
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 113 ust. 1, ust. 2, i ust. 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17.11.2003 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 202, poz. 1962) postanawia uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
Wnioskiem z dnia 14.03.2006 r. (data wpływu 20.03.2006 r.), Pan H Ł zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nisku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości, między innymi naczelnik urzędu skarbowego na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Po przeprowadzeniu stosownego postępowania wyjaśniającego ustalono, że w odniesieniu do Wnioskodawcy spełnione są wymogi określone w cytowanym wyżej przepisie art. 14a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.STAN FAKTYCZNY PRZEDSTAWIONY PRZEZ PODATNIKA Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Pan H Ł we wrześniu 2004 r. zlikwidował działalność gospodarczą, a następnie w lutym 2005 r. rozpoczął nową działalność gospodarczą po uzyskaniu nowego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej w Urzędzie Gminy oraz zaświadczenia o numerze REGON w Urzędzie Statystycznym. Ponadto w wyniku postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego przez tut. organ podatkowy (pismo Podatnika z dn. 20.04.2006 r., uzupełnione dn. 08.05.2006 r.) ustalono, iż:
- Pan H Ł w 2004 r. uzyskał obrót z prowadzonej działalności gospodarczej w wysokości 53.820,00 zł,
- Podatnik utracił prawo do podmiotowego zwolnienia z podatku od towarów i usług z dniem 24.07.2003 r.
PYTANIE PODATNIKAPodatnik zwrócił się z pytaniem, czy zlikwidowanie działalności gospodarczej, a następnie ponowne jej uruchomienie po kilku miesiącach uprawnia do skorzystania z podmiotowego zwolnienia z podatku od towarów i usług.STANOWISKO PODATNIKA W SPRAWIEMając na uwadze przepis art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług Pan Henryk Łazorko stoi na stanowisku, że od lutego 2005r. stał się "nowym" podmiotem gospodarczym, w związku z czym jest podatnikiem rozpoczynającym działalność gospodarczą i może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
OCENA PRAWNA STANOWISKA PODATNIKA
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Ponadto zgodnie z art. 113 ust. 2 do wartości sprzedaży nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Natomiast stosownie do art. 113 ust. 11 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.Z ww. przepisów wynika zatem, że uprawnienie podatnika do ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:
- wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości kwoty 10.000 euro,
- upłynęły 3 lata, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiła utrata lub rezygnacja ze zwolnienia podmiotowego.
Kwotę uprawniającą do zwolnienia podmiotowego, o której mowa w ust. 1 artykułu 113, określa w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych w terminie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy, obliczoną według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 100 zł - art. 113 ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług.Kwota ta zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17.11.2003 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług na 2004 r. (Dz. U. Nr 202, poz. 1962) wyniosła 45.700 zł.Zgodnie z oświadczeniem Podatnika wartość sprzedaży opodatkowanej uzyskanej z działalności gospodarczej za 2004 r. wyniosła 53.820,00 zł. Przekroczyła więc kwotę określoną w ust. 1 artykułu 113 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.Ponadto ustalono, iż Podatnik utracił podmiotowe zwolnienie z podatku od towarów i usług z dniem 24.07.2003 r. Ponowne skorzystanie z tego zwolnienia w lutym 2005r. nie jest więc możliwe, gdyż w treści art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług wskazano w sposób jednoznaczny, że uprawnienie podatnika do ponownego skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług określonego w art. 113 ust. 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. nastąpić może po upływie trzech lat licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do zwolnienia.Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe z przyczyn przedstawionych powyżej.Biorąc pod uwagę powyższe postanowiono jak w sentencji.
Ponadto tut. Organ informuje, że: Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku. Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
