
Temat interpretacji
Fundacja nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych i z budżetu państwa oraz ze środków Fundacji.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2012r. (data wpływu 26 marca 2012) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W związku z realizacją projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w ramach przedkładanych sprawozdań Władza Wdrażająca Programy Europejskie (WWPE), na mocy decyzji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w związku z wymogiem Komisji Europejskiej dotyczącym składania wiążącej interpretacji organu podatkowego o kwalifikowalności VAT, zobowiązana jest wymagać od wszystkich beneficjentów realizujących projekty dostarczenia kopii wiążącej interpretacji indywidualnej Urzędu Skarbowego stwierdzającej kwalifikowalność podatków od towarów i usług, czyli stwierdzającej brak możliwości odzyskania VAT przez beneficjenta.
Fundacja prowadzi od założenia wyłącznie działalność statutową. Od 2006 roku działalność Fundacji opiera się tylko i wyłącznie na działalności wolontarystycznej i nie zanotowano żadnych przychodów. W celu sformalizowania faktycznego stanu, a więc nie prowadzenia działalności gospodarczej, Fundacja złożyła w dniu 22.12.2010r. do Krajowego Rejestru Sądowego wniosek o wykreślenie z rejestru przedsiębiorców.
W związku z powyższym Fundacja nie jest czynnym płatnikiem VAT i nie odzyskuje go w innym trybie. Projekt, który Fundacja chce zrealizować z WWPE skierowany jest do Ośrodka dla Uchodźców na w. T. przy ul. Projekt realizowany będzie w terminie 02.04-30.06.2012 i będzie finansowany ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców i z budżetu państwa oraz ze środków Fundacji.
W ramach projektu kobiety przebywające w ośrodku będą mogły wziąć udział w zajęciach z zakresu nauki rzemiosła artystycznego, dzięki czemu będą potrafiły tworzyć przedmioty ze sztuki użytkowej. Są to bardzo uniwersalne umiejętności i pozwalają na uzyskanie źródeł dochodów nie tylko w Polsce ale także w innych krajach UE. Dzięki tym praktycznym umiejętnościom uczestniczki będą mogły w przyszłości być niezależnymi projektantkami wyrobów artystycznych i współpracować z galeriami czy pracowniami artystycznymi (umowy cywilno-prawne - umowa o dzieło) lub w przyszłości po zarejestrowaniu działalności gospodarczej sprzedawać artykuły samodzielnie np. w Internecie, na kiermaszach, targach, do sklepów, tworzyć na indywidualne zamówienie itp. Dodatkowo chcemy kobietom przybliżyć Polskę poprzez warsztat z zakresu kultury i historii Polski. Dzięki temu po wyjściu z ośrodka będą bardziej otwarte na kontakty z Polakami, bowiem to co było dla nich nieznane i obce stanie się bardziej dostępne i zrozumiałe. Będą również warsztaty z obsługi komputera, dzięki czemu będą mogły szybciej odnaleźć się w polskiej rzeczywistości, która wymaga takich umiejętności. Dzięki połączeniu umiejętności z zakresu Obsługi komputera i rzemiosła artystycznego będą mogły skuteczniej zarobkować w Polsce (m.in. sprzedaż internetowa, marketing, poszukiwanie dostawców). Uchodźczynie będą mogły wziąć udział również w zajęciach A.. w Polsce, które dostarczają kluczowych umiejętności a także wiedzy niezbędnej do skutecznego radzenia sobie uchodźczyni w Polsce w zakresie legalnego zatrudnienia, zakładania firmy, załatwiania różnych spraw w Polsce m.in. wynajęcie mieszkania, zakładanie rachunku bankowego itd. Projekt zakłada również organizację zajęć dla dzieci i młodzieży uchodźczej m.in. pomoc w nauce w szkole, zajęcia integracyjne. Zajęcia pokażą dzieciom w jaki sposób mogą w przyszłości samodzielnie organizować swój czas wolny, pozwolą im na poznawanie polskich zwyczajów i tradycji. Zajęcia chcemy organizować na terenie ośrodka kilka razy w tygodniu (w terminach uzgodnionych z ośrodkiem). Jednym z elementów projektu są dni kultur narodów (arabskiej i kaukaskiej), lecz te będą organizowane już poza ośrodkiem.
Dwa razy podczas trwania projektu będą organizowane dni kultur narodów. Uczestnictwo kobiet w dniach kultur będzie bardzo atrakcyjną i edukacyjną odskocznią od szarej codzienności. Na zakończenie projektu zostanie zorganizowana Konferencja wraz z m.in. wystawą prac artystycznych kobiet i konkursem na najładniejszą pracę, przedstawieniem losów uchodźców, debatą nt. statusu społeczno prawnego uchodźców w Polsce.
Konferencja poprzez m.in. przybliżenie efektów pracy uchodźczyń szerszej grupie społecznej ma na celu zachęcić jej uczestników do tego, że warto wspierać dalsze działania integracyjne uchodźców, a także ma uwrażliwić uczestników na problemy społeczne poprzez przedstawienie uchodźczyń jako osoby aktywne. Powstanie również publikacja zawierająca historie uchodźczyń spisane podczas wywiadów z kobietami (za ich zgodą) i wydana w formie papierowej. Dodatkowo chętne Uchodźczynie wystąpią podczas Konferencji.
Wszelkie czynności i działania wykonywane są na rzecz uchodźców przebywających w Polsce i będących beneficjentami projektu. Wszystkie działania i czynności na rzecz uchodźców wykonywane są nieodpłatnie (w tym publikacje), czyli żaden cudzoziemiec nie ponosi żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie. Środki uzyskane w ramach projektu współfinansowane z europejskiego funduszu zostaną zagospodarowane zgodnie z załączonymi do projektu preliminarzami kosztów. Środki zostaną przeznaczone m.in. na zakup sprzętu niezbędnego do poprawnej realizacji projektu, zaangażowanie pracowników, ekspertów, specjalistów z wielu dziedzin. W ramach środków zapewnione zostanie wyżywienie.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy w wyżej opisanym stanie przyszłym Fundacja będzie miała prawo do odliczenia lub odzyskania podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku, ponieważ Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.jedn. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Na mocy art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług. Przy czym przepis art. 86 ust. 1 ustawy odwołuje się do definicji podatnika zawartej w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Na mocy art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ponadto działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 cyt. ustawy.
W związku z powyższym przepisy identyfikują podatnika z producentem, handlowcem lub usługodawcą, czyli z podmiotami, które w sposób ciągły bez względu na rezultat swojej działalności w celu zarobkowym produkują albo nabywają towary w celu ich sprzedaży lub też świadczą usługi. Należy zwrócić uwagę na cel zarobkowy, jaki przyświeca podejmowanym czynnościom w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Mianowicie bez względu na to jaki będzie rezultat wykonywanej działalności (licząc się z ewentualną stratą) podatnik prowadzący działalność gospodarczą wykonuje czynności w ramach tej działalności żeby osiągnąć zysk. Ważne jest tu osiągnięcie wyniku ekonomicznego.
Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że działania niebędące produkcją ani handlem wykonywane przez podmiot powołany do realizacji działalności statutowej opartej na wolontariacie i nieprzynoszącej zysków nie spełniają przesłanek działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 cyt. ustawy. Czynności wykonywane w ramach takiej działalności statutowej nie są tym samym czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym podmiot niewykonujący czynności opodatkowanych, na podstawie art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług.
Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Fundacja prowadzi od założenia wyłącznie działalność statutową opierająca się wyłącznie na działalności wolontarystycznej nieprzynoszącej przychodów. Fundacja nie jest czynnym płatnikiem VAT i nie odzyskuje go w innym trybie, złożyła też do Krajowego Rejestru Sądowego wniosek o wykreślenie z rejestru przedsiębiorców.
Projekt, który Fundacja chce zrealizować z WWPE skierowany jest do Ośrodka dla Uchodźców. Projekt realizowany będzie w terminie 02.04-30.06.2012 i będzie finansowany ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców i z budżetu państwa oraz ze środków Fundacji.
W ramach projektu kobiety przebywające w ośrodku będą mogły wziąć udział w zajęciach z zakresu nauki rzemiosła artystycznego. Są to bardzo uniwersalne umiejętności i pozwalają na uzyskanie źródeł dochodów nie tylko w Polsce ale także w innych krajach UE. Dodatkowo Fundacja chce kobietom przybliżyć Polskę poprzez warsztaty z zakresu kultury i historii Polski. Będą również warsztaty z obsługi komputera. Dzięki połączeniu umiejętności z zakresu Obsługi komputera i rzemiosła artystycznego uchodźczynie będą mogły skuteczniej zarobkować w Polsce (m.in. sprzedaż internetowa, marketing, poszukiwanie dostawców). Uchodźczynie będą mogły wziąć udział również w zajęciach A.. w Polsce, które dostarczają kluczowych umiejętności a także wiedzy niezbędnej do skutecznego radzenia sobie uchodźczyni w Polsce w zakresie legalnego zatrudnienia, zakładania firmy, załatwiania różnych spraw w Polsce. Projekt zakłada również organizacje zajęć dla dzieci i młodzieży uchodźczej Jednym z elementów projektu są dni kultur narodów (arabskiej i kaukaskiej), lecz te będą organizowane już poza ośrodkiem.
Na zakończenie projektu zostanie zorganizowana Konferencja. Konferencja poprzez m.in. przybliżenie efektów pracy uchodźczyń szerszej grupie społecznej ma na celu zachęcić jej uczestników do tego, że warto wspierać dalsze działania integracyjne uchodźców, a także ma uwrażliwić uczestników na problemy społeczne poprzez przedstawienie uchodźczyń jako osoby aktywne. Powstanie również publikacja zawierająca historie uchodźczyń spisane podczas wywiadów z kobietami (za ich zgodą) i wydana w formie papierowej.
Wszystkie działania i czynności na rzecz uchodźców wykonywane są nieodpłatnie (w tym publikacje), czyli żaden cudzoziemiec nie ponosi żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie. Środki uzyskane w ramach projektu współfinansowane z europejskiego funduszu zostaną zagospodarowane zgodnie z załączonymi do projektu preliminarzami kosztów. Środki zostaną przeznaczone m.in. na zakup sprzętu niezbędnego do poprawnej realizacji projektu, zaangażowanie pracowników, ekspertów, specjalistów z wielu dziedzin. W ramach środków zapewnione zostanie wyżywienie.
Fundacja wykonująca działalność non profit nie rozlicza podatku należnego. Zatem, nie występują czynności opodatkowane, którym służyłyby nabywane przez Fundację usługi i towary w ramach realizacji programu.
Skoro zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wobec tego w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż Fundacja nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Biorąc zatem pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004r. Jeśli Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Fundacja nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców i z budżetu państwa oraz ze środków Fundacji.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 380 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
