ustalenie, czy otrzymana dotacja na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT - Interpretacja - IPPP2/443-627/12-2/KOM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13.09.2012, sygn. IPPP2/443-627/12-2/KOM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

ustalenie, czy otrzymana dotacja na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25.06.2012 r. (data wpływu 5.07.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy otrzymana dotacja na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (Pytanie 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy otrzymana dotacja na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży sprzętu RTV i AGD w ramach sieci sklepów RTV EURO AGD rozmieszczonych na terenie Polski oraz sprzedaży wysyłkowej. Działalność ta podlega opodatkowaniu VAT. W ograniczonym zakresie Spółka świadczy także usługi podlegające zwolnieniu z VAT. W konsekwencji, Spółka dokonuje rozliczenia podatku VAT naliczonego poniesionego w związku z zakupami dotyczącymi działalności ogólnej Spółki z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

24 maja 2011 r. Spółka zawarła umowę partnerską (dalej: Umowa Partnerska) z wyspecjalizowanym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie rozliczania projektów finansowanych z dotacji pochodzących ze środków publicznych (w tym ze środków unijnych) (dalej: Lider). Celem zawarcia ww. umowy jest współpraca przy realizacji Projektu . w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw, Poddziałania 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Zgodnie z Umową Partnerską, Spółka oraz Lider ustanowili Partnerstwo na rzecz realizacji ww. Projektu. Spółka upoważniła także Lidera do reprezentowania Partnerstwa wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją Projektu, w tym do zawarcia w imieniu i na rzecz Partnerstwa umowy o dofinansowanie Projektu z Samorządem Województwa W. (dalej: instytucja Pośrednicząca) (w tym do podpisywania zaktualizowanych wniosków o dofinansowanie).

Projekt jest skierowany do pracowników Spółki i ma na celu przede wszystkim podniesienie potencjału sklepów RTV EURO AGD do obsługi nowoczesnych i wymagających klientów przez podniesienie umiejętności 180 pracowników (80% z 224 objętych szkoleniami) odpowiedzialnych za sprzedaż i obsługę klienta w zakresie technik sprzedaży, obsługi reklamacji, komunikacji i przekazywania wiedzy.

Zgodnie ze złożonym przez Lidera w Instytucji Pośredniczącej wnioskiem o przyznanie dofinansowania Projekt miał z założenia być realizowany w okresie od 1 czerwca 2012 r. do 31 maja 2013 r. W dniu 13 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o zmianę terminu realizacji Projektu, w którym wskazano termin realizacji od 1 września 2012 r. do 31 sierpnia 2013 r. Dotychczas Instytucja Pośrednicząca nie udzieliła odpowiedzi na ww. wniosek o zmianę terminu.

W celu realizacji Projektu, Lider zawarł umowę o dofinansowanie Projektu z Instytucją Pośredniczącą . Dofinansowanie przyznane na podstawie Umowy o dofinansowanie w celu realizacji Projektu w ramach Partnerstwa pochodzi z dwóch źródeł:

  • 85% ze środków europejskich, tzn. z Europejskiego Funduszu Społecznego ,
  • 15% w formie dotacji celowej z budżetu krajowego.

W dalszej części niniejszego wniosku powyższe finansowanie określane jest jako dotacja.

Przedmiot Projektu

Zgodnie z wnioskiem o przyznanie dofinansowania złożonym przez Lidera w Instytucji Pośredniczącej, szkolenia będą obejmować m.in. zagadnienia z zakresu: technik sprzedaży (prowadzenie rozmowy sprzedażowej, docieranie do potrzeb Klienta, reagowanie na potrzeby i dobór produktów w kontekście korzyści dla klienta), technik sprzedaży nowych technologii dla kobiet (specyfika produktu nowych technologii, potrzeby klienta, motywowanie siebie do sprzedaży, przełamywanie stereotypu, kobiecy styl sprzedaży), obsługi klienta w zakresie reklamacji, komunikacji z klientem, zarządzania wiedzą o kliencie.

Z opisanego zakresu Projektu wynika zatem, że objęte nim są szkolenia mające na celu rozwój i doskonalenie umiejętności zawodowych pracowników Spółki biorących udział w Projekcie.

Realizacja Projektu

Zgodnie z Umową Partnerską, za prawidłową realizację Umowy o dofinansowanie odpowiada łącznie Spółka oraz Lider. Tym niemniej, Spółka i Lider dokonali podziału zadań dotyczących realizacji Projektu według ich specjalizacji. Lider odpowiada za realizację Projektu oraz za zarządzanie Projektem, zarządzanie finansowe i rozliczanie Projektu oraz logistykę szkoleń. Z kolei Spółka odpowiada za program i przeprowadzanie szkoleń, rekrutację oraz promocję.

Szczegółowy podział zadań został ustalony przez Spółkę i Lidera w Umowie Partnerskiej. Zgodnie z Umową Partnerską, Lider odpowiedzialny jest za realizację następujących działań w ramach zadań określonych w Projekcie:

  1. Zadanie Szkolenia - działania realizowane przez Specjalistę ds. logistyki szkoleń (zadaniem Lidera jest m.in. dopilnowanie sprawnego przebiegu szkoleń);
  2. Zadanie Zarządzanie projektem - wybrane działania (związane przede wszystkim z rozliczaniem dotacji z Instytucją Pośredniczącą oraz monitorowaniem poszczególnych terminów istotnych dla realizacji Projektu);
  3. Ponoszenie wybranych kosztów pośrednich (dotyczących realizowanych przez Lidera zadań).

Z kolei Spółka odpowiedzialna jest za realizację następujących działań:

  1. Zadanie Szkolenia - całość zadania poza działaniami przypisanymi do Specjalisty ds. logistyki szkoleń (Spółka ma m.in. za zadanie wybranie trenerów prowadzących szkolenia w ramach Projektu oraz poniesienie związanych z usługami trenerów kosztów);
  2. Zadanie Zarządzanie projektem - wybrane działania oraz rekrutacja uczestników szkoleń (m.in. zarządzanie przeprowadzanymi szkoleniami od strony merytorycznej);
  3. Ponoszenie wybranych kosztów pośrednich (dotyczących realizowanych przez Spółkę zadań).

Lider nie świadczy na rzecz Spółki usług związanych z realizacją Projektu i odpowiednio brak jest świadczeń Spółki na rzecz Lidera.

Spółka i Lider wykonują wyłącznie zadania, jakie zostały im przypisane w Umowie Partnerskiej w celu realizacji Projektu.

Koszty Projektu

Środki z dotacji (w ściśle ustalonym budżecie) przyznane są na pokrycie wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą i ponoszonych przez Spółkę oraz Lidera w związku z realizacją Projektu.

Spółka i Lider będą ponosić koszty realizacji Projektu w związku z realizacją poszczególnych zadań, o których mowa powyżej. Każdy z tych podmiotów będzie dysponował ściśle określoną kwotą środków pieniężnych pochodzących z dotacji na pokrycie ponoszonych przez nich kosztów kwalifikowalnych.

Zgodnie z Budżetem Projektu stanowiącym załącznik do Umowy Partnerskiej, Spółka będzie odpowiedzialna za pokrycie między innymi następujących kosztów:

  • wynagrodzenie trenerów (Firm szkoleniowych),
  • dojazdy, wyżywienie oraz noclegi uczestników szkoleń,
  • zestaw pomocy dydaktycznych dla uczestników szkoleń.

Z kolei Lider będzie pokrywał koszty takie jak:

  • koszty związane z pracą specjalisty ds. logistyki szkoleń,
  • najem biura Projektu,
  • zakup szafy do archiwizowania dokumentów.

Zgodnie z Umową Partnerską, Lider otrzymuje dotację przyznaną przez Instytucję Pośredniczącą i jest zobowiązany do przekazywania Spółce środków finansowych stanowiących finansowanie kosztów ponoszonych przez nią jako partnera w związku z wykonaniem przez nią zadań określonych w Umowie Partnerskiej. Lider jako podmiot otrzymujący dotację jest beneficjentem dotacji, Spółka natomiast jako partner Projektu jest beneficjentem pomocy przyznanej przez Instytucję Pośredniczącą.

Spółka nie wyklucza, iż w trakcie realizacji Projektu poniesie również dodatkowe koszty, nieujęte w budżecie Projektu, np. wynikające z podwyższenia wynagrodzenia należnego za usługi lub towary. W takiej sytuacji dodatkowe koszty będą pokryte ze środków własnych Spółki.

Pomiędzy Spółką a Liderem brak będzie przepływu środków pieniężnych innych niż środki pochodzące z dotacji przyznanej Liderowi i przekazywanych Spółce przez Lidera w celu pokrycia jej kosztów związanych z realizacją Projektu.

Jak wskazano powyżej, Spółka odpowiada za program i przeprowadzenie szkoleń. W celu realizacji Projektu, Spółka zleci prowadzenie szkoleń podmiotom zewnętrznym . W świetle posiadanych przez Spółkę informacji, Firmy szkoleniowe nie będą uprawnione do stosowania zwolnienia z VAT przewidzianego dla świadczenia usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT. Firmy szkoleniowe, w zależności od statusu firmy i rodzaju szkolenia mogą naliczać VAT w związku ze świadczonymi usługami szkoleniowymi.

Niniejszy wniosek dotyczy sytuacji, w której Firmy szkoleniowe nie są uprawnione do stosowania zwolnienia z VAT dla usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT.

Finansowanie Projektu

Zgodnie z Umową o dofinansowanie, dotacja na realizację Projektu wypłacana jest Liderowi w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dofinansowanie może być wypłacane w formie refundacji poniesionych kosztów.

Zgodnie z Umową Partnerską, uzgodniony został podział środków finansowych na realizację Projektu w ramach kwoty dofinansowania Projektu na realizację zadań Lidera oraz na realizację zadań Spółki. Każdy w podmiotów otrzyma ściśle określoną kwotę na pokrycie kosztów realizacji jego działań.

Koszty ponoszone przez Spółkę w celu realizacji Projektu są częściowo finansowane z dotacji, a częściowo ze środków własnych Spółki uiszczanych w gotówce. Koszty Lidera będą w całości finansowane z dotacji.

Środki pochodzące z dotacji będą przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą oraz przez Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej: BGK) na wyodrębniony dla celów Projektu rachunek bankowy Lidera. Następnie Lider będzie przekazywał część dotacji dotyczącą kosztów Spółki na wyodrębniony rachunek Spółki.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z 6 maja 2006 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557), wielkość pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom na pokrycie kosztów uczestnictwa w szkoleniu nie może przekroczyć: 80% kwoty wydatków kwalifikowalnych przypadających na mikroprzedsiębiorcę lub małego przedsiębiorcę, 70% kwoty wydatków kwalifikowalnych przypadających na średniego przedsiębiorcę oraz 60% kwoty wydatków kwalifikowalnych przypadających na pozostałych beneficjentów pomocy.

Ponieważ Spółka (beneficjent pomocy) jest dużym przedsiębiorstwem, pomoc finansowa dotycząca realizacji Projektu nie może przekroczyć 60% wydatków kwalifikowalnych. Kwota wydatków kwalifikowalnych obejmuje, oprócz samych kosztów szkoleń, również kwotę odpowiadającą części wynagrodzeń pracowników Spółki uczestniczących w szkoleniach odbywających się w godzinach pracy (przy czym wynagrodzenia uczestników szkoleń stanowią podstawę do kalkulacji kwoty dofinansowania, nie są natomiast z dotacji refundowane).

Na podstawie wniosku o dofinansowanie oraz Umowy Partnerskiej, Spółka jest zobowiązana do wniesienia wkładu własnego w określonej kwocie, która obejmować będzie:

  • wkład prywatny w postaci wynagrodzeń pracowników,
  • wkład prywatny w postaci środków pieniężnych (wkład prywatny pieniężny).

Oznacza to, że faktyczne koszty szkoleń organizowanych przez Spółkę w ramach Projektu są pokrywane z dwóch źródeł:

  • z dotacji - w ramach ściśle określonego budżetu przyznanego w Umowie o dofinansowanie w celu realizacji Projektu;
  • z własnych środków pieniężnych Spółki (wkład prywatny pieniężny) - w części niepokrytej środkami z dotacji.

Natomiast wkład własny w postaci wynagrodzeń pracowników Spółki stanowi element budżetu określonego w Umowie o dofinansowanie i jest kosztem kwalifikowalnym jedynie z perspektywy kalkulacji kwoty dotacji.

Opisana powyżej metodologia dotycząca sposobu kalkulacji finansowania kosztów Projektu została przedstawiona na poniższym przykładzie liczbowym (przykład w uproszczony sposób na przykładowych danych przedstawia kalkulację przyznanej dotacji w oparciu o koszty Projektu, a także wyliczenie finansowania kosztów Projektu z poszczególnych źródeł opisanych powyżej). W przykładzie dla uproszczenia założono, że koszty Projektu mieszczą się w budżecie uzgodnionym z Instytucją Pośredniczącą, chociaż w praktyce może się zdarzyć, że wydatki na Projekt będą wyższe niż zabudżetowane i Spółka pokryje tę nadwyżkę z własnych środków.

Założenia i dane stosowane w przykładzie:

  • 7.500 zł - rzeczywiste koszty Projektu zgodnie z budżetem uzgodnionym z Instytucją Pośredniczącą (wynagrodzenie firm szkoleniowych, materiały szkoleniowe, wynajem sali, zakwaterowanie uczestników szkolenia, wydatki na materiały promocyjne, logistyka szkoleń itp.);
  • 2.500 zł - wkład własny Spółki w postaci wynagrodzeń pracowników uczestniczących w szkoleniu (nie ma on charakteru gotówkowego);
  • 1.500 zł - obowiązkowy wkład własny Spółki w postaci środków pieniężnych;
  • 10.000 zł (suma kosztów Projektu i wkładu w postaci wynagrodzeń) - łączna kwota kosztów kwalifikowałnych, tj. całkowity budżet Projektu uzgodniony z Instytucją Pośredniczącą.

Kwota dofinansowania z dotacji, która może zostać przeznaczona na pokrycie wydatków związanych z Projektem: 60% x 10.000 zł = 6.000 zł.

Spółka wnosi wkład własny (w wysokości 4.000 zł) w postaci wynagrodzeń (2.500 zł) oraz środków pieniężnych (1.500 zł). Dotacja (6.000 zł) wraz z wkładem własnym w postaci środków pieniężnych (1.500 zł) jest przeznaczona na pokrycie rzeczywistych kosztów Projektu (7.500 zł), w tym kosztów ponoszonych przez Lidera.

Sposób rozliczenia Projektu

Lider przekazuje Spółce przyznane przez Instytucję Pośredniczącą środki na finansowanie kosztów realizacji przez nią zadań w ramach Projektu w formie zaliczki lub jako refundację poniesionych przez Spółkę kosztów. W przypadku zaliczki, środki przekazywane będą Spółce na wyodrębniony dla celów Projektu rachunek bankowy, zgodnie z harmonogramem płatności. Wszystkie płatności związane z realizacją Projektu dokonywane są za pośrednictwem wyodrębnionych dla Projektu rachunków bankowych (płatności te polegają na przekazywaniu środków pieniężnych Spółce przez Lidera w celu realizacji Projektu lub ewentualnym zwrocie otrzymanych środków finansowych przez Spółkę na konto Lidera), pod rygorem nie uznania wydatków za wydatki kwalifikowalne.

Przy wydatkowaniu środków w ramach Projektu, Spółka oraz Lider stosują się do Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO Kapitał Ludzi oraz Zasad finansowania PO Kapitał Ludzki.

Jak wskazano powyżej, wydatki Spółki mogą podlegać również refundacji. W takiej sytuacji, zgodnie z Umową Partnerską, na podstawie zestawień poniesionych przez Spółkę wydatków w ramach realizacji Projektu oraz wyciągów bankowych z rachunku bankowego, Lider składa wniosek o płatność do Instytucji Pośredniczącej. Po zatwierdzeniu przez Instytucję Pośredniczącą wniosku o płatność, Lider przekazuje Spółce środki finansowe na rachunek bankowy w terminie nie dłuższym niż 5 dni roboczych od otrzymania środków.

Zgodnie z Umową o dofinansowanie, Spółka wprawdzie będzie korzystała z wyodrębnionego dla Projektu rachunku bankowego, tym niemniej nie jest ona zobowiązana do dokonywania wszystkich płatności związanych z realizacją Projektu wyłącznie z tego rachunku (rachunek ten musi być wykorzystywany do płatności w relacji Spółka - Lider). Spółka ma bowiem możliwość dokonywania wydatków z rachunku innego, niż wskazany powyżej rachunek bankowy dedykowany do obsługi dotacji, o ile udokumentuje poniesienie wydatków oraz wykaże ich refundację.

Z uwagi na powyższe, Spółka w zależności od dostępności środków pieniężnych na wyodrębnionym dla celów obsługi dotacji rachunku bankowym, będzie dokonywała płatności za poszczególne usługi lub towary z tego rachunku, bądź z innych rachunków bankowych należących do Spółki.

Na podstawie Umowy Partnerskiej, Spółka zobowiązała się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty zgodnie z zasadami, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem. W związku z powyższym, niezależnie od tego, czy wydatki związane z Projektem dokonywane będą przez Spółkę z wyodrębnionego dla celów obsługi Projektu rachunku bankowego, czy z jakiegokolwiek innego rachunku bankowego, Spółka będzie kontrolować czy dany wydatek stanowi wydatek kwalifikowalny dla celów Projektu

Lider i Spółka w ramach Partnerstwa zobowiązani są do rozliczenia 100% dotacji oraz zadeklarowanego wkładu własnego w końcowym wniosku o płatność.

W odniesieniu do rozliczania Projektu mogą wystąpić sytuacje, w których Spółka otrzyma z góry środki z dotacji i będzie na bieżąco dokonywać płatności z tych środków za usługi i towary niezbędne do realizacji Projektu i dopiero po pewnym czasie nastąpi rozliczenie przez Instytucję Pośredniczącą dokonanych wydatków pod kątem ich kwalifikowalności.

Może wystąpić także sytuacja odwrotna, w której Spółka najpierw będzie dokonywać płatności za towary i usługi z własnych środków (z innych niż wyodrębniony dla celów Projektu rachunków bankowych) i dopiero po przedstawieniu rozliczenia otrzyma ich refundację ze środków dotacji. Przy czym może się zdarzyć, iż Instytucja Pośrednicząca nie uwzględni w rozliczeniu wszystkich wydatków poniesionych przez Spółkę i zrefunduje koszty w kwocie mniejszej niż wnioskowana i faktycznie poniesiona przez Spółkę kwota wydatków. Instytucja Pośrednicząca może bowiem uznać, iż część kosztów Spółki nie stanowi wydatków kwalifikowanych.

Dodatkowe informacje - wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej złożony przez Spółkę

Spółka informuje, iż wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie konsekwencji, na gruncie ustawy o VAT oraz ustawy o CIT, otrzymania dotacji na realizację innego projektu szkoleniowego. Złożony wniosek dotyczył sytuacji, gdy Spółka występuje samodzielnie (bez udziału w partnerstwie) z wnioskiem o dofinansowanie projektu finansowanego w części ze środków europejskich oraz w części z dotacji celowej z budżetu krajowego. Wniosek o interpretację, o którym mowa powyżej wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku w dniu 15 maja 2012 r. W zakresie podatku CIT nadana została następująca sygnatura: lPPB5/423-382/12-2/AS. Z kolei część dotycząca podatku VAT została opatrzona sygnaturą: IPPP3/443-520/12-2/LK.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja otrzymywana przez Spółkę na częściowe pokrycie wydatków związanych z realizacją Projektu stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Realizując Projekt Spółka nie świadczy żadnych usług, lecz dokonuje wyłącznie zakupów towarów i usług od podmiotów zewnętrznych. Zakupy te częściowo będą finansowane z dotacji otrzymanej przez Spółkę za pośrednictwem Lidera. Z punktu widzenia rozliczeń VAT otrzymane przez Spółkę za pośrednictwem Lidera dofinansowanie Projektu należy zatem zakwalifikować jako dotację na pokrycie kosztów realizacji Projektu przez Spółkę - tzw. dotację ogólną na koszty, dotację zakupową. Oznacza to, że dotacja ta nie ma wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych przez Spółkę usług. W konsekwencji otrzymana przez Spółkę dotacja nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uzasadnienie

Spółka stoi na stanowisku, że otrzymanie przez nią dotacji opisanej w niniejszym wniosku pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Jest to dotacja przeznaczona na częściowe pokrycie kosztów szkolenia własnych pracowników Spółki. Zatem otrzymywane przez Spółkę dofinansowanie nie stanowi dotacji mającej wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych przez Spółkę usług, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT zdanie ostatnie: Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z powyższym przepisem, podstawę opodatkowania dla celów rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług zwiększają wyłącznie dotacje (i podobne dopłaty) mające bezpośredni wpływ na cenę towarów i usług - tzw. dotacje sprzedażowe. Natomiast wszelkie inne dotacje (kosztowe/zakupowe), które nie wypełniają hipotezy art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, nie powinny być uwzględniane w podstawie opodatkowania dla celów rozliczenia podatku VAT należnego.

Nie ulega wątpliwości, że otrzymane przez Spółkę dofinansowanie na realizację Projektu, nie stanowi dotacji związanej ze świadczeniem jakichkolwiek usług lub dokonaniem dostawy towarów przez Spółkę. Zgodnie bowiem z Umową o dofinansowanie, dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją Projektu. Dotacja otrzymywana przez Spółkę, z uwagi na jej kosztowy charakter, nie wypełnia więc hipotezy art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie kwot (dotacji, subwencji, innych dopłat), o jakie należy zwiększyć obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe stanowisko nie budzi wątpliwości i znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych wydanych w podobnych sprawach. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 25 maja 2011 r. (sygn. IBPP4/443-270/11/KG) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził:

Wnioskodawca w ramach projektu pn. ... nie będzie świadczył żadnych usług, a jedynie będzie realizował wynikające z umowy partnerskiej powierzone mu zadania: zrealizowanie szkoleń, dostarczenie materiałów szkoleniowych. (...) Wnioskodawca za wykonanie powyższego projektu nie otrzyma wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów. Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. ... nie stanowi dopłaty do ceny towaru lub usługi, stanowi zaś dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. (...) Podsumowując, dotacja czyli otrzymany przez Wnioskodawcę zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 15 lipca 2010 r. (sygn. IBPP4/443-545/10/AZ) potwierdził, że w sytuacji, gdy dofinansowanie ze środków unijnych i środków z budżetu państwa jest przeznaczone na przeprowadzenie szkoleń własnych pracowników, nie stanowi ono kwot stanowiących dopłatę do ceny usług. Organ podatkowy wskazał w szczególności, że: (...) Pozyskana dotacja nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów szkolenia pracowników. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Brak ujęcia w rozliczeniach VAT dotacji kosztowych potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 30 sierpnia 2011 r. dotyczącej realizacji programu dofinansowanego z EFS (sygn. IPPP3/443-579/11-2/MK), stwierdzając: (...) podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Mając na uwadze kosztowy charakter dotacji otrzymywanej przez Spółkę oraz brak bezpośredniego wpływu dotacji na cenę jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT, nie ulega wątpliwości, iż dofinansowanie na realizację Projektu, jakie otrzyma Spółka za pośrednictwem Lidera pozostaje bez wpływu na rozliczenia Spółki w zakresie należnego podatku VAT. Jest ono bowiem przeznaczone na częściowe pokrycie kosztów szkoleń pracowników Spółki realizowanych w ramach Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wyłącznie dotacje (tzw. dotacje przedmiotowe), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie podlegają jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług te dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, które nie mają bezpośredniego związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, przez co nie wpływają na cenę dostarczanych towarów/świadczonych usług. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest opodatkowana, czy też nie, będą szczegółowe warunki jej przyznania określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się zatem tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Jak wskazano, Wnioskodawca jest Partnerem w projekcie realizowanym wraz z Liderem projektu w ramach umowy partnerstwa. Projekt pn. . współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw, Poddziałania 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Partnerstwo zostało nawiązane w celu realizacji kompleksowego szkoleniowego projektu, który ma na celu rozwój i doskonalenie umiejętności zawodowych 180 pracowników Wnioskodawcy biorących udział w Projekcie. Lider jako podmiot otrzymujący dotację jest beneficjentem dotacji, Spółka natomiast jako partner Projektu jest beneficjentem pomocy przyznanej przez Instytucję Pośredniczącą. Lider odpowiada za realizację Projektu oraz za zarządzanie Projektem, zarządzanie finansowe i rozliczanie Projektu oraz logistykę szkoleń. Z kolei Wnioskodawca odpowiedzialny jest za realizację następujących zadań określonych w projekcie:

  1. Zadanie Szkolenia - całość zadania poza działaniami przypisanymi do Specjalisty ds. logistyki szkoleń (Spółka ma m.in. za zadanie wybranie trenerów prowadzących szkolenia w ramach Projektu oraz poniesienie związanych z usługami trenerów kosztów);
  2. Zadanie Zarządzanie projektem - wybrane działania oraz rekrutacja uczestników szkoleń (m.in. zarządzanie przeprowadzanymi szkoleniami od strony merytorycznej);
  3. Ponoszenie wybranych kosztów pośrednich (dotyczących realizowanych przez Spółkę zadań).

Koszty danego projektu są w części pokryte dotacją. Środki z dotacji (w ściśle ustalonym budżecie) przyznane są na pokrycie wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą i ponoszonych przez Spółkę oraz Lidera w związku z realizacją Projektu. Każdy z tych podmiotów będzie dysponował ściśle określoną kwotą środków pieniężnych pochodzących z dotacji na pokrycie ponoszonych przez nich kosztów kwalifikowalnych. Pomiędzy Wnioskodawcą a Liderem brak będzie przepływu środków pieniężnych innych, niż środki pochodzące z dotacji przyznanej Liderowi i przekazywanych Spółce przez Lidera w celu pokrycia jej kosztów związanych z realizacją Projektu. Koszty ponoszone przez Wnioskodawcę w celu realizacji Projektu są częściowo finansowane z dotacji, a częściowo z Jego środków własnych uiszczanych w gotówce.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.) oraz dokument opracowany przez Instytucję Zarządzającą PO KL pn.: Zakres realizacji projektów partnerskich określonych przez IZ PO KL. Jak wynika z powołanych regulacji partnerstwo polega na tym, iż podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu.

Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie.

Zatem partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu na podstawie odrębnej umowy zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Należy zatem zauważyć, że dotacja, którą Wnioskodawca otrzymał w ramach projektu pn. będzie stanowiła dofinansowanie na realizację określonych w umowie o partnerstwie zadań, a nie dopłatę do ceny realizowanych usług, czy też rekompensatę z powodu obniżenia ich ceny. W omawianej sprawie kwota przyznanej dotacji pokrywać będzie jedynie koszty ponoszone przez Wnioskodawcę. Tym samym, nie występuje jakakolwiek ekwiwalentność pomiędzy wysokością przyznanej dotacji, a użytecznością działań podejmowanych przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca w ramach projektu nie będzie świadczył żadnych usług, a jedynie będzie realizował wynikające z umowy partnerskiej powierzone mu zadania: przygotowanie programu, zrealizowanie szkolenia, rekrutacja i promocja. Głównym bowiem celem projektu jest podniesienie jakości zasobów ludzkich przedsiębiorstw Lidera i Wnioskodawcy, a cel ten może zostać osiągnięty poprzez przeprowadzenia szkoleń dla pracowników w ramach projektu. Wnioskodawca za wykonanie powyższego projektu nie otrzyma wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. . nie stanowi dopłaty do ceny towaru lub usługi, stanowi zaś dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji Wnioskodawca nie otrzyma sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, tak więc dotacja (otrzymany przez Wnioskodawcę zwrot poniesionych kosztów) nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu, gdyż nie będzie stanowić czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż w zakresie podatku od towarów i usług objętego pytaniami 2-3 oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie