- Czy usługi gimnastyki korekcyjnej dla dzieci i młodzieży z wadami postawy, świadczone przez placówkę oświatowo-wychowawczą działającą w oparciu o us... - Interpretacja - IBPP2/443-740/11/LŻ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.09.2011, sygn. IBPP2/443-740/11/LŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

- Czy usługi gimnastyki korekcyjnej dla dzieci i młodzieży z wadami postawy, świadczone przez placówkę oświatowo-wychowawczą działającą w oparciu o ustawę o systemie oświaty mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r.?
- Czy usługi wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej oraz usługi wynajmu sprzętu basenowego opodatkowane są stawką podstawową podatku VAT tj. 23%?
- Czy usługi wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej świadczone na rzecz innych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?
- Czy sprzedaż osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów, umożliwiających korzystanie z basenu, masażu i wanny z hydromasażem, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 8%?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011r. (data wpływu 22 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2011r. (data wpływu 25 lipca 2011r.) oraz pismem z dnia 20 września 2011r. (data wpływu 20 września 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • usług gimnastyki korekcyjnej dla dzieci i młodzieży z wadami postawy, świadczone przez placówkę oświatowo-wychowawczą działającą w oparciu o ustawę o systemie oświaty jest prawidłowe,
  • usług wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej oraz usługi wynajmu sprzętu basenowego jest prawidłowe,
  • usług wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej świadczone na rzecz innych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych korzystają jest prawidłowe,
  • sprzedaży osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów, umożliwiających korzystanie z basenu i wanny z hydromasażem jest prawidłowe,
  • sprzedaży osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów, umożliwiających korzystanie masażu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • usług gimnastyki korekcyjnej dla dzieci i młodzieży z wadami postawy, świadczone przez placówkę oświatowo-wychowawczą działającą w oparciu o ustawę o systemie oświaty
  • usług wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej oraz usługi wynajmu sprzętu basenowego
  • usług wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej świadczone na rzecz innych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych korzystają
  • sprzedaży osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów, umożliwiających korzystanie z basenu i wanny z hydromasażem,
  • sprzedaży osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów, umożliwiających korzystanie masażu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami:

  • z dnia 25 lipca 2011r. (data wpływu 25 lipca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 lipca 2011r. znak: IBPP2/443-740/11/LŻ,
  • z dnia 20 września 2011r. (data wpływu 20 września 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 września 2011r. znak: IBPP2/443-740/11/LŻ.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2011r. oraz pismem z dnia 20 września 2011r. zostały przedstawione następujące zaistniałe stany faktyczne:

Wnioskodawca jest jednostką budżetową i placówką oświatowo - wychowawczą wychowania pozaszkolnego działającą w oparciu o ustawę o systemie oświaty. Ośrodek świadczy usługi gimnastyki korekcyjnej dla dzieci i młodzieży z wadami postawy. Usługi te są świadczone na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ośrodkiem a rodzicami. Usługi te zostały sklasyfikowane wg PKWiU z 2008r. pod symbolem 86.90.1, jako usługi w zakresie opieki zdrowotnej.

Poza swoją działalnością statutową Ośrodek świadczy inne usługi na rzecz osób fizycznych i prawnych tj.:

a. Usługi wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej dokonywane na podstawie umów zawartych na czas określony z:

  • przedszkolami i szkołami publicznymi i niepublicznymi,
  • stowarzyszeniami i agencjami,
  • osobami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie nauki pływania.

Usługi te zostały sklasyfikowane wg PKWiU z 2008r. pod symbolem 68.20.12.0, jako usługi wynajmu zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi.

b. Usługi wypożyczania sprzętu basenowego dla użytkowników basenu w postaci piłek, desek do pływania.

Usługi te są sklasyfikowane wg PKWIU z 2008r. pod symbolem 77.21.10.0, jako wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

c. Sprzedaż osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów umożliwiających korzystanie z basenu, sklasyfikowane wg PKWiU z 2008r. pod symbolem 93.11.10.0, jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

d. Sprzedaż osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów umożliwiających korzystanie z wanny z hydromasażem i usług masażu wykonywanych przez osobę która nie wykonuje zawodu medycznego w rozumieniu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, sklasyfikowane wg PKWiU z 2008r. pod symbolem 96.04.10.0, jako usługi związane z poprawą kondycji fizycznej.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż posiada dwa rodzaje karnetów dwutygodniowe oraz miesięczne. Na podstawie karnetu można skorzystać jedynie z basenu. Bilety wstępu wydawane są na konkretną usługę np. wejście na basen, wejście na hydromasaż. Usługi gimnastyki korekcyjnej są świadczone w ramach kształcenia i wychowania. Wnioskodawca działa na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004r. nr 256 poz. 2572 ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dz. U. Nr 52 poz. 466).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi gimnastyki korekcyjnej dla dzieci i młodzieży z wadami postawy, świadczone przez placówkę oświatowo-wychowawczą działającą w oparciu o ustawę o systemie oświaty mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r....

  • Czy usługi wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej oraz usługi wynajmu sprzętu basenowego opodatkowane są stawką podstawową podatku VAT tj. 23%...
  • Czy usługi wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej świadczone na rzecz innych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...
  • Czy sprzedaż osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów, umożliwiających korzystanie z basenu, masażu i wanny z hydromasażem, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 8%...

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 1 Usługi gimnastyki korekcyjnej dla dzieci i młodzieży z wadami postawy, świadczone przez placówkę oświatowo - wychowawczą działającą w oparciu o ustawę o systemie oświaty mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r., ponieważ zgodnie z ww. przepisem zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty, a taką właśnie jednostką jest Wnioskodawca.

    Ad. 2 Usługi wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej oraz usługi wynajmu sprzętu basenowego opodatkowane są stawką podstawową podatku VAT tj. 23%, gdyż brak jest podstaw prawnych do zastosowania obniżonej stawki VAT lub zwolnienia z VAT.

    Ad. 3 Usługi wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej świadczone na rzecz innych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie par. 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową, a ww. usługi nie znajdują się w katalogu usług wyłączonych z tego zwolnienia.

    Ad. 4 Sprzedaż osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów umożliwiających korzystanie z basenu, masażu i wanny z hydromasażem podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 8%, gdyż usługi te są wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT pod poz. 186, jako pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU).

    Dla zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% na podstawie ww. przepisu nie ma znaczenia klasyfikacja PKWiU, istotnym elementem jest to, że przedmiotem świadczenia jest sprzedaż biletów wstępu lub karnetów na korzystanie z usług rekreacyjnych.

    Natomiast nie ulega wątpliwości, że korzystanie z basenu, wanny z hydromasażem lub masażu to usługi rekreacyjne.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zaistniałych stanów faktycznych w zakresie:

    • usług gimnastyki korekcyjnej dla dzieci i młodzieży z wadami postawy, świadczone przez placówkę oświatowo-wychowawczą działającą w oparciu o ustawę o systemie oświaty uznaje się za prawidłowe,
    • usług wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej oraz usługi wynajmu sprzętu basenowego uznaje się za prawidłowe,
    • usług wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej świadczone na rzecz innych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych korzystają uznaje się za prawidłowe,
    • sprzedaży osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów, umożliwiających korzystanie z basenu i wanny z hydromasażem uznaje się za prawidłowe,
    • sprzedaży osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów, umożliwiających korzystanie masażu jest nieprawidłowe.

    Na wstępie należy zauważyć, iż w myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

    Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

    W ww. piśmie z dnia 25 lipca 2011r. oraz w piśmie z dnia 20 września 2011r. Wnioskodawca zmodyfikował opis przedstawionych uprzednio we wniosku z dnia 20 czerwca 2011r. stanów faktycznych oraz pytania. Ponadto sformułował własne stanowiska do przedstawionych pytań.

    Wobec powyższego podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do stanów faktycznych, pytań i stanowisk przedstawionych we wskazanych wyżej pismach.

    Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Jak wynika z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

    Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

    W oparciu o ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

    Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

    1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
    2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

    W myśl art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Stosownie zaś do art. 1 pkt 8 lit. a) nowelizacji z dnia 29 października 2010r., uchyla się z dniem 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i dodaje pkt 17-41.

    W przeciwieństwie zatem do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r., zgodnie z którym wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU), w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

    Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

    1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
    2. uczelnie, jednostki naukowe oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

    -oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

    W treści wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową i placówką oświatowo - wychowawczą wychowania pozaszkolnego działającą w oparciu o ustawę o systemie oświaty. Ośrodek świadczy usługi gimnastyki korekcyjnej dla dzieci i młodzieży z wadami postawy. Usługi te są świadczone na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ośrodkiem a rodzicami. Usługi te zostały sklasyfikowane wg PKWiU z 2008r. pod symbolem 86.90.1, jako usługi w zakresie opieki zdrowotnej. Usługi gimnastyki korekcyjnej są świadczone w ramach kształcenia i wychowania. Wnioskodawca działa na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004r. nr 256 poz. 2572 ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dz. U. Nr 52 poz. 466).

    Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572) system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

    W myśl art. 60 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w stosunku do szkół i placówek artystycznych - minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, określi, w drodze rozporządzenia, ramowe statuty szkół i placówek publicznych, uwzględniając w szczególności ogólne zasady organizacji szkoły lub placówki, a także zakresy spraw, które powinny być ustalone w statucie szkoły lub placówki.

    Zgodnie w art. 71 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa, w drodze rozporządzenia rodzaje i szczegółowe zasady działania placówek publicznych, o których mowa w art. 2 pkt 3, 5 i 7, warunki pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz może określić wysokość i zasady odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.

    Ponadto zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 52 poz. 467) placówkami oświatowo-wychowawczymi są placówki wychowania pozaszkolnego: pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury, międzyszkolne ośrodki sportowe, ośrodki politechniczne, ogniska pracy pozaszkolnej, ogrody jordanowskie i pozaszkolne placówki specjalistyczne.

    Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołany powyżej stan prawny należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę będącego placówką oświatowo-wychowawczą wychowania pozaszkolnego, działającą oparciu o ustawę o systemie oświaty, usługi gimnastyki korekcyjnej dla dzieci i młodzieży z wadami postawy, o ile są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania, jak wskazał Wnioskodawca, to mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r.

    Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Poza swoją działalnością statutową Ośrodek świadczy inne usługi na rzecz osób fizycznych i prawnych tj.:

    a. Usługi wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej dokonywane na podstawie umów zawartych na czas określony z:

    • przedszkolami i szkołami publicznymi i niepublicznymi,
    • stowarzyszeniami i agencjami,
    • osobami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie nauki pływania.

    Usługi te zostały sklasyfikowane wg PKWiU z 2008r. pod symbolem 68.20.12.0, jako usługi wynajmu zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi.

    b. Usługi wypożyczania sprzętu basenowego dla użytkowników basenu w postaci piłek, desek do pływania.

    Usługi te są sklasyfikowane wg PKWiU z 2008r. pod symbolem , jako wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

    c. Sprzedaż osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów umożliwiających korzystanie z basenu, sklasyfikowane wg PKWiU z 2008r. pod symbolem 93.11.10.0, jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

    d. Sprzedaż osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów umożliwiających korzystanie z wanny z hydromasażem i usług masażu wykonywanych przez osobę która nie wykonuje zawodu medycznego w rozumieniu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, sklasyfikowane wg PKWiU z 2008r. pod symbolem 96.04.10.0, jako usługi związane z poprawą kondycji fizycznej.

    Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż posiada dwa rodzaje karnetów dwutygodniowych oraz miesięczne. Na podstawie karnetu można skorzystać jedynie z basenu. Bilety wstępu wydawane są na konkretną usługę np. wejście na basen, wejście na hydromasaż.

    Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca świadczy usługi wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej sklasyfikowane do PKWiU 68.20.12.0 oraz usługi wypożyczania sprzętu basenowego dla użytkowników basenu w postaci piłek, desek do pływania sklasyfikowane do PKWiU 77.21.10.0.

    Powyższe czynności nie zostały wymienione ani w ustawie, ani też w przepisach wykonawczych jako zwolnione lub korzystające z preferencyjnej stawki podatku VAT.

    Zatem, świadczenie usług w zakresie wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej sklasyfikowane do PKWiU 68.20.12.0 oraz wypożyczania sprzętu basenowego dla użytkowników basenu w postaci piłek, desek do pływania podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

    W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

    Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania których przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, ze zm.) zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

    1. jednostkami budżetowymi,
    2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
    3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

    -z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

    Biorąc powyższy przepis pod uwagę można uznać, iż usługi wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej świadczone na rzecz innych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, z którymi została zawarta umowa na świadczenie tych usług korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

    Jak wskazano powyżej w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z art. 146a pkt 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

    Należy zauważyć, iż w poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy wskazano Usługi związane z działalnością obiektów sportowych PKWiU 93.11.10.0.

    Natomiast w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy, wskazano Pozostałe usługi związane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu bez względu na symbol PKWiU.

    Z objaśnienia 1) do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

    Ponadto pojęcie wstępu nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT, jednakże rozumiane jak prawo wejścia wiąże się zazwyczaj z nabyciem biletu, karnetu itp. uprawniającego do wejścia do danego obiektu lub na daną imprezę. W sytuacji gdy opłata w formie karnetu okresowego pobierana jest za udział w konkretnych zajęciach nie może być utożsamiana z opłatą za wstęp.

    Wobec powyższego należy stwierdzić, że o ile świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie sprzedaży biletów wstępu i karnetów na basen, są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 jako Usługi związane z działalnością obiektów sportowych, to podlegają one opodatkowaniu stawką 8% podatku VAT, w związku z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

    W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać więc za prawidłowe.

    Ponadto preferencyjną 8% stawką podatku podlegać będą, zgodnie z poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy usługi rekreacyjne świadczone poprzez sprzedaż biletów wstępu, umożliwiających korzystanie z wanny z hydromasażem. Zaznaczyć należy, że preferencyjna stawka VAT odnosi się wyłącznie do usług wstępu. Zatem pobierana opłata nie może mieć charakteru opłaty za udział w zajęciach oraz opłaty za korzystanie z pełnego zakresu usług oferowanych przez Wnioskodawcę.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

    Natomiast sprzedawane bilety na masaż nie stanowią opłaty za wstęp. W tym przypadku Wnioskodawca wykonuje dla klienta konkretne świadczenie (konkretną usługę), co nie jest tożsame z pojęciem wstępu.

    Mając powyższe na uwadze, usługi masażu świadczone przez Wnioskodawcę nie będą podlegały opodatkowaniu według stawki podatku obniżonej tj. 8%, tylko według podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23%.

    Zatem stanowisko w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

    W świetle powyższego należy stwierdzić, iż:

    1. usługi gimnastyki korekcyjnej dla dzieci i młodzieży z wadami postawy, świadczone przez placówkę oświatowo-wychowawczą działającą w oparciu o ustawę o systemie oświaty korzystają ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT,
    2. usługi wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej oraz usługi wynajmu sprzętu basenowego opodatkowane są stawką podstawową podatku VAT tj. 23%,
    3. usługi wynajmu basenu, sali konferencyjnej i gimnastycznej świadczone na rzecz innych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.,
    4. sprzedaż osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu i karnetów, umożliwiających korzystanie z basenu i wanny z hydromasażem, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 8%,
    5. sprzedaż osobom fizycznym i prawnym biletów wstępu umożliwiających korzystanie z masażu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 23%.

    Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Podkreślić także należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanych we wniosku usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji towarów i usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. towarów według PKWiU, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

    Należy podkreślić, iż od dnia 1 stycznia 2011r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

    Ponadto należy ponownie zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

    Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w sytuacji zmiany jakiegokolwiek elementu przedstawionych stanów faktycznych (w szczególności, zmiany klasyfikacji świadczonych usług) lub stanu prawnego.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach