
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 6 lipca 2005 r. (doręczonego dnia 7 lipca 2005 r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu
stwierdza, że
stanowisko Podatnika jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 14a wskazanej na wstępie ustawy stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Pismem z dnia 6 lipca 2005 r. (doręczonym dnia 7 lipca 2005 r.) Podatnik zwrócił się z wnioskiem o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym. P..................... jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, zarejestrowaną jako podatnik podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie montażu wyprodukowanych przez siebie schodów i drzwi na rzecz odbiorców indywidualnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, w oparciu o zawartą z klientem umowę cywilnoprawną, której przedmiotem jest usługa budowlano montażowa.
W związku z powyższym podatnik zwraca się z pytaniem jaką stawką podatku VAT należy opodatkować zlecenia montażu wyprodukowanych przez niego schodów i drzwi wykonane na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej w obiektach budownictwa mieszkaniowego.
Podatnik uważa, że schody i drzwi montowane w obiektach budownictwa mieszkaniowego winny być objęte 7 % stawką podatku VAT ponieważ jest to usługa budowlano montażowa i brak jest podstaw do wyłączenia z niej poszczególnych kosztów do odrębnej sprzedaży. Wystawiając faktury dla klientów wymienionych w pytaniu wykonaną usługę Podatnik opodatkowuje według 7 % stawki podatkowej na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy o podatku od towarów i usług. Faktura dokumentuje przedmiotową transakcję i zawiera jedną pozycję tj. usługę budowlano-montażową z przywołaniem odpowiedniego kodu PKOB wskazującego na związek z budownictwem mieszkaniowym.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza, co następuje.
Na wstępie stwierdzić należy, że odpowiedź udzielona zostanie w rozbiciu na wskazanie stawki właściwej dla montażu drzwi oraz montażu schodów, a to z tej przyczyny, że kwestie te regulowane są odrębnymi przepisami.
Odpowiadając w przedmiocie stawki VAT dla usługi montażu wyprodukowanych przez Podatnika drzwi Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu wyjaśnia, że zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obniża się do wysokości 7 % dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 1 do rozporządzenia. W załączniku tym, zawierającym wykaz towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7 % w poz. 19 wymieniona jest usługa montażu okien i drzwi dokonywanych przez ich producenta w obiektach, o których mowa w poz. 20 załącznika (domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakłady karne i poprawcze oraz areszty śledcze) oraz w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy (obiekty te zostały wymienione poniżej), co oznacza, że dla usług tego rodzaju świadczonych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, stosować należy stawkę podatku VAT w wysokości 7 %.
Odnosząc się do zapytania w części dotyczącej stawki VAT dla usługi montażu schodów w obiektach budownictwa mieszkaniowego tut. organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu m.in. do:
a) robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanychz budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Przez "roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą" rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez "obiekt budownictwa mieszkaniowego", stosownie do art.2 pkt 12 ustawy, rozumieć należy budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast zakres przedmiotowy pojęcia "infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu", zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy, obejmuje:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu stoi na stanowisku, że decydujące znaczenie przy ustalaniu właściwej stawki podatku VAT w sytuacji sprzedaży usług na które składa się wykonanie schodów, a następnie ich montaż w obiektach budownictwa mieszkaniowego, w rozumieniu wyżej wskazanym, mieć będzie treść zawartej pomiędzy stronami umowy cywilnoprawnej (w szczególności regulacja dotycząca przedmiotu tej umowy). Jeżeli więc świadczeniem głównym, z punktu widzenia nabywcy, będzie wykonanie usługi, a obrotem dla wykonawcy tych usług (przedmiotem opodatkowania) będzie wynagrodzenie od całości wykonanych robót, bez odrębnego rozliczenia zużytych materiałów, właściwą stawką będzie stawka podatku VAT dla danej usługi. Właściwym wówczas będzie wystawienie jednej faktury VAT i wpisanie w jednej pozycji pełnej wartości wynikającej z kosztorysu. Nie należy dokonywać specyfikacji poszczególnych materiałów oraz robót budowlanych. W pozycji tej również towar (schody) jako integralny element całej usługi będzie objęty stawką obowiązującą dla danej usługi. Faktura winna zawierać określenie robót budowlanych, a ponadto wskazanie z jakim obiektem są one związane i stawkę podatku odnoszącą się do całości usługi (7 %).
W sytuacji gdy umowa przewiduje odrębne rozliczenie robocizny i materiałów, wówczas wyłączone z kosztorysu poszczególne elementy podlegają opodatkowaniu osobno według stawek właściwych dla poszczególnych towarów oraz usług.
Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy, że sposób fakturowania wykonywanych przez Podatnika czynności będzie każdorazowo zależał od warunków umowy na wykonanie tych czynności, jakie ustalone zostaną ze zleceniodawcą.
Dodatkowo tut. organ uprzejmie wyjaśnia, że zgodnie z art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Podkreślić należy, że podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania czynności (również w zakresie klasyfikacji statystycznej) oraz prawidłowego jego opodatkowania. Zgodnie z komunikatem prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania m. in. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.
Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.
