankowym wraz z budową ścieżek rowerowych

-Zwiększenie dostępu do internetu i informacji dla mieszkańców dzielnic ... i kuracjuszy

W związku z powyższym czy Gmina Miasta ... w przypadku uzyskania dofinansowania zadania inwestycyjnego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego może ubiegać się o zwrot podatku VAT ?

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa Naczelnik Urzędu Skarbowego w ... zgodnie z art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997 r Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137z późn. zm.) w odpowiedzi na zadane pytanie wyjaśnia co następuje:

Na podstawie delegacji z art. 92 ust.1 pkt. 3 Minister właściwy do spraw finansów publicznych określił inne niż wymienione w art. 88 ust. 3 przypadki gdy kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu . Powyższe zostało zapisane w rozdziale 12 w/w rozporządzenia do ustawy i zawiera się w cytowanych przepisach § 23-27.

Wykorzystana delegacja o której mowa wyżej pozwala na dokonanie zwrotu podatku VAT od zakupu towarów i usług sfinansowanych ze środków unijnych jednostkom u których wydatek na ich nabycie nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z zawartymi przez Polskę umowami otrzymane bezzwrotne środki pomocowe nie mogą być generalnie wydatkowane na opłacenie podatków w tym podatków obrotowych. Dlatego też w polskich przepisach wprowadzono szczególne rozwiązania, które mają zapewnić realizację powyższego celu. Uregulowania dotyczące podatku VAT, które odnoszą się do bezzwrotnych środków finansowych pochodzących z pomocy zagranicznej mają zastosowanie w stosunku do beneficjentów programów pomocowych i jednostek wdrażających poszczególne programy.

Zdaniem organu podatkowego do Gminy ... o ile będzie beneficjentem programu pomocowego mogą mieć zastosowanie przepisy § 23 - § 27 w/w rozporządzenia w zakresie zwrotu podatku VAT jeżeli dokonywać będzie nabywca towarów i usług za środki finansowe bezpośrednio jej przekazane na odrębny rachunek bankowy. Jako zarejestrowany podatnik podatku VAT Gmina może ubiegać się o zwrot podatku na zasadach opisanych powyżej. Fakt iż Gmina w zakresie realizacji zadań nałożonych przepisami prawa nie jest podatnikiem podatku VAT pozostaje bez związku z uprawnieniem do zwrotu podatku VAT w trybie przepisu § 23-§ 27 w/w rozporządzenia.

Podstawowymi warunkami skorzystania ze zwrotu podatku VAT w trybie w/w przepisów jest rejestracja w podatku VAT oraz posiadanie faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług zapłaconych ze środków unijnych oraz złożenie deklaracji VAT-7 wraz z wnioskiem zawierającym wyliczoną kwotę zwrotu podatku VAT.

Tak więc jeżeli Gmina będzie spełniała warunki określone w § 25 lub 26 w/w rozporządzenia zwrotu podatku VAT organ podatkowy dokona w trybie § 27 w/w rozporządzenia.

Uregulowania prawne zawarte w § 23 ust. 2 w/w rozporządzenia dopuszczają możliwość dokonania zwrotu podatku VAT nie tylko beneficjentowi funduszy ale również jednostkom, którym co prawda nie przekazano bezpośrednio środków finansowych z pomocy zagranicznej lecz które dokonują bezpośrednio zakupów lub importu finansowanego z tych środków. Jednostki te mają prawo do zwrotu podatku VAT tak na podstawie § 25 - 27 jak i na zasadach ogólnych wynikających z art. 86 i 87 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Reasumując powyższe Naczelnik tutejszego Urzędu informuje iż analiza przepisów podatkowych w zakresie podatku VAT w przypadku beneficjenta oraz wykonawców inwestycji, którzy dokonują wydatków oraz otrzymują bezpośrednie przysporzenie w formie bezzwrotnej pomocy w ramach unijnych programów pomocowych pozwala stwierdzić iż zwrot podatku przysługuje jeżeli umowy o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych nie przewidują możliwości opłacania podatku VAT z tych funduszy.

Urząd Skarbowy w Inowrocławiu