Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz... - Interpretacja - 1449/2BV/443/2006/72/KA

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.02.2006, sygn. 1449/2BV/443/2006/72/KA, Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym wniosku podała Pani, że w ramach prowadzonej działalności świadczy Pani na rzecz spółki produkującej i emitującej programy telewizyjne (zwanej dalej Spółką) usługi reportersko - dziennikarskie w zakresie opracowania dzieła stanowiącego reportaże, felietony, sprawozdania i komentarze dziennikarskie, obejmujące m. in. opracowanie merytoryczne wszelkich potrzebnych materiałów i/lub prowadzenie na wizji audycji telewizyjnych, układ (tzn. wybór i zestawienie materiałów informacyjnych w ramach audycji telewizyjnych), opracowanie dostarczonych materiałów informacyjnych oraz decydowanie o ostatecznej treści i formie wizji i/lub fonii audycji telewizyjnych. W szczególności, w ramach powyższego zakresu czynności:
- przygotowuje Pani opracowania obejmujące propozycje zakresu i propozycje dotyczące sposobu prowadzenia audycji telewizyjnej oraz przygotowuje dokumentację do tych audycji;
- samodzielnie przygotowuje Pani materiał filmowy (np. za pomocą ukrytej kamery) lub współpracuje z realizatorem obrazu i dźwięku i innymi osobami przy przygotowaniu materiału filmowego (przygotowanie zdobytych informacji w formie wywiadu, reportażu lub komentarza reporterskiego, itp.);
- samodzielnie edytuje Pani nagrany materiał filmowy w celu dostosowania go do wymogów Spółki lub czyni to we współpracy z realizatorami obrazu i dźwięku i innymi osobami;
- bada Pani tematykę, która ma być przedmiotem danego materiału reporterskiego, zdobywa, spisuje, weryfikuje i kompiluje informacje oraz opracowuje kwestie, które mogą być wykorzystane w trakcie programu oraz opracowuje propozycję sposobu prowadzenia programu;
- może Pani przygotowywać konspekty (tzn. dokumenty, na podstawie których przygotowywany jest reportaż, zawierające wskazania na temat lokalizacji zdjęć, opisu akcji i proponowanych wątków rozmowy oraz układu realizacji materiału i zdjęć) do materiałów zewnętrznych i reportaży do powyższych audycji.

W większości przypadków użycza Pani swojego wizerunku (postaci, głosu) w ramach emitowanych przez Spółkę audycji telewizyjnych, np. przeprowadza Pani wywiad z innymi osobami, prezentuje zebrane informacje, komentuje /podsumowuje zebrane informacje.

Współpraca ze Spółką opiera się m.in. na następujących zasadach:
- Samodzielnie decyduje Pani o sposobie i miejscu wykonania opisanych wyżej czynności.
- Panią obciąża ryzyko, że Spółka może nie zaakceptować wykonania wymienionych wyżej czynności, jeżeli jej zdaniem nie będzie ono odpowiadało zamówieniu.
- W przypadku niezachowania przez Panią terminów wykonania powyższych czynności jest Pani obciążona ryzykiem konieczności zapłaty kary pieniężnej na rzecz Spółki, jak również Spółce przysługuje prawo do odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania bez uiszczenia Pani jakiegokolwiek wynagrodzenia.
- W przypadku naruszenia przez Panią innych postanowień umowy (np. wykorzystania dla własnych celów poufnych informacji w ciągu 5 lat od zawarcia umowy) jest Pani obciążona ryzykiem zapłaty kary pieniężnej na rzecz Spółki.
- W przypadku naruszenia postanowień dotyczących współpracy przysługuje Pani prawo dochodzenia odszkodowania.
- W celu wykonywania przedmiotowych czynności ponosi Pani szereg kosztów, przy czym na podstawie umowy jedynie część tych wydatków, odrębnie zaakceptowana przez Spółkę, jest finansowana przez Spółkę.
- Ponosi Pani ryzyko wynikające z odpowiedzialności wobec osób trzecich, jeśli osoby te uznają, że poprzez wykonywanie przez Panią czynności zostały naruszone ich interesy (np. gdy Pani dzieło miałoby znamiona plagiatu). Umowa nie zawiera żadnych postanowień ograniczających Pani odpowiedzialność wobec osób trzecich ani przenoszących taką odpowiedzialność na Spółkę.

Z treści wniosku wynika, iż w dniu 17.08.2005r., w odpowiedzi na swoje wystąpienie, otrzymała Pani opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z którą wykonywane przez Panią usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne".

W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym zgłosiła Pani następujące pytania:
1. Czy wykonywane przez Panią usługi są zwolnione przedmiotowo z podatku VAT?
2. W przypadku odpowiedzi negatywnej na pierwsze pytanie, czy jest Pani uprawniona do odliczania podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

We wniosku przedstawiła Pani własne stanowisko, zgodnie z którym prowadzona przez Panią działalność jest zwolniona od podatku VAT. Odnośnie pytania 2. wyjaśniła Pani, iż w przypadku gdy stanowisko w pierwszej kwestii jest nieprawidłowe, uważa Pani, że przysługuje Pani prawo dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego ze świadczeniem opisanych we wniosku usług.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie drugiej z zawartych we wniosku kwestii (pierwszy problem został rozpatrzony odrębnie), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: z tytułu nabycia towarów i usług, potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego, albo od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu.

Niewątpliwie jest Pani podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, którego art. 15 ust. 1 i 2 ustawy definiują jako osobę prawną, jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej albo osobę fizyczną, wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, przy czym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy; działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z treści wniosku wynika, że prowadzona przez Panią działalność nie podlega wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 3 pkt. 3, zgodnie z którym za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się m.in. czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Zgodnie ze stanem faktycznym podanym we wniosku odpowiedzialność wobec osób trzecich nie została przeniesiona na zlecającego, Pani posiada pełną swobodę w zakresie sposobu i miejsca wykonywania czynności oraz Pani ponosi ryzyko ekonomiczne prowadzonej działalności. Oznacza to, że świadczenie przez Panią opisanych we wniosku usług należy uznać za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarcza, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Ponadto z treści podania wynika, że nabywane przez Panią towary i usługi służą do wykonywania opisanych we wniosku czynności, które tut. organ podatkowy w odrębnym postanowieniu uznał za opodatkowane (stawką 22%). Nabycie przedmiotowych towarów i usług powinno być udokumentowane fakturami VAT, a suma wynikających z tych faktur kwot podatku stanowi kwotę podatku naliczonego. W zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (tj. do odliczenia podatku naliczonego) występują ograniczenia określone w art. 86 ust. 3 - 7a oraz art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Tut. organ podatkowy podziela Pani argumentację, iż cytowany przepis odnosi się do wydatków, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a nie do wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Tak sformułowany przepis wyłącza możliwość odliczenia podatku od określonych rodzajów wydatków (wprost wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jako niestanowiących kosztów uzyskania przychodów), nie odnosi się natomiast do konkretnych podatników (którzy ze względu na różną formę rozliczeń z podatku dochodowego np. kartą podatkową lub w formie ryczałtu nie zaliczają poszczególnych wydatków do kosztów uzyskania przychodów). Skoro, jak Pani podała, wykonywana działalność na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), na podstawie art. 13 pkt 8, uznawana jest za działalność wykonywaną osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie odlicza Pani poszczególnych wydatków jako kosztów uzyskania przychodu. Koszt uzyskania przychodu ustalany jest w sposób odmienny, niezwiązany z dokonywanymi zakupami towarów i usług. Nie może to jednak oznaczać, że podatnik rozliczający się w ten sposób nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego. Odmowa prawa do odliczenia podatku naliczonego godziłaby w podstawową zasadę podatku VAT tj. zasadę neutralności podatku, gdyż obciążałaby kosztem podatku podatnika niebędącego ostatecznym konsumentem towaru lub usługi. Jednym z kluczowych praw podatnika podatku od towarów i usług jest prawo do odliczenia podatku naliczonego. Całkowita odmowa prawa do odliczania tego podatku pewnej grupie podatników byłaby zbyt rażącym naruszeniem zasad konstrukcyjnych tego podatku i należałoby w tej sytuacji uznać, że mamy do czynienia z podatnikiem obrotowym.

Reasumując, jeśli nie zachodzą żadne inne okoliczności ograniczające prawo do odliczenia podatku naliczonego, wymienione w art. 86 ust. 3 - 7a oraz art. 88 ustawy, przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, z zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyrażone powyżej stanowisko tutejszego organu zgodne jest z Pani stanowiskiem przedstawionym w przedmiotowym wniosku. To ostatnie należy zatem uznać za prawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji. Zaznaczyć należy jednak, iż niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, w którym podano m.in. iż wykonywana działalność na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), na podstawie art. 13 pkt 8, uznawana jest za działalność wykonywaną osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Przedmiotem oceny tut. organu podatkowego nie była zatem kwestia zaliczenia wykonywanej przez Panią działalności do działalności wykonywanej osobiście bądź do pozarolniczej działalności gospodarczej.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu złożenia przedmiotowego wniosku, tj. w dniu 15.11.2005r.

Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście