
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60), art.5 ust.1 pkt 1, art.7 ust.1, art.8 ust.1, art.15 ust.1, art.15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.06.2005r (wpłynęło 28.06.2005r) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania czynności świadczonych na rzecz X zgodnie z zawartą umową cywilnoprawną ? za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 28.06.2005r Strona złożyła wniosek znak ULC-BAB-144-AW/2005 z dnia 21.06.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Urząd będzie świadczyć usługi dla X na podstawie ?umowy w sprawie świadczenia usług?. Umowa ta wynika z przepisów prawa międzynarodowego. Prezes Urzędu ? jako narodowa władza lotnicza wspomagać będzie X w realizacji zadań w zakresie certyfikacji, określonych w przepisach Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady. Realizacja umowy ma charakter dobrowolny i każdorazowo świadczenie usług na rzecz X wynikać będzie ze złożonego zamówienia lub szczegółowej umowy o świadczenie usług, do której mają zastosowanie przepisy prawa cywilnego. Członkostwo władzy
lotniczej RP w X wynika bezpośrednio z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Zapytanie
Czy w przedstawionym powyżej stanie faktycznym podjęcie współpracy z X wywołuje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług u wnioskodawcy?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem wnioskodawcy ? działalność Urzędu jako narodowej władzy lotniczej ? podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług ze względu na brak przymiotu podatnika w ramach tych czynności.
Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa ? Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania czynności świadczonych na rzecz X ? za nieprawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art.7 ust.1 wyżej wymienionej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa wyżej, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, zgodnie z art.8 ust.1 ww. ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile wykonywane są przez podatników tego podatku.
Na podstawie art.15 ust.1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W odniesieniu do organów władzy publicznej wyjaśnić należy, że nie uznaje się ich za podatników podatku
od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).
Z powyższej definicji wynika więc, że organa oraz urzędy administracji publicznej wówczas działają w charakterze podatników, gdy:
- wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań,
- wykonują czynności mieszczące się w ramach ich zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stoi na stanowisku, że Urząd jako państwowa jednostka budżetowa, wykonująca z mocy prawa zadania zlecone przez Prezesa Urzędu (wykonywanie funkcji organu administracji lotniczej i nadzoru lotniczego, określonych w ustawie, oraz funkcji władzy lotniczej w rozumieniu umów i przepisów międzynarodowych, w tym związanych z regulacją rynku usług lotniczych), nie jest
podatnikiem podatku od towarów i usług, w myśl wyżej cytowanego przepisu art.15 ust.6 ustawy.
Natomiast wykonując usługi, które mieszczą się w zakresie wykonywanych z mocy prawa czynności, ale w oparciu o zawarte na nie umowy cywilnoprawne działa już jako podatnik i będzie podlegać ustawie o VAT.
Reasumując ? Urząd ? świadcząc usługi dla X ? na podstawie zawartego porozumienia (umowy cywilnoprawnej) ? jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie tych usług. Na powyższe nie ma wpływu fakt, iż umowa ta wynika z przepisów prawa międzynarodowego. Decydujące znaczenie ma zawarcie umowy cywilnoprawnej, na mocy której usługi te będą świadczone.
P O U C Z E N I E
Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie
jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
