W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 108 ust.... - Interpretacja - PP II 443/1/59/63/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.05.2005, sygn. PP II 443/1/59/63/05, Dolnośląski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.
Wyżej wymieniony przepis jest, w części dotyczącej "wystawienia faktury", analogiczny jak art. 33 ust. 1 nieobowiązującej już ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu w przedmiotowym zakresie do interpretacji art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, można przyjąć stanowisko wyrażone w wyroku sygn. akt III SA 1715/99 z dnia 19.12.2000 r., w którym NSA stwierdził m. in. " (...) możliwość "anulowania" faktur (rachunków uproszczonych), mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę "wycofania się" podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Jednak powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (faktur, rachunków uproszczonych), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. poprzez doręczenie ich kontrahentom). Natomiast w przypadku wprowadzenia takich dokumentów do obrotu prawnego, pozostaje jedynie możliwość dokonania korekt faktur (rachunków uproszczonych) na zasadach określonych przepisami".
W sytuacji zatem, gdy do realizacji umowy sprzedaży nie doszło - faktura VAT sprzedaży nie została wprowadzona do obrotu prawnego, a sprzedawca posiada w swojej dokumentacji zarówno oryginał, jak i kopię dokumentu sprzedaży, istnieje możliwość anulowania faktury VAT poprzez dokonanie na niej adnotacji unieważniającej fakturę, która uniemożliwi jej powtórne wydanie. W związku z powyższym należy uznać, iż w stanie faktycznym opisanym we wniosku przez Podatnika, korekty podatku należnego wynikającego z przedmiotowej faktury VAT należy dokonać w deklaracji za miesiąc, w którym wykazano podatek należny wynikający z przedmiotowej faktury VAT. Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, nie podziela wyrażonego we wniosku stanowiska Strony, dotyczącego możliwości ujęcia korekty podatku należnego w deklaracji za miesiąc, w którym anulowano fakturę VAT i sporządzono stosowne wyjaśnienie.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Dolnośląski Urząd Skarbowy