
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a oraz art.216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z dnia 14 stycznia 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm. ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.08.2005r. (data wpływu 26.08.2005r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie sposobu w jaki powinien być ustalony udział infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu przy realizacji inwestycji związanej z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu oraz inną infrastrukturą niż infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu
postanawiam
uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione w złożonym wniosku za nieprawidłowe
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 25.08.2005r. Przedsiębiorstwo (...) zwróciło się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług inwestycji "Modernizacja Oczyszczalni Ścieków".
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że inwestycja będzie służyć zarówno infrastrukturze towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i infrastrukturze innej niż infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu. Zdaniem Przedsiębiorstwa zastosowanie stawki 7% do tej części inwestycji, która odpowiada procentowemu udziałowi w jakim ta inwestycja będzie służyła budownictwu mieszkaniowemu obliczonej na podstawie wskaźnika sprzedaży wody bądź odprowadzanych ścieków w stosunku do całości sprzedaży jest wyliczeniem właściwym. Podział na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej jest trudny, z uwagi na fakt, że Spółka nie jest administratorem zasobów mieszkaniowych miasta, a uzyskanie wymaganych danych dotyczących zarówno budownictwa wielorodzinnego jak i domów prywatnych w odniesieniu do zrealizowanych i realizowanych przez Spółkę zadań inwestycyjnych jest niemożliwe.
Zdaniem tutejszego organu podatkowego nieprawidłowe jest stanowisko Przedsiębiorstwa dotyczące sposobu w jaki powinien być ustalony udział infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Stosownie do art.146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl art.146 ust.2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast jak wynika z art.146 ust.3 pkt 3 ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się, między innymi urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Ponieważ obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują zastosowania stawki preferencyjnej dla robót budowlano-montażowych, dotyczących innej infrastruktury niż infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, dlatego należy uznać, że stawka preferencyjna 7%, wynikająca z art.146 ust.1 pkt 2 lit. a ustawy, odnosi się jedynie do tej części wartości inwestycji, która odpowiada procentowemu udziałowi w jakim ta inwestycja będzie służyła obiektom budownictwa mieszkaniowego. Natomiast w pozostałym zakresie będzie opodatkowana stawką 22%, zgodnie z art.41 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Stosownie do art.14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
W związku z powyższym postanowiłem jak w sentencji.
Na postanowienie niniejsze, zgodnie z art. 169 § 4 Ordynacji podatkowej służy Stronie wniesienie zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu, za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie ( art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej ).
