POSTANOWIENIE - Interpretacja - NV/4406-1-28/29/05/KM

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.09.2005, sygn. NV/4406-1-28/29/05/KM, Urząd Skarbowy w Pucku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r.z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Starostwa xxxx z dnia 06 czerwca 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu - 09.06.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług zamiany gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub powiatu o równej lub różnej wartości

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Ze złożonego wniosku wynika, iż Starosta w imieniu Skarbu Państwa lub powiat będzie dokonywał zamiany gruntów o równej lub różnej wartości.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zmiany na nieruchomość osób fizycznych lub prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy zamienianych nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega różnica wartości zamienianych nieruchomości, a w przypadku równej wartości zamienianych nieruchomości, zamiana nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny tut. organ podatkowy stwierdza niepoprawność stanowiska Wnoszącego zapytanie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.  o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawodawca w art. 2 ust. 6 ustawy określił, iż pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi natomiast, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późniejszymi zmianami) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo strony inaczej postanowiły.

Ponadto w przypadku zamiany występuje wynagrodzenie, które w prawdzie nie ma formy pieniężnej, lecz jest określone w naturze poprzez otrzymanie innej rzeczy lub świadczenie usług.

Zatem w świetle powyższych przepisów zamiana nieruchomości gruntowych jest dostawą towarów, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Sposób opodatkowania dostawy gruntu zróżnicowany jest w zależności od rodzaju gruntu. Ustalając właściwą stawkę dla dostawy danego gruntu należy pamiętać, iż zgodnie z art. 43 ust. l pkt 9 ustawy dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Tym samym zamiana pozostałych gruntów niezabudowanych będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi nieprzeznaczonymi w planach pod zabudowę korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. W przypadku dostawy gruntów o innych charakterze, właściwą stawką jest stawka VAT jest 22 %, dotycząca dostawy gruntu budowlanego i gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

Oznacza to, iż opodatkowaniu podlega dostawa a więc i zamiana gruntów, które potencjalnie będą traktowane jako budowlane w planie miejscowego zagospodarowania przestrzennego. Dlatego też, decydujące znaczenie ma kwalifikacja przedmiotowych gruntów.

W przypadku zamiany towarów podstawę opodatkowania ustala się w oparciu o art. 29 ust. 3 i 9 ustawy. W myśl art. 29 ust. 3 jeżeli należność jest określona w naturze podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek. Z kolei w przypadku wykonania czynności, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest również wartość towarów lub usług wg cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszona o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 9 ustawy). Wynika stąd, iż podstawą opodatkowania przy zamianie towarów będzie zawsze cała wartość świadczenia podlegającego zamianie.

Ponadto tut. organ podatkowy wskazuje, iż w przypadku dostawy nieruchomości gruntowej trwale zabudowanej budynkiem, stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się gruntu. Oznacza to, że w przypadku dostawy gruntu związanego z budynkiem obowiązuje stawka podatku właściwa dla tego budynku.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku postanowił jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Pucku