Działając na podstawie art. 216 , art. 217 oraz art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa tekst jednolity / Dz.U Nr. ... - Interpretacja - PP/443-08/3/HM/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.04.2005, sygn. PP/443-08/3/HM/05, Urząd Skarbowy w Nysie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 216 , art. 217 oraz art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa tekst jednolity / Dz.U Nr. 8 poz. 60 z 2005 r. / Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 17 stycznia 2005 r./ wpływ 19 styczeń 2005 r. / o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT jeżeli nie dokonano aktualizacji opłat z tytułu wieczystego użytkowania gruntu

Na podstawie art. 14 a § 1 cyt. wyżej ustawy Ordynacja podatkowa , stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach , w których nie toczy się postępowanie podatkowe , kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym . Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie .

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Pismem z dnia 17 stycznia 2005 r. Urząd Miejski zwrócił się z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT jeżeli nie dokonano aktualizacji opłat po 1 maja 2004 r. z tytułu oddania gruntów w wieczyste użytkowanie .

Stanowisko podatnika .
Zdaniem Urzędu Miejskiego podatek VAT , powinno się wyliczyć i odprowadzić z już ustalonej opłaty rocznej .

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje .
Zgodnie z art 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług . Dostawa towarów została zdefiniowana w przepisach ustawy jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel / art. 7 ust. 1 / . Oddanie nieruchomości gruntowej nie mieści się w zakresie definicji towarów zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy gdyż nie daje praw do rozporządzania gruntem jak właściciel , jednocześnie każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej , osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej , które nie stanowi dostawy towarów , uznane jest za świadczenie usług , zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy . Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów , należy uznać ze jest ono świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Artykuł 15 ust.1 ustawy o VAT stanowi iż podatnikami są osoby prawne , jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne , wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2 bez względu na rezultat takiej działalności . Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa , dla realizacji których zostały powołane , z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych .

W świetle powyższego w ocenie tut. Organu opłata roczna za wieczyste użytkowanie gruntu , zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami określona w drodze decyzji administracyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT , ponieważ zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych działań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych . Podlega natomiast opodatkowaniu podatkiem VAT opłata roczna za oddanie w wieczyste użytkowanie gruntów określona na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej . Oddanie w wieczyste użytkowanie nieruchomości nieprzeznaczonych na cele rolnicze zgodnie z art. 8 ust. 1 w związku z art. 41 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22 % .

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowanie jest obrót . Obrotem zaś kwota należna z tytułu sprzedaży / w tym przypadku kwota opłaty / pomniejszona o kwotę należnego podatku , obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy . Zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami w związku z oddaniem gruntu w użytkowanie wieczyste , od użytkowników wieczystych pobierane są określone opłaty .Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy z 11 marca 2004 r. podstawą opodatkowania jest obrót . Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku . Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy . Tutejszy organ podatkowy mając na uwadze cyt. wyżej przepisy stoi na stanowisku iż w przedstawionej sprawie , jeżeli wysokość opłaty została już ustalona , a termin płatności przypada w czasie obowiązywania w/w ustawy to obrotem jest kwota należna z tytułu użytkowania wieczystego. Zatem w świetle zapisu art. 29 ust. 1 w powyższej opłacie powinien być zawarty podatek VAT .Tym samym prawidłowe jest twierdzenie , że podatek VAT należy odprowadzić z ustalonej już przed 1 maja opłaty rocznej za wieczyste użytkowanie gruntu .

Jeżeli z umowy nie wynika , ze ustalona cena jest kwotą netto do której należy doliczyć VAT to ustalona kwota zawiera podatek od towarów i usług zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje , że powyższa interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług . Zmiana przepisów w zakresie podatku od towarów i usług może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika .

Zgodnie z art. 14 b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja , o której mowa w art. 14 a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5 .

Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14 a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia .

Zażalenie podlega opłacie skarbowej zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej / tekst jednolity z 2004 r. Dz.U Nr. 253 poz. 2532 / .

Urząd Skarbowy w Nysie