POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP I 443/1/213/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.08.2005, sygn. PP I 443/1/213/05, Dolnośląski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbo­wego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2005 r., który do tut. organu wpłynął dnia 31 maja 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wykazania jej w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT- 7 jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2005 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Wniosek został uzupełniony w dniu 18 lipca 2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż jednym z kontrahentów Podatnika jest podmiot zajmujący się dystrybucją towarów w sieci swoich marketów. Na podstawie zapisów umowy zawartej między stronami dostawy towarów odbywają się zgodnie z formułą DAF (Delivered At Frontier - dostarczone na granicę (...) oznaczone miejsce) do punktu wyznaczonego przed granicą państwa. Punktem wyznaczonym przez odbiorcę jest skład spedycyjny i agencja celna we Wrocławiu prowadzona przez podmiot "X" S.A. Podmiot "X" S.A. dostarcza towary zgodnie z dyspozycjami logistycznymi do magazynów odbiorcy Podatnika na terenie Republiki Czeskiej. Podatnik nie ma żadnego wpływu na to, w jakich terminach towary, które w tym momencie należą już de facto do odbiorcy czeskiego wywiezione zostaną poza terytorium Polski. W maju 2004 r. okazało się, iż dostawy, które w dniach 16 i 28 kwietnia 2004 r. zostały zafakturowane przez Podatnika (faktury nr: 265/04, 292/04, 293/04, 294/04, 295/04) i opuściły magazyny, faktycznie przez granicę państwa zostały przewiezione przez podmiot "X" S.A. w maju 2004 r. Podmiot "X" S.A. nie uprzedził jednak Podatnika o możliwości zaistnienia sytuacji, w której towary będą przetrzymane na przełomie miesięcy kwiecień i maj 2004 r. Jednocześnie Podatnik wskazuje, iż brak odpowiednich przepisów przejściowych w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. spowodował, iż sprzedaż towarów do odbiorcy w Czechach udokumentowana została wskazanymi powyżej fakturami i nie mogła zostać potraktowana jako eksport towarów (brak możliwości otrzymania potwierdzonych przez urząd celny dokumentów SAD) jak również nie mogła zostać uznana za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (w miesiącu wystawienia faktur tj. w kwietniu 2004 r. zarówno Podatnik, jak i kontrahent czeski nie byli podmiotami zarejestrowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych). Z uwagi na powyższe Podatnik złożył korektę deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 za kwiecień 2004 r. i dokonał naliczenia podatku według stawki krajowej, właściwej dla przedmiotowej dostawy w Polsce.

Na potwierdzenie dostarczenia towarów do odbiorcy w Czechach, Podatnik posiada niżej wskazane dokumenty:

- kopie faktur,

- oryginalne potwierdzenia odbioru towaru opieczętowane i podpisane przez pracowników magazynu odbiorcy,

- kserokopie listów przewozowych CMR,

- zamówienia,

- dowody zapłaty za dostarczone towary.

Zdaniem Spółki, obowiązek podatkowy dla przedmiotowe transakcje należy potraktować jako wewnatrzwspólnotowe dostawy towarów, dla których obowiązek podatkowy powstał w maju 2004 r.

W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów rozumie się wywóz towarów z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ww. ustawy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, oraz inne czynności wymienione w ust. 1 i 2 tego artykułu. Zgodnie z art. 20 cytowanej ustawy obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, chyba że:podatnik wystawił fakturę, wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia, lub przed dokonaniem dostawy otrzymano całość lub część ceny, wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny.

Mając na uwadze wykładnię celowościową przepisów dotyczących wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz fakt, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze stanem faktycznym umiejscowionym w okresie przejściowym, do którego zastosowanie mają przepisy dwóch ustaw tj. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) i ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przy jednoczesnym braku przepisów przejściowych, należy stwierdzić, iż przedmiotowe transakcje powinny być rozpatrywane przez pryzmat przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Towary wywiezione zostały bowiem z kraju na terytorium innego państwa członkowskiego aniżeli terytorium Polski już po dniu 30 kwietnia 2004 r. Zatem przedmiotową dostawę towarów można uznać za wewnątrzwspólnotwą dostawę towarów, dla której moment powstania obowiązku podatkowego ustalany jest w oparciu o regulacje art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle powyższego tut. organ podatkowy stwierdza, iż w przedmiotowej sprawie przy ustalaniu momentu powstania obowiązku podatkowego należy zastosować regulacje art. 20 ust. 1 wskazanej ustawy. W myśl tego artykułu, obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Z uwagi na to, iż dostawa faktycznie dokonana została w maju 2004 r., zatem obowiązek podatkowy dla tej transakcji powstał 15 czerwca 2004 r., w związku z czym Podatnik powinien wykazać przedmiotową transakcję w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 złożonej za czerwiec 2004 r.

Zatem przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Dolnośląski Urząd Skarbowy