Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PP2-443-84/07-2/MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.10.2007, sygn. IP-PP2-443-84/07-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03 sierpnia 2007r. (data wpływu 08 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury VAT ze stawką zwolnioną z tytułu prowizji za pobranie opłat skarbowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 sierpnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury VAT ze stawką zwolnioną z tytułu prowizji w drodze inkasa za pobranie opłat skarbowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 03 stycznia Spółka cywilna L zawarła umowę z Miastem W na pobór opłaty skarbowej w drodze inkasa, zgodnie z § 9 w/w umowy za pobór opłaty przysługuje prowizja. Za w/w usługę Spółka wystawia fakturę VAT ze stawką zw. Ponadto Wnioskodawca jest podatnikiem VAT i podstawowym zakresem działania są usługi poligraficzne opodatkowane stawką 22 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem wnioskodawcy Spółka cywilna L, będąc czynnym podatnikiem VAT wystawia za wykonane usługi i sprzedane towary faktury VAT. W związku z powyższym otrzymane prowizje z tytułu pobierania opłaty skarbowej traktuje jako rodzaj usługi, ze stawką zwolnioną na podstawie § 8 p. 1 pp.15 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i usług na terytorium kraju. Przez usługi rozumie się przede wszystkim usługi wymienione w klasyfikacjach statystycznych.

Wnioskodawca jest podatnikiem od towarów i usług. Podstawowym zakresem jego działalności są usługi poligraficzne opodatkowane stawką 22 %.

Zgodnie z art. 106 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy podatku od towarów i usług są obowiązani wystawiać faktury VAT stwierdzające dokonanie sprzedaży towarów i usług.

Wnioskodawcą zawarł umowę z Miastem W w sprawie poboru opłaty skarbowej w drodze inkasa oraz określenie wysokości wynagrodzenia za inkaso. Miasto W występowała tu w roli władczej, a Spółka wykonywała tylko zadania z zakresu administracji publicznej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy również usługi polegające na pobieraniu opłat skarbowych, za pobieranie których przysługuje prowizja. Przedmiotowe usługi mieszczą się w kategorii pośrednictwo finansowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Pod poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca umieścił usługi pośrednictwa finansowego PKWiU Sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,


  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,


  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,


  4. usług ściągania długów oraz faktoringu,


  5. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,


  6. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,


  7. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,


  8. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.


W świetle powołanych przepisów oraz przedstawionej przez Podatnika sytuacji faktycznej, stwierdzić należy, że czynności, które wykonuje Strona mieszczą się wśród czynności, co do których ustawodawca zastosował zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług mieszczących się w załączniku nr 4, pod poz. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powołane przez Podatnika przepisy § 8 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 97, poz. 970 z późn. zm.) nie mają w powyższej sprawie zastosowania.

Przy wydaniu niniejszej interpretacji wykorzystano opis stanu faktycznego dokonany w złożonym wniosku. W sprawie pominięto dołączone dokumenty, gdyż warunki składania wniosku o interpretację nie przewidują tej formy opisu stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10,09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie