
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst z dnia 4 stycznia 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku od towarów i usług w przypadku sprzedaży dla odbiorcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych części do silników okrętowych oraz podzespołów do silników okrętowych
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Stan faktyczny:
Podatnik prowadzi m.in. działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży części do silników okrętowych oraz podzespołów do silników okrętowych przeznaczonych na jednostki wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Części te są sprzedawane dla odbiorcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, który nie jest armatorem.
Pytanie:
Czy prawidłowym postępowaniem będzie zakwalifikowanie takiej transakcji zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 i w związku z art. 13 ust. 8 nie uznawanie tych dostaw za wewnątrzwspólnotowe, czy też zgodnie z art. 42 stosować stawkę 0% jako dostawę wewnątrzwspólnotową?
Stanowisko podatnika:
Zdaniem podatnika, dostawę w/w części należy klasyfikować zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Ocena prawna:
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
W myśl ust. 2 w/w art. 13, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
- podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
- osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
- podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, nie wymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
- podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Jednocześnie na podstawie art. 13 ust. 8 ustawy za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów nie uznaje się dostawy towarów, o których mowa w art. 83 ust. 1, 3, 6, 10 i 18.
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.
Przywołany pkt 1 wymienia:
- statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
- tankowce (PKWiU 35.11.22) z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
- statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
- statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
- statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
- pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).
W świetle przywołanych przepisów ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów nie będzie występowała w przypadku, gdy towary będące przedmiotem dostawy dokonywanej przez podatnika będą stanowić części lub wyposażenie statków (z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu) zakwalifikowanych do grupowania wymienionego w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W związku z brakiem definicji ustawowej "części" i "wyposażenia" w przepisach ustawy należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według Słownika języka polskiego PWN, częścią jest przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, a wyposażeniem urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub urządzenia uważanego za główne.
Należy również zauważyć, że z brzmienia przepisu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika wprost zakres odesłania do pkt 1. Jest to odesłanie w zakresie wskazanych środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, a nie odesłanie w zakresie sprzedaży na rzecz konkretnego podmiotu. Bez znaczenia pozostaje więc, iż przedmiotowa dostawa następuje na rzecz podmiotu nie będącego armatorem morskim.
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że przedmiotem sprzedaży są części do silników okrętowych oraz podzespoły do silników okrętowych, przeznaczone na jednostki pływające wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zatem dostawę tę należy traktować jako dokonaną na terytorium kraju podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust.1 pkt. W myśl art. 13 ust. 8 dostawa ta nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z tego tytułu.
Reasumując, Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione w piśmie z dnia 21.02.2005 roku (uzupełnienie z dnia 16.05.2005 roku) jest prawidłowe.
