
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy po analizie złożonego wniosku przez ... - ... Spółkę z o. o. z siedzibą w ... z dnia 26 stycznia 2006r. w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego
postanawia
- uznać, że przedstawione przez Podatnika stanowisko w zakresie rozliczania WDT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 stycznia 2006r. do tut. Organu wpłynął wniosek podatnika z dnia 26 stycznia 2006r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka w ramach wykonywanej działalności gospodarczej dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw swoich wyrobów, w związku z tym zdarzają się sytuacje, iż w momencie sporządzania deklaracji za dany miesiąc w Spółce nie ma dokumentacji potwierdzającej WDT.
W deklaracji podatkowej zgodnie z obowiązującymi przepisami o podatku od towarów i usług Strona ujmuje wówczas tę sprzedaż ze stawką właściwą dla dostawy krajowej.
Spółka przyjmuje, że kwota faktury z zerową stawką podatku od towaru i usług jest kwotą ostateczną, którą zapłaci kontrahent na podstawie zamówionych ilości i uzgodnionych cen. W związku z powyższym Spółka cenę traktuje jako kwotę brutto i wylicza VAT należny metodą "w stu".
"... - ..." nie ma podpisanych kontraktów ze swoimi kontrahentami zagranicznymi, ustalane są natomiast, w momencie uruchomienia produkcji listy cenowe na nowe wyroby uwzględniające wszystkie elementy kosztowe, zysk oraz wielkości nakładów zaakceptowane przez kontrahenta. Nie ma wyraźnego określenia, iż jest to cena brutto, ale ze względów oczywistych jest tak traktowana i w fakturach sprzedaży wpisywana jest taka sama kwota w walucie i w złotych w kolumnie wartość netto i brutto.
Stanowisko Strony: Spółka uważa, że wyliczanie podatku należnego VAT, w przypadku braku przed dniem sporządzenia deklaracji podatkowej za dany miesiąc dokumentów WDT, metodą "w stu" jest prawidłowe.
Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, co następuje.
Zgodnie z art. 13 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. l pkt 5 rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju z zastrzeżeniem ust. 2 - 8. ust. 2 pkt 1 tego artykułu stanowi iż, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że:
- podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
- podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Zgodnie z dyspozycją art. 42 ust. 12 ustawy o VAT - jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres, podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, jako dostawę na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 29 ust. l ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jet obrót z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inna dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
W świetle powyższego przyjąć należy, iż w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym, cena towarów będących przedmiotem WDT stanowi cenę brutto i obliczając podatek należny przyjąć należy, iż podatek ten jest już zawarty w żądanej cenie.
Zatem należy uwzględnić powyższe i przy wyliczaniu podatku należnego VAT zastosować algorytm:
kwota brutto x stawka podatku
100 + stawka podatku
Reasumując: Zdaniem tut. Organu podatkowego stanowisko Spółki jest prawidłowe i obliczając podatek należny VAT wynikający z przedmiotowych transakcji, należy posłużyć się w/w algorytmem.
Przyjmując co wyżej postanowiono jak w sentencji.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza odpowiedź dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielenia.
Zgodnie z art. 14b Ordynacji podatkowej udzielona odpowiedź nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia.
Stosownie do treści art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, stronie przysługuje prawo złożenia zażalenia na niniejsze postanowienie.
Zażalenie, zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 ordynacji podatkowej wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tut. Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
