
Temat interpretacji
Stawka podatku VAT dla usługi PKWiU 46.73.16.0 Sprzedaż hurtowa pozostałych materiałów budowlanych - materiały budowlane np. żwir i pasek.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy prowadzącego działalność gospodarczą przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na Zakup oraz dostarczenie piasku na teren posesji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na Zakup oraz dostarczenie piasku na teren posesji. Dnia 16 grudnia 2013 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Firma Usługowo-Handlowa prowadząca działalność () posługująca się Numerem Identyfikacji Podatkowej prosi o udzielenie informacji podatkowej dotyczącej naliczenia obowiązującego podatku VAT od towarów i usług oraz przypisania poprawnego numeru PKWiU do niżej wymienionej usługi Zakup oraz dostarczenie piasku na teren posesji.
Przedsiębiorca podkreśla, że piasek będzie nabywany ze żwirowni, a nie wydobywany samodzielnie. Następnie będzie dostarczany przy użyciu własnego transportu na teren wspólnot mieszkaniowych oraz osób prywatnych. Piasek będzie wykorzystywany do posypywania chodników w okresie zimowym.
Problem wiąże się także ze sposobem wystawienia przez przedsiębiorcę faktury, a mianowicie czy poprawny jest zapis wykonanej usługi na fakturze VAT w jednej pozycji LP.1. Zakup oraz dostarczenie piasku na teren posesji, czy usługa powinna być zapisana w dwóch pozycjach LP.1. Sprzedaż piasku oraz LP.2. Dostarczenie piasku na posesję.
Dnia 16 grudnia 2013 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy wskazując, że Zainteresowany wykonuje usługę rozwożenia piasku na posesję budynków dla osób prywatnych i firm oraz instytucji. Usługa polega na zakupie piasku wraz z dowozem na wskazane miejsce. Piasek zakupywany jest wraz z podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%. Usługa polegająca na sprzedaży tzn. zakupie od przedsiębiorcy wydobywającego piasek i późniejszą jego sprzedaż - to handel.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(sformułowane w piśmie z dnia 13 grudnia 2013 r.)
Czy prawidłowe jest naliczenie podatku od towarów i usług w wysokości 23%...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 13 grudnia 2013 r.), zakup piasku i późniejsza jego sprzedaż to handel zgodnie z numerem PKD 46.73.Z - Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego oraz kodem PKWiU 46.73.16.0 Sprzedaż hurtowa pozostałych materiałów budowlanych - materiały budowlane np. żwir i piasek są słusznie przyporządkowane.
Zgodnie z nr PKD i PKWiU do sprzedaży hurtowej pozostałych materiałów budowlanych należy doliczyć podatek od towarów i usług w wysokości 23%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Do prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.
Od dnia 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast, w myśl obowiązującego art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
- stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
- stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi Zakup oraz dostarczenie piasku na teren posesji. Przedsiębiorca podkreśla, że piasek będzie nabywany ze żwirowni, a nie wydobywany samodzielnie. Następnie będzie dostarczany przy użyciu własnego transportu na teren wspólnot mieszkaniowych oraz osób prywatnych. Piasek będzie wykorzystywany do posypywania chodników w okresie zimowym. Piasek zakupywany jest wraz z podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%. Sprzedaż Wnioskodawcy polega więc na zakupie od przedsiębiorcy wydobywającego piasek i późniejszą jego sprzedaż (handel). Z opisu sprawy wynika jednocześnie, że zakup piasku i późniejsza jego sprzedaż to handel zgodnie z numerem PKD 46.73.Z - Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego oraz kodem PKWiU 46.73.16.0 Sprzedaż hurtowa pozostałych materiałów budowlanych - materiały budowlane np. żwir i pasek.
Analiza zapisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych do ustawy ujawniła, że nie zawarto w nich czynności o symbolu PKWiU 46.73.16. Skutkiem powyższego dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż o wskazanym wyżej symbolu PKWiU nie korzysta z preferencyjnych stawek podatku oraz ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz elementy stanu faktycznego wskazać należy, że dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż piasku obejmująca rozwożenie piasku do posesji budynków dla osób prywatnych i firm oraz instytucji (zakup piasku wraz z dowozem na wskazane miejsce) sklasyfikowana - jak wskazał Wnioskodawca - pod symbolem PKWiU 46.73.16.0 Sprzedaż hurtowa pozostałych materiałów budowlanych - materiały budowlane np. żwir i piasek - powinna być opodatkowana podstawową stawką podatku od towarów i usług, tj. 23%.
Podsumowując, do sprzedaży piasku sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 46.73.16 prawidłowo zastosowano stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23%.
W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące charakteru usługi. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się w wydanej interpretacji wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.
Tutejszy Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Dotyczy to w szczególności sprawy poprawnego zapisu dokonanej sprzedaży na fakturze VAT.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 830 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
