
Temat interpretacji
Zastosowanie zwolnienia od podatku do usług świadczonych przez samorządowy zakład budżetowy na rzecz jednostek budżetowych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku do usług świadczonych na rzecz jednostek budżetowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku do usług świadczonych na rzecz jednostek budżetowych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, utworzonym w dniu 1 lipca 2010 r., na podstawie uchwały rady gminy z dnia 28 maja 2010 r. Działa jako jednostka sektora finansów publicznych, na mocy przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Zadania wyszczególnione zostały w uchwale. Wnioskodawca wszystkie usługi wykonuje odpłatnie, prowadzi działalność gospodarczą na podstawie umów cywilnoprawnych. Poniesione koszty pokrywane są z przychodów uzyskanych ze sprzedaży usług, a nadwyżkę stanu środków obrotowych ustala się jako różnicę między sumą stanu środków obrotowych na początek roku i przychodów należnych związanych z prowadzoną działalnością, a sumą opłaconych kosztów i zobowiązań na koniec roku.
Wnioskodawca świadczy m.in. usługi transportu zbiorowego (usługi wynajmowania autobusu z kierowcą), polegające na dowożeniu dzieci do szkół oraz osób niepełnosprawnych do ośrodka rehabilitacyjnego, na rzecz jednostek budżetowych, t.j. szkół i gminnego ośrodka pomocy społecznej. Usługi wykonywane są odpłatnie i dokumentowane fakturami VAT. Szkoły i gminny ośrodek pomocy społecznej, działające na terenie gminy, są jednostkami budżetowymi, których dochody i wydatki objęte są planem budżetowym w pełnej wysokości. Pokrywają one swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy, a uzyskane dochody odprowadzają do tego budżetu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy usługi transportowe świadczone przez Wnioskodawcę na terenie gminy, na rzecz jednostek budżetowych (szkół i gminnego ośrodka pomocy społecznej), są objęte zwolnieniem od podatku...
Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl przepisu § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 244, poz. 1799 ze zm.), przedmiotowe usługi (usługi transportowe) są zwolnione od opodatkowania, ponieważ są to czynności świadczone między jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym, a jednocześnie nie dotyczą one usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, oraz nie są to usługi komunikacji miejskiej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z zapisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy ().
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% lub zwolnienie od podatku.
W myśl § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.
W poz. 138 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały Usługi w zakresie rozprowadzania wody, sklasyfikowane w grupowaniu statystycznym PKWiU 41.00.2, a w poz. 153 ww. załącznika Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne - PKWiU 90.0.
Z powyższego przepisu wynika, iż:
- zwolnienie, o którym mowa, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek),
- zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU 90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.
Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej, nie definiują terminów: gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej, jednostka budżetowa, zakład budżetowy, wobec czego należy posiłkować się regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).
W świetle zapisów art. 9 tej ustawy, sektor finansów publicznych tworzą:
- organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
- jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
- jednostki budżetowe;
- samorządowe zakłady budżetowe;
(...).
Jednostkami budżetowymi w myśli art. 11 ust. 1 ww. ustawy są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Z brzmienia art. 14 ustawy o finansach publicznych wynika, że zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie:
- gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,
- dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
- lokalnego transportu zbiorowego,
- targowisk i hal targowych,
- zieleni gminnej i zadrzewień,
- kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
- utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem, w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania,
- cmentarzy
- mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.
Stosownie do zapisów art. 15 ust. 1 analizowanej ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący samorządowym zakładem budżetowym utworzonym na podstawie uchwały rady gminy, jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawca świadczy m.in. usługi transportu zbiorowego (usługi wynajmowania autobusu z kierowcą), polegające na dowożeniu dzieci do szkół oraz osób niepełnosprawnych do ośrodka rehabilitacyjnego, na rzecz jednostek budżetowych, t.j. szkół i gminnego ośrodka pomocy społecznej. Przedmiotowe usługi wykonywane są odpłatnie i dokumentowane fakturami VAT. Nie dotyczą one usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, oraz nie są to usługi komunikacji miejskiej.
Uwzględniając powołane przepisy należy zauważyć, że istotą zwolnienia przewidzianego przez ustawodawcę w § 12 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia jest świadczenie usług pomiędzy jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi i gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych. Zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, będący zakładem budżetowym, świadcząc usługi na rzecz jednostek budżetowych (szkół oraz gminnego ośrodka pomocy społecznej) korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Informuje się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Wobec powyższego załączona do wniosku uchwała rady gminy nie była przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska Strony dokonano wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
