brak podstaw do opodatkowania otrzymanej dotacji rozwojowej na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu, jak i brak prawa do obniżenia... - Interpretacja - IBPP4/443-603/09/EJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.08.2009, sygn. IBPP4/443-603/09/EJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak podstaw do opodatkowania otrzymanej dotacji rozwojowej na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu, jak i brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych dotacją rozwojową

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2009r. (data wpływu 8 czerwca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia (data wpływu 13 sierpnia 2009r.) oraz pismem z dnia 17 sierpnia 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT środków finansowych otrzymanych w formie dotacji rozwojowej na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu, jak i prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony od zakupów finansowanych dotacją rozwojową jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT środków finansowych otrzymanych w formie dotacji rozwojowej na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu, jak i prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony od zakupów finansowanych dotacją rozwojową. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2009r. (data wpływu 13 sierpnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 lipca 2009r. znak: IBPP4/443-603/09/EJ oraz pismem z dnia 17 sierpnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn. ... zostanie złożony na konkurs do Instytucji Wdrażającej Departament Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego. W przypadku przyznania środków na realizację projektu, przyznana dotacja będzie miała charakter współfinansowania ponoszonych wydatków projektowych. Projekt nie będzie generował przychodów. W ramach projektu zostaną podjęte działania mające na celu wspieranie tworzenia innowacyjnej sieci współpracy i wymiany informacji na poziomie międzynarodowym, regionalnym i lokalnym poprzez partnerstwo potrójnej spirali sektora publicznego, biznesu i nauki.

Cel ten będzie realizowany poprzez następujące cele szczegółowe:

  1. Wypracowanie modelu funkcjonowania regionu wiedzy w M. (M. Science Region),
  2. Utworzenie sieci (platformy) wymiany informacji dla biznesu, nauki i instytucji samorządu w celu inicjowania innowacyjnych projektów,
  3. podniesienie świadomości aktorów z sektora publicznego, nauki i biznesu w zakresie znaczenia i roli ośrodków innowacji dla rozwoju lokalnego i regionalnego,
  4. Wymiana dobrych praktyk i wiedzy w zakresie budowania sieci współpracy na rzecz innowacyjności (...),
  5. Wzrost kompetencji i kwalifikacji pracowników podmiotów zaangażowanych w tworzenie i rozwój ośrodków innowacji na przykładach rozwiązań stosowanych w krajach skandynawskich.

W ramach projektu realizowane będą następujące zadania:

  1. Seminarium Inaugurujące projekt. Jego program zostanie podzielony na dwa niezależne wydarzenia w postaci konferencji inaugurującej oraz warsztatów. Głównym celem będzie wymiana doświadczeń na temat regionalnych systemów innowacji regionów Oresund, Lund i M. Wydarzenie zostanie poprzedzone kampanią promocyjną w środowisku ostatecznych beneficjentów.
  2. Rekomendacje dla M. jako Regionu Wiedzy. Specjaliści z regionów partnerskich Oresund, Syddanmark oraz Lund przeprowadzą badanie sieci współpracy oraz m. ośrodków innowacji i przedstawią rekomendacje w zakresie zbudowania Regionu Wiedzy w M. Wyniki badania zostaną wykorzystane w procesie wdrażania Regionalnej Strategii innowacji, programu Wykonawczego Regionalnej Strategii Innowacji oraz Planu Wspierania Klastrów w Województwie M.
  3. Wizyta Studyjna w Regionie Oresund. Grupa specjalistów z M. będzie uczestniczyć w wizycie studyjnej celem zapoznania się z zasadami funkcjonowania Presund Science region. Rezultatem wizyty będzie wypracowanie skrojonego na miarę programu szkoleniowego w zakresie tworzenia regionu wiedzy w M., ze szczególnym uwzględnieniem klastrów.
  4. Szkolenia. Organizacja w M. trzydniowego spotkania Funkcjonowanie regionalnych ośrodków innowacji doświadczenia skandynawskie dla przedstawicieli podmiotów zaangażowanych w tworzenie ośrodków innowacji.
  5. onferencja Budowanie Regionu Wiedzy w oparciu o ośrodki innowacji jako narzędzie przezwyciężania kryzysu gospodarczego.

Konferencja podsumowująca zostanie włączona w program misji gospodarczej regionów Oresund i Lund do M. Podczas konferencji zostanie zaprezentowana mapa drogowa w zakresie tworzenia w M. Regionu Wiedzy.

W piśmie z dnia 3 sierpnia 2009r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że projekt będzie realizowany pod nazwą Budowanie m. regionu wiedzy w oparciu o innowacyjną sieć współpracy (...). Planowany termin realizacji projektu: 23 września 2009r. 23 sierpnia 2010r. Wnioskodawca w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągał żadnych przychodów. Organizowane w trakcie projektu seminaria, konferencje i szkolenia będą nieodpłatne dla podmiotów w nich uczestniczących. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą miały w jakimkolwiek zakresie związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne. Wnioskodawca zgodnie ze swoją misją działa na rzecz rozwoju województwa m.: wspiera rozwój technologiczny Województwa M., rozwój przedsiębiorczości, promuje innowacyjność i nowe technologie. Zakładając osiągnięcie założonego celu projektu, Wnioskodawca zrealizuje postanowienia Planu Strategicznego 2009-2013 w zakresie wdrażania europejskich standardów usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach przyznanej dotacji rozwojowej środki finansowe na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu będą stanowiły obrót i czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o podatek VAT naliczony od zakupów finansowanych dotacją rozwojową...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 17 sierpnia 2009r.), otrzymana dotacja rozwojowa w ramach projektu Budowanie m. regionu wiedzy w oparciu o innowacyjną sieć współpracy (...) współfinansowanego z M. Regionalnego Programu Operacyjnego, Działanie 8.2 ... nie ma charakteru wynagrodzenia za sprzedany towar lub świadczoną usługę ani dopłaty mającej bezpośredni wpływ na cenę, stanowi dotację o charakterze podmiotowym związaną z wykonywaniem zadań statutowych Wnioskodawcy. Zatem, otrzymana dotacja rozwojowa nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa dokonać pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów sfinansowanych z dotacji rozwojowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 347, poz. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca składa projekt na konkurs do Instytucji Wdrażającej Departamentu Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa M. W przypadku przyznania środków na realizację projektu pn. Budowanie m. regionu wiedzy w oparciu o innowacyjną sieć współpracy (...), przyznana dotacja będzie miała charakter współfinansowania ponoszonych wydatków projektowych. Projekt nie będzie generował przychodów. Z treści wniosku wynika także, że otrzymana dotacja rozwojowa nie ma charakteru wynagrodzenia za sprzedany towar lub świadczoną usługę ani dopłaty mającej bezpośredni wpływ na cenę, stanowi dotację o charakterze podmiotowym związaną z wykonywaniem przez Wnioskodawcę zadań statutowych.

Reasumując, w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę w tej kwestii zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. Budowanie m. regionu wiedzy w oparciu o innowacyjną sieć współpracy (...) nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w treści art. 88 powołanej ustawy, ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Literalne brzmienie cyt. wyżej przepisów wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. Budowanie m. regionu wiedzy w oparciu o innowacyjną sieć współpracy (...). W ramach projektu zostaną podjęte działania mające na celu wspieranie tworzenia innowacyjnej sieci współpracy i wymiany informacji na poziomie międzynarodowym, regionalnym i lokalnym poprzez partnerstwo potrójnej spirali sektora publicznego, biznesu i nauki. Projekt nie będzie generował przychodów. Korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne. Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą miały w jakimkolwiek zakresie związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Tym samym nie będzie przysługiwać Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach