W odpowiedzi na pismo z dnia 18.05.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.05.2004 r.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, iż z... - Interpretacja - OG-005-116/PP-1/443/35/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.07.2004, sygn. OG-005-116/PP-1/443/35/2004, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo z dnia 18.05.2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.05.2004 r.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W przypadku dofinansowania, które przekazywane są podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności należy określić, czy dofinansowanie to miało bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie nie zdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Istotne, zatem dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Dotacje mające na celu dofinansowanie działalności, np. instytucji kultury, nieuzależnione od ilości i wartości świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa wyżej rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 cyt. ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Odnośnie natomiast zaklasyfikowania sprzedaży programów sztuk teatralnych, wstępu biletowego na spektakle, koncerty jak również sprzedaży spektaklu przygotowanego przez Teatr poza siedzibą Naczelnik tutejszego Urzędu informuje, iż właściwym Urzędem do ich sklasyfikowania odpowiednim symbolem PKWiU jest Urząd Statystyczny Ośrodek Interpretacji, ul. Suwalska 28, 93-176 Łódź.

Zgodnie z postanowieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie natomiast do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej - art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy.

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach