Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie, działając na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (D... - Interpretacja - US III-443/16/05/MS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.09.2005, sygn. US III-443/16/05/MS, Urząd Skarbowy w Opocznie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie, działając na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 7 czerwca 2005 r. (uzupełnionym pismem Nr Fn.3119/9b/2005 z dnia 20 lipca 2005 r.).

W dniu 10 czerwca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Opocznie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Przedmiotem wniosku skierowanego przez stronę jest kwestia stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży istotnych warunków zamówienia w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.). We wniosku podatnik powołał się na art.37 wyżej wymienionej ustawy, który mówi, że specyfikację istotnych warunków zamówienia przekazuje się nieodpłatnie z zastrzeżeniem art. 42 ust.2, zgodnie z którym:" Cena, jakiej wolno, żądać za sprzedaż istotnych warunków zamówienia, może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania". W przedmiotowym wniosku strona zawarła stanowisko, że przy sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia powinna być zastosowana stawka podatku od towarów i usług w wysokości 22 %. W dniu 21 lipca 2005 roku wniosek został uzupełniony o nadesłane przez stronę pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi, z którego wynika, że czynności wykonywane zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych polegające między innymi na sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia mieszczą się w ramach działalności postawowej (statutowej) danej jednostki, np. wydawanie dokumentacji przetargowej należy klasyfikować w grupowaniu PKWiU 75.11.11-00.20 "Usługi ustawodawcze i wykonawcze terenowych organów administracji publicznej".
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z prośbą o udzielenie informacji do jakiego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczane są czynności polegające na sprzedaży w ramach postępowania w zakresie zamówień publicznych, oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia (zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówien publicznych Dz.U. Nr 19, poz. 177 ze zm.).
Odpowiedź na to pismo uzyskano z Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie Departament Koordynacji i Organizacji Badań znak: OB-02-12-5672/KU-351/2005/4252 z dnia 18 sierpnia 2005 roku.

Zgodnie z tą opinią, wydaną na podstawie zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) zawartych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) wymienione w piśmie czynności polegające na sprzedaży przez urząd miasta specyfikacji istotnych warunków zamówienia w ramach postępowania w zakresie zmówień publicznych mieszczą się w grupowaniu obejmującym działalność podstawową, tj. PKWiU 75.11.1- "Usługi kierowania podstawowymi rodzajami działalności publicznej". Na podstawie § 2 w/w rozporządzenia do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) zgodnie, z którą wymienione powyżej czynności mieściły się w grupowaniu: PKWiU 75.11.1- "Usługi kierowania podstawowymi rodzajami działalności publicznej".

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. We wniosku strona mówi o sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia, przez co należy rozumieć ich przekazanie oferentowi w zamian za zapłatę ceny (art. 535 k.c.).Zgodnie z art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. W przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, do jakich należy m.in. umowa sprzedaży specyfikacji istotnych warunków zamówienia, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nie mogą korzystać z wyłączenia zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, w związku z dokonywaniem tych czynności sprzedaży są podatnikami podatku od towarów i usług.Tutejszy Organ Podatkowy mając powyższe na uwadze, stwierdza iż sprzedaż oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i następuje w ramach działań cywilnoprawnych, zatem świadczenie wyżej wymienionej usługi podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22 % - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Mając to na względzie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie uznał stanowisko zaprezentowane we wniosku za prawidłowe

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono, jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego uwzględnionego przez podatnika we "własnym stanowisku" zawartym w tym wniosku i traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

Urząd Skarbowy w Opocznie