Z przedstawionego w w/w pismach stanu faktycznego wynika, że wykonuje Pan usługi pośrednictwa między krajowym producentem mięsa a nabywcą w Wielkiej ... - Interpretacja - 1406/VAT443-4/MW/05

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16.03.2005, sygn. 1406/VAT443-4/MW/05, Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego w w/w pismach stanu faktycznego wynika, że wykonuje Pan usługi pośrednictwa między krajowym producentem mięsa a nabywcą w Wielkiej Brytanii, który podał dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego. Przedmiotowe usługi pośrednictwa są związane bezpośrednio z realizowaną dostawą do Wielkiej Brytanii, co wynika z realizowanego stanu faktycznego i zawartej umowy o współpracy. Świadczone przez podatnika usługi polegają na bezpośrednim kontakcie z kontrahentem polskim - producentem mięsa, na wyborze odpowiedniego towaru, negocjowaniu i uzgadnianiu warunków dostawy, terminu i ceny, dopilnowaniu, aby towar odpowiedniej jakości dotarł na miejsce przeznaczenia, do kontrahenta - nabywcy w Wielkiej Brytanii.
Zawarta umowa zabezpiecza interesy obu stron, a zapis, że firma ..... nie jest uprawniona do zakupu lub sprzedaży towaru w imieniu .... bez właściwej autoryzacji oznacza, że firma ... nie kupuje towaru od producenta i nie odsprzedaje do firmie ..., lecz pośredniczy w tej transakcji dbając o interesy Firmy ....l i reprezentując ją przed producentem polskim. Autoryzacja polega najczęściej tylko na telefonicznych uzgodnieniach. Podatnik uzyskuje od wartości transakcji stosowną prowizję.Zdaniem podatnika w/w usługi pośrednictwa nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Zgodnie z zasadą ogólną uregulowaną w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 z 2004 r. poz.535) w zakresie miejsca opodatkowania usług jest w kolejności: miejsce siedziby usługodawcy lub miejsce prowadzenia przez usługodawcę działalności lub wreszcie jego miejsce zamieszkania.
W przypadku, bowiem świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. W ostateczności w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.
Od tej zasady istnieją wyjątki między innymi określone w §4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 z 2004 r. poz. 970, Dz.U. Nr 145 z 2004 r. poz. 1541) Zgodnie z powyższym przepisem w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostaw towarów, z zastrzeżeniem ust. 2, który mówi, że w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Z przedłożonej umowy o współpracy wynika, iż firma ... nie jest uprawniona do zakupu lub sprzedaży towaru w imieniu firmy .... bez właściwej autoryzacji firmy ... . Jednakże w piśmie złożonym w dniu 14.03.2005r. wskazał Pan, że reprezentuje firmę ... przed polskimi producentami, a sama autoryzacja polega najczęściej na telefonicznych uzgodnieniach. Jeżeli zatem uzyskanie przez Pana w/w autoryzacji będzie tożsame z uznaniem Pana jako pośrednika działającego w imieniu i na rzecz firmy ..., to zdaniem organu podatkowego za spełnione należy uznać warunki określone w przepisie § 4 ust. 1 w/w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004r. Oznacza to, że w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności podatnikowi świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Zgodnie, zatem z cyt. wyżej przepisami usługi te pozostają poza zakresem opodatkowania VAT w Polsce, obowiązek rozliczenia VAT spoczywa na brytyjskim usługobiorcy. W związku z opodatkowaniem świadczonej usługi w Wielkiej Brytanii obrót z tytułu świadczenia tych usług nie jest wykazywany w polskiej deklaracji VAT-7.

W przypadku jednak, gdy przy realizacji umowy nie otrzyma Pan odpowiedniej autoryzacji, nie może mieć zastosowania w/w przepis § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r., a co za tym idzie świadczone przez Pana usługi podlegać będą opodatkowaniu według zasady ogólnej (w miejscu siedziby usługodawcy, w miejscu prowadzenia przez usługodawcę działalności lub w miejscu jego zamieszkania) tj. w Polsce według stawki 22%.

Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim