Czy wnioskodawca będzie mieć prawo do odliczenia podatku VAT lub otrzymania jego zwrotu w związku z realizacją przedsięwzięcia? - Interpretacja - ILPP1/443-465/11-2/MP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.05.2011, sygn. ILPP1/443-465/11-2/MP, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy wnioskodawca będzie mieć prawo do odliczenia podatku VAT lub otrzymania jego zwrotu w związku z realizacją przedsięwzięcia?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. X jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. X.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W marcu 2011 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pod nazwą X ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W ramach projektu przewidziano następujące działania:

  1. Organizacja Y.
    Zorganizowane zostaną pokazy fryzjerskie, koncerty muzyczne, happeningi artystyczne, pokazy filmowe. Na potrzeby przygotowania i organizacji festiwalu wynajęta zostanie scena plenerowa wraz z nagłośnieniem, oświetleniem, ekranami i laserami. Ponadto zapewniona zostanie ochrona, opieka medyczna i zaplecze sanitarne, transport, zakwaterowanie i wyżywienie. Na potrzeby przygotowania i organizacji pokazów fryzjerskich oraz konkursu fryzjerskiego zapewniona zostanie sala z dostępem dla osób niepełnosprawnych, transport, wyżywienie oraz udział osób prowadzących i przygotowujących imprezę.
  2. Seria wydawnicza Z.
    Planowane jest wydanie kalendarza, w którym zamieszczone zostaną zdjęcia z show fryzjerskiego zorganizowanego podczas pierwszej edycji Y w roku 2009.
  3. Opracowanie i wdrożenie strategii komunikacji dla marki .
    Opracowana i wdrożona zostanie strategia komunikacji o zasięgu ogólnopolskim. Efektem wdrożenia strategii będzie analiza przeprowadzonych działań komunikacyjnych w zakresie budowania marki . Analiza przedstawiona zostanie w postaci raportu końcowego z realizacji zamówienia.
  4. Udział w targach i wystawach promujących markę .
    W ramach zadania przewidziano udział w trzech następujących imprezach: () .

Nabyte usługi wykorzystane będą wyłącznie dla celów promocji miasta . Zaplanowane przedsięwzięcie nie będzie służyć działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miasto będzie miała możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wyżej wymienionego przedsięwzięcia lub ubiegania się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z planowanym projektem ze względu na brak bezpośredniego i bezspornego związku pomiędzy planowanym zakupem usług dotyczących projektu a wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. W tej sytuacji VAT z faktur zakupowych dotyczących przedsięwzięcia będzie w całości kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższej regulacji wynika jednoznacznie, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione są określone przesłanki, a mianowicie odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Możliwość skorzystania z prawa do odliczenia nie wystąpi zatem, gdy nabyte towary lub usługi są związane z wykonywaniem czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy

W myśl zaś art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 powołanej ustawy).

W rozdziale 9 rozporządzenia przewidziano natomiast przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i ust. 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, że Gmina zamierza zrealizować projekt pod nazwą X. Celem projektu jest promocja miasta. W ramach planowanego przedsięwzięcia Wnioskodawca zamierza zorganizować festiwal fryzjerski, podczas którego odbędą się pokazy fryzjerskie, koncerty muzyczne, happeningi i pokazy filmowe. Kolejną czynnością w ramach realizowanego zadania będzie wydanie kalendarza, w którym zamieszczone zostaną zdjęcia z pierwszej edycji festiwalu, która odbyła się w roku 2009. Poza tym przedmiotowy projekt obejmuje także opracowanie i wdrożenie strategii komunikacji dla marki oraz udział w targach i wystawach promujących tę markę. Zaplanowane przedsięwzięcie nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych.

W konsekwencji mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, skoro towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedsięwzięcia nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina nie będzie również miała możliwości otrzymania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i ust. 4 powołanego aktu prawnego.

Nadmienia się również, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.).

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu