
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na pisemne zapytanie Podatnika udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik jest organizacją członkowską Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych. Związek jest organizacją społeczno-zawodową rolników działającą na podstawie ustawy z dnia 08.10.1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 82, poz. 217). Jednym z celów statutowych Związku jest organizowanie i świadczenie usług rolniczych dla rolników - członków organizacji. W związku z tym, że GZRKiOR nie zatrudnia etatowych pracowników do obsługi sprzętu i maszyn rolniczych stanowiących własność Związku, usługi rolnicze wykonują członkowie Rady GZRKiOR, którym sprzęt ten został odpłatnie użyczony. Polega to na tym, że członkom Związku przekazano do odpłatnego użytkowania maszyny i urządzenia na podstawie stosownych umów. Użytkownicy we własnym zakresie obsługują ten sprzęt, dokonują stosownych napraw, zakupują części zamienne, paliwo, oleje, garażują go w okresach posezonowych i konserwują. Świadczenie przez nich usług rolnikom odbywa się przeważnie na zasadzie wzajemnej pomocy, a także częściowej odpłatności przez rolników. Wysokość odpłatności ustalona jest bezpośrednio między rolnikami i w zasadzie obejmuje ona koszty eksploatacji. Użytkownicy nie prowadzą innej działalności pozarolniczej. Z tytułu użytkowania maszyn i sprzętu rolniczego użytkownicy po zakończeniu prac polowych dokonują wpłaty określonych kwot do GZRKiOR.
Wobec wątpliwości w stosowaniu przepisów prawa podatkowego, Podatnik zwraca się z prośbą o wyjaśnienie, czy winien naliczać użytkownikom maszyn i sprzętu rolniczego podatek od towarów i usług od pobieranych opłat i ewentualnie w jakiej wysokości.
Na tle takich okoliczności faktycznych Podatnik formułuje stanowisko, zgodnie z którym opłaty te powinny być zwolnione z podatku VAT na podstawie załącznika Nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
Tutejszy Organ stwierdza, że stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 41 ust. 1 pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (czyli przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel). Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) zaliczone do grupowania PKWiU 91 zwolnione są od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy (poz. 10, zał. Nr 4).
Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Związek oddaje do odpłatnego użytkowania sprzęt rolniczy. Taka działalność nie jest działalnością statutową związku. W statucie jako zakres i przedmiot działalności gospodarczej Gminnego Związku Rolników wskazano m.in. wydzierżawianie obiektów, ciągników i przyczep maszyn rolniczych i urządzeń dla zaspokojenia potrzeb rolników i ludności wiejskiej.
Zatem usługa polegająca na oddaniu w odpłatne użytkowanie sprzętu rolniczego podlega opodatkowaniu według stawki określonej w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. 22 %.
