
Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego - projekt
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 06.06.2012 r. (data wpływu 19.06.2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11.09.2012 r. (data wpływu 17.09.2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 06.09.2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19.06.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11.09.2012 r. (data wpływu 17.09.2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 06.09.2012 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
C. jest inną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. 91.101.444 ze zm.) działającą na podstawie Zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie C., działającego w formie organizacyjno - prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, utworzoną z dniem 1 listopada 2006 r. na podstawie decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
Działalność, którą prowadzi C., mieści się w ramach działalności usługowej, w tym:
- na rzecz gospodarki leśnej, m.in.:
- zadań, przypadających Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych w zakresie przedsięwzięć, o których mowa w art. 33 ust. 3 pkt 3 i pkt 8 ustawy o lasach, związanych z wdrażaniem programów operacyjnych oraz realizacją projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej lub środków krajowych, w tym na rzecz wykonywania zadań jednostki realizującej projekty Lasów Państwowych finansowane przy współudziale środków Unii Europejskiej, obejmujących sporządzanie dokumentacji i wdrażanie poszczególnych etapów projektów,
- zadań, przypadających Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych związanych z rolą Lasów Państwowych jako prowadzącego gospodarstwo leśne, realizujące program działań ukierunkowanych na ograniczenie negatywnych zmian klimatu,
- poza
gospodarką leśną:
- na rzecz zadań administracji rządowej lub zlecanych przez Komisję Europejską do realizacji Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe w zakresie wdrażania Programów z dziedziny ochrony środowiska, przyrody i dziedzin pokrewnych, w tym, na rzecz wykonywania zadań Instytucji Wdrażającej w ramach V osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko,
- na rzecz analizy możliwości pozyskiwania środków pomocowych dla jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych,
- na rzecz analizy możliwości pozyskiwania środków pomocowych dla sektora leśno-drzewnego i partnerów Lasów Państwowych w konstruowaniu przez nich programów rozwojowych, w tym z udziałem środków z Unii Europejskiej.
C. od 1 stycznia 2012 r. realizuje Projekt, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, NEOŚiGW oraz ze środków własnych.
Realizacja założonego w projekcie celu odbywa się poprzez:
- przygotowanie i produkcję serii 11 filmów edukacyjno-promocyjnych prezentujących najlepsze praktyki w zakresie ochrony wybranych gatunków i siedlisk,
- opracowanie i publikację podręczników dobrych praktyk w zakresie ochrony gatunków i siedlisk,
- organizację spotkań szkoleniowych,
- przygotowanie map drogowych ochrony gatunków i siedlisk przez stałe grupy robocze,
- stworzenie panelu informacyjnego i forum w ramach strony internetowej,
- organizację konferencji podsumowującej projekt.
Zgodnie z zapisami Postanowień Wspólnych (art. 30.2), podatek VAT może być uznany za kwalifikowalny koszt projektu w przypadku dostarczenia Komisji Europejskiej dokumentu potwierdzającego obowiązek zapłaty niepodlegającego zwrotowi podatku VAT z tytułu zakupów finansowanych w ramach projektu.
C. od dnia 13.12.2006 r. jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. C. z tytułu prowadzonej działalności usługowej osiąga przychody, od których nalicza i odprowadza podatek należny VAT, tj. przychody z tytułu nadzoru i koordynacji realizacji projektów, przychody z tytułu zadań zleconych, z tytułu sprzedaży towarów i usług nabytych przez podatnika na rzecz osób trzecich tj. podnajem powierzchni biurowej i użytkowej, energia elektryczna, ochrona mienia, centralne ogrzewanie, woda, ścieki, usługi telekomunikacyjne, usługi medyczne, itp., które to nie mają związku z realizacją projektu.
Przy realizacji zadań związanych z Projektem C. nie odlicza podatku VAT od dokonywanych zakupów. Podatek ten nie podlega zwrotowi, gdyż w tym wypadku nie zachodzi powiązanie z czynnościami/obrotem opodatkowanym.
Realizacja projektu nie przyniosła dotychczas i nie przyniesie w przyszłości przychodów dla C. Filmy, publikacje, mapy, informacje na stronie internetowej udostępniane będą bezpłatnie, ponadto nie będą pobierane opłaty od uczestników szkoleń. Celem realizowanego projektu jest zwiększenie liczby podejmowanych inicjatyw z zakresu ochrony różnorodności biologicznej, a także zwiększenie świadomości społecznej o konieczności ochrony różnorodności biologicznej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy C. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu, współfinansowanego ze środków Komisji Europejskiej...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dowodów księgowych dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu nie przysługuje.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2001 r. podatku od towarów i usług warunkiem umożliwiającym zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wydatki dokonywane przez C. w ramach realizowanego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną a co za tym idzie nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca ma obowiązek zapłaty podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach projektu i możliwość zaliczenia go do kosztów uzyskania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT realizuje projekt PROJEKT, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, NFOŚiGW oraz ze środków własnych. Realizacja założonego w projekcie celu odbywa się poprzez:
- przygotowanie i produkcję serii 11 filmów edukacyjno-promocyjnych prezentujących najlepsze praktyki w zakresie ochrony wybranych gatunków i siedlisk,
- opracowanie i publikację podręczników dobrych praktyk w zakresie ochrony gatunków i siedlisk,
- organizację spotkań szkoleniowych,
- przygotowanie map drogowych ochrony gatunków i siedlisk przez stałe grupy robocze,
- stworzenie panelu informacyjnego i forum w ramach strony internetowej,
- organizację konferencji podsumowującej projekt.
Realizacja projektu nie przyniosła dotychczas i nie przyniesie w przyszłości przychodów dla Wnioskodawcy. Filmy, publikacje, mapy, informacje na stronie internetowej udostępniane będą bezpłatnie, ponadto nie będą pobierane opłaty od uczestników szkoleń. Celem realizowanego projektu jest zwiększenie liczby podejmowanych inicjatyw z zakresu ochrony różnorodności biologicznej, a także zwiększenie świadomości społecznej o konieczności ochrony różnorodności biologicznej. Wnioskodawca osiąga przychody z tytułu działalności usługowej, od których nalicza i odprowadza podatek należny VAT, jednakże nie mają one związku z realizacją projektu.
Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi zakupy towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w celu realizacji przedmiotowego projektu.
Należy nadmienić również, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 423 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
