Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wkładu gotówkowego uiszczonego przez uczestników szkoleń organizowanych przez Wniosk... - Interpretacja - ILPP1/443-489/13-5/JSK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.09.2013, sygn. ILPP1/443-489/13-5/JSK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wkładu gotówkowego uiszczonego przez uczestników szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2013 r. (data wpływu 21 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wkładu gotówkowego uiszczonego przez uczestników szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wkładu gotówkowego uiszczonego przez uczestników szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2013 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie szkoleń i usług doradczych. Jest czynnym podatnikiem VAT i rozlicza podatek naliczony VAT strukturą, ponieważ dokonuje sprzedaży opodatkowanej oraz zwolnionej.

Zainteresowany będzie Liderem w projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet 2 Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw, Poddziałanie 2.1.1 Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach. Projekt będzie realizowany z dwoma Partnerami: firmą C oraz V.

Na dzień składania wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji umowa z PARP o przyznanie dofinansowania na realizację ww. projektu nie została jeszcze zawarta, mimo, że realizacja projektu rozpoczęła się od dnia 1 czerwca 2013 r.

Podstawowe założenia projektu zawarte we wniosku o dofinansowanie projektu:

Projekt jest to zamknięty projekt szkoleń oraz doradztwa, skierowany do grupy 60 mikro i małych przedsiębiorstw współpracujących na podstawie umów: dystrybucyjnej lub ekspozycyjnej z V (Partnerem projektu).

Beneficjentów Pomocy (BP) czyli uczestników projektu, w tym Partnera - firmę C, reprezentować w projekcie będą właściciele i osoby zarządzające, które uczestniczyć będą w programie szkoleń i doradztwa, mających na celu wzmocnienie ich kompetencji w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem i zasobami ludzkimi.

Projekt objęty jest pomocą publiczną, w ramach której Wnioskodawca zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w kwotach i na warunkach, które będą określone w umowie o dofinansowanie projektu.

Wniosek o dofinansowanie projektu zakłada:

  1. zadanie 1 Szkolenia w ramach zadania przewidziano wydatki:
    • wynagrodzenie koordynatorów merytorycznych (koszt Partnerów V i C),
    • wynagrodzenie trenerów, wynajem sal na szkolenia, catering na szkolenia, nocleg dla uczestników, materiały szkoleniowe, podręczniki, certyfikaty, zwrot kosztów dojazdu na szkolenie, projekt i produkcja bannera wizualizującego wnętrze sklepu, doradztwo indywidualne (koszt Lidera, czyli Wnioskodawcy),
    • koszty doradztwa indywidualnego częściowo będą też po stronie jednego z Partnerów,
    • w zadaniu tym w budżecie przewidziano także wkład w postaci wynagrodzeń lub mogą to być także wpłaty gotówkowe od uczestników projektu, jeżeli ich wkład w postaci wynagrodzeń będzie niewystarczający odpowiedzialny za dopilnowanie tych kwestii będzie Lider, czyli Zainteresowany;
  2. zadanie 3 zarządzanie projektem: w ramach zadania przewidziano wydatki:
    • wynagrodzenie kierownika projektu, specjalisty ds. rozliczeń, opłaty za prowadzenie rachunku bankowego, koszt przygotowania logotypów, listownika, wzorca prezentacji i materiałów szkoleniowych, newsletera, opracowanie strony www i administrowanie stroną www projektu, audyt projektu (koszty Lidera, czyli Wnioskodawcy),
    • wynagrodzenie specjalisty ds. administracji i specjalisty ds. ewaluacji (koszty po stronie Partnerów);
  3. koszty pośrednie obejmujące wydatki:
    • koszty zarządu, obsługi księgowej, usług prawnych, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, pocztowych, najmu biura projektu, (koszty Lidera, czyli Zainteresowanego),
    • koszty materiałów biurowych oraz usług telekomunikacyjnych i pocztowych (koszty Partnerów).

W budżecie projektu przewidziano następujące wydatki:

  • w ramach cross-financingu (czyli projekt i produkcja bannera wizualizującego wnętrze sklepu): 3.000 zł,
  • w ramach doradztwa: 405.000 zł,
  • dotyczące szkoleń: 997.540,50 zł (w tym jako wkład w postaci wynagrodzeń i ewentualnych wpłat gotówkowych: 264.040,50 zł),
  • wydatki związane z kosztami ogólnymi: 245.262 zł (zadanie 3),
  • koszty pośrednie: 77.400 zł.

Środki na realizację projektu będą pochodzić:

  • na wydatki w ramach cross-financingu i doradztwa w 100% ze środków pomocy publicznej,
  • na wydatki w ramach kosztów ogólnych, pośrednich i szkoleń w 80% ze środków pomocy publicznej, 20% z wkładu prywatnego w postaci wynagrodzeń uczestników lub wpłat gotówkowych.

Środki na realizację projektu będą wpływały na wyodrębniony przez Wnioskodawcę rachunek do obsługi projektu i będą to środki unijne tzn. z EFS, oraz środki w formie dotacji z budżetu krajowego. Cześć tych środków Zainteresowany będzie przekazywał Partnerom na wyodrębnione przez nich konta bankowe, w celu realizacji przez nich zadań przewidzianych w budżecie.

Ponadto w budżecie projektu przewidziany jest wkład prywatny w postaci wynagrodzeń, który ustalany będzie dla każdego uczestnika na podstawie iloczynu stawki godzinowej jego wynagrodzenia oraz liczby godzin odbytych szkoleń w projekcie.

Zakłada się, że w projekcie będzie uczestniczyć 90 osób, co oznacza, że każdy z nich musi wnieść wkład w postaci wynagrodzeń w wysokości 264.040,50 zł / 90 = 2.933,78 zł. W sytuacji, gdy jakiś uczestnik nie wniesie wymaganego wkładu w postaci wynagrodzeń, będzie on zobowiązany do wpłaty gotówkowej brakującej kwoty na wyodrębniony przez Wnioskodawcę rachunek bankowy. Kwota ta zostanie wydatkowana na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.

Dotacja, którą Zainteresowany otrzyma, oraz wnoszony przez uczestników wkład mają pokryć całkowite koszty realizacji projektu, czyli projekt będzie non profit.

Dotacja ta nie jest wynagrodzeniem dla Wnioskodawcy za świadczone usługi.

Ponadto Zainteresowany informuje, że:

  • nie jest objęty systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
  • szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę nie będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania,
  • efektem szkoleń oraz doradztwa indywidualnego realizowanych w ramach projektu , będzie wzmocnienie kompetencji właścicieli i osób zarządzających w zakresie zarządzania wiedzą i umiejętnościami pracowników, zarządzania przestrzenią handlową, nabycia umiejętności motywowania i budowania zaangażowania wśród pracowników do realizowania strategii, zwiększenia umiejętności organizacji pracy zespołu, oraz delegowania i egzekwowania zadań od pracowników. Należy więc uznać, że szkolenia te będą kształceniem zawodowym oraz przekwalifikowaniem zawodowym, gdyż szkolenia te będą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem i będą miały na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych.

W piśmie z dnia 16 sierpnia 2013 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że:

  1. świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,
  2. nie posiada dokumentów, z których jednoznacznie wynika, że wymagany wkład prywatny wniesiony w formie gotówkowej przez uczestnika projektu jest finansowany w ponad 70% ze środków publicznych, Wnioskodawca przypuszcza, że będą to prywatne środki uczestników projektu. Jeżeli natomiast chodzi o sposób finansowania projektu to dokumentem jest wniosek o dofinansowanie projektu .
    Z budżetu projektu wynika, że:
    • koszty ogółem projektu wynoszą 1.728.202,50 zł,
    • dofinansowanie ze środków publicznych 1.464.162 zł,
    • wkład prywatny (wkład w postaci wynagrodzeń oraz wkład gotówkowy) 264.040,50 zł.
      Uczestników projektu będzie 90-ciu, z czego wynika, że koszt ogółem (czyli koszt doradztwa, szkoleń i koszt zarządzania projektem) jednego uczestnika wynosi 19.202,25 zł.Kwota dofinansowania 1.464.162 zł / 90 uczestników = 16.268,47 zł, czyli 84,72% kosztów ogółem na 1 uczestnika jest finansowane z dotacji.
      Każdy uczestnik jest zobowiązany do wniesienia wkładu własnego (w formie wynagrodzeń lub gotówkowej) w wysokości 2.933,78 zł.
      We wniosku o dofinansowanie projektu w punkcie zawarte są informację o stopniu finansowania poszczególnych zadań w projekcie. Na tej podstawie dokonane zostały wyliczenia zawarte we wniosku ORD-IN z dnia 5 czerwca 2013 r. w pkt. H w stanowisku do pytania nr 1,
  3. w ramach projektu będzie realizowane doradztwo oraz szkolenia dla uczestników projektu. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu, który jest przedmiotem wniosku, będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających VAT (doradztwo oraz zarządzanie projektem) oraz zwolnionych z VAT (Szkolenia),
  4. efekty działania Wnioskodawcy w ramach ww. projektu będą udostępnianie nieodpłatnie. Jednak, jeżeli uczestnik projektu nie wniesienie wymaganego 20% wkładu prywatnego w formie wynagrodzeń, będzie zobowiązany do wniesienia tego wkładu w formie gotówkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wkład gotówkowy, jaki uczestnicy projektu będą zobowiązani wpłacić w sytuacji, kiedy wkład w postaci wynagrodzeń będzie mniejszy od wymaganego wg założeń w projekcie, powinien zostać opodatkowany podatkiem od towarów i usług, czy korzystać będzie ze zwolnienia od tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast w myśl § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przez usługi kształcenia zawodowego / przekwalifikowania zawodowego w myśl przepisu art. 14 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. rozumie się nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych, a czas trwania kursu nie ma tutaj znaczenia.

Z opisanego powyżej stanu prawnego wynika, że szkolenia organizowane i przeprowadzane przez Zainteresowanego w ramach projektu , korzystać będą ze zwolnienia od podatku towarów i usług, a tym samym wkład gotówkowy wpłacany przez uczestników projektu będzie korzystał ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Spełnione są bowiem przesłanki zastosowania zwolnienia, o jakich mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.:

  • będą to usługi edukacyjne inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26,
  • szkolenia będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego, ponieważ będą mieć za zadanie nabywanie profesjonalnych kompetencji zawodowych w celu pozyskania lub wzmocnienia wiedzy przez właścicieli i osoby zarządzające w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem i zasobami ludzkimi,
  • świadczenie tych usług będzie finansowane w ponad 70% ze środków publicznych, zgodnie z wyliczeniem:
    1. wydatki na szkolenia (z wkładem prywatnym) 997.540,50 zł / 90 uczestników = 11.083,78 zł całkowity koszt szkolenia uczestnika;
    2. wydatki na szkolenie (bez wkładu prywatnego) 997.540,50 264.040,50 zł = 733.500 zł wydatki na szkolenie finansowane z dotacji.733.500 / 90 uczestników = 8.150 zł koszt szkolenia 1 uczestnika finansowany z dotacji.Kwota 8.150 zł stanowi 73,53 % całkowitego kosztu szkolenia 1 uczestnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów stosowanie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, że czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane po kosztach ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako transakcji odpłatnej w rozumieniu art. 5 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru, czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie, czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Zatem dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie szkoleń i usług doradczych. Jest czynnym podatnikiem VAT i rozlicza podatek naliczony VAT strukturą, ponieważ dokonuje sprzedaży opodatkowanej oraz zwolnionej.

Zainteresowany będzie Liderem w projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet 2 Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw, Poddziałanie 2.1.1 Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach. Projekt będzie realizowany z dwoma Partnerami.

Projekt objęty jest pomocą publiczną, w ramach której Wnioskodawca zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w kwotach i na warunkach, które będą określone w umowie o dofinansowanie projektu.

Wniosek o dofinansowanie projektu zakłada:

  1. zadanie 1 Szkolenia w ramach zadania przewidziano wydatki: wynagrodzenie koordynatorów merytorycznych, wynagrodzenie trenerów, wynajem sal na szkolenia, catering na szkolenia, nocleg dla uczestników, materiały szkoleniowe, podręczniki, certyfikaty, zwrot kosztów dojazdu na szkolenie, projekt i produkcja bannera wizualizującego wnętrze sklepu, doradztwo indywidualne (koszt Lidera, czyli Wnioskodawcy); koszty doradztwa indywidualnego częściowo będą też po stronie jednego z Partnerów. W zadaniu tym w budżecie przewidziano także wkład w postaci wynagrodzeń lub mogą to być także wpłaty gotówkowe od uczestników projektu, jeżeli ich wkład w postaci wynagrodzeń będzie niewystarczający odpowiedzialny za dopilnowanie tych kwestii będzie Lider, czyli Zainteresowany;
  2. zadanie 3 zarządzanie projektem w ramach zadania przewidziano wydatki: wynagrodzenie kierownika projektu, specjalisty ds. rozliczeń, opłaty za prowadzenie rachunku bankowego, koszt przygotowania logotypów, listownika, wzorca prezentacji i materiałów szkoleniowych, newsletera, opracowanie strony www i administrowanie stroną www projektu, audyt projektu (koszty Lidera, czyli Wnioskodawcy), wynagrodzenie specjalisty ds. administracji i specjalisty ds. ewaluacji (koszty po stronie Partnerów);
  3. koszty pośrednie obejmujące wydatki: koszty zarządu, obsługi księgowej, usług prawnych, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, pocztowych, najmu biura projektu, (koszty Lidera, czyli Zainteresowanego), koszty materiałów biurowych oraz usług telekomunikacyjnych i pocztowych (koszty Partnerów).

Środki na realizację projektu będą pochodzić:

  • na wydatki w ramach cross-financingu i doradztwa w 100% ze środków pomocy publicznej,
  • na wydatki w ramach kosztów ogólnych, pośrednich i szkoleń w 80% ze środków pomocy publicznej, 20% z wkładu prywatnego w postaci wynagrodzeń uczestników lub wpłat gotówkowych.

Ponadto w budżecie projektu przewidziany jest wkład prywatny w postaci wynagrodzeń, który ustalany będzie dla każdego uczestnika na podstawie iloczynu stawki godzinowej jego wynagrodzenia oraz liczby godzin odbytych szkoleń w projekcie. W sytuacji, gdy jakiś uczestnik nie wniesie wymaganego wkładu w postaci wynagrodzeń, będzie on zobowiązany do wpłaty gotówkowej brakującej kwoty na wyodrębniony przez Wnioskodawcę rachunek bankowy. Kwota ta zostanie wydatkowana na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu.

Dotacja, którą Zainteresowany otrzyma oraz wnoszony przez uczestników wkład mają pokryć całkowite koszty realizacji projektu, czyli projekt będzie non profit. Dotacja ta nie jest wynagrodzeniem dla Wnioskodawcy za świadczone usługi.

Zainteresowany nie jest objęty systemem oświaty zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę nie będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Efektem szkoleń oraz doradztwa indywidualnego realizowanych w ramach projektu, będzie wzmocnienie kompetencji właścicieli i osób zarządzających w zakresie zarządzania wiedzą i umiejętnościami pracowników, zarządzania przestrzenią handlową, nabycia umiejętności motywowania i budowania zaangażowania wśród pracowników do realizowania strategii, zwiększenia umiejętności organizacji pracy zespołu oraz delegowania i egzekwowania zadań od pracowników. Należy więc uznać, że szkolenia te będą kształceniem zawodowym oraz przekwalifikowaniem zawodowym, gdyż szkolenia te będą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem i będą miały na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych.

Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W ramach projektu będzie realizowane doradztwo oraz szkolenia dla uczestników projektu. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających VAT (doradztwo oraz zarządzanie projektem) oraz zwolnionych z VAT (Szkolenia).

Efekty działania Wnioskodawcy w ramach ww. projektu będą udostępnianie nieodpłatnie. Jednak jeżeli uczestnik projektu nie wniesienie wymaganego 20% wkładu prywatnego w formie wynagrodzeń, będzie zobowiązany do wniesienia tego wkładu w formie gotówkowej.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że skoro jak wskazał Wnioskodawca pozyskane dofinansowanie przeznaczone jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w ramach dotacji z budżetu krajowego (wydatki w ramach cross-financingu i doradztwa finansowane ze środków pomocy publicznej w 100%, wydatki w ramach kosztów ogólnych, pośrednich i szkoleń będą finansowane ze środków pomocy publicznej w 80%), to oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym (kosztowym), a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych oraz ze środków budżetowych (budżet państwa) czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków budżetowych przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji ww. projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy wkład gotówkowy, jaki uczestnicy projektu będą zobowiązani wpłacić w sytuacji, kiedy wkład w postaci wynagrodzeń będzie mniejszy od wymaganego wg założeń w projekcie, powinien zostać opodatkowany podatkiem od towarów i usług, czy korzystać będzie ze zwolnienia od tego podatku.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy w kwestii wkładu własnego wnoszonego przez uczestników szkoleń w postaci pieniężnej stwierdzić należy, że wpłata powyższa stanowi wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu. Wkład własny uczestników szkolenia jest związany z konkretnym konsumentem konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego.

Należy wskazać, że podstawowa stawka podatku na mocy art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie ww. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ponadto, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnieniu od podatku podlega świadczenie usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w innych niż podatkowe (odrębnych) przepisach. Ze zwolnienia korzystają również takie usługi szkolenia, które prowadzone są przez podmioty posiadające akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje również usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w całości finansowane ze środków publicznych zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Nadto, na podstawie przepisu § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, ze zwolnienia korzysta także świadczenie usług finansowanych co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77/1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej.

Stosownie do zapisu art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347.1 ze zm.) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zgodnie ze wskazanym przepisem Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Natomiast na podstawie art. 134 Dyrektywy 2006/112/WE, dostawa towarów ani świadczenie usług nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. i), w następujących przypadkach:

  1. gdy nie są one niezbędne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu;
  2. gdy ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu dla danego podmiotu poprzez dokonywanie transakcji będących w bezpośredniej konkurencji z działalnością przedsiębiorstw komercyjnych podlegających VAT.

Przepis art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja interesu publicznego, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać w interesie publicznym. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu interesu publicznego.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że świadczone przez Zainteresowanego usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, bowiem Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada również statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby ww. usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a) c) powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Zwolnieniu podlegają również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, o czym stanowi § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy wskazać należy, że szkolenia będące przedmiotem wniosku, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Z opisu sprawy nie wynika jednakże, aby Zainteresowany spełniał warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia określonego w lit. a), lit. b) i lit. c) analizowanego przepisu. Ww. usługi nie są bowiem prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, Wnioskodawca na świadczone usługi nie uzyskał także akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są także finansowane w całości ze środków publicznych.

Odnosząc zatem przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych powyżej przepisów prawa stwierdzić należy, że szkolenia realizowane w ramach projektu są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Zatem w sytuacji, gdy wskazane przez podatnika usługi nie będą finansowane w całości lub przynajmniej w 70% ze środków publicznych, tj. gdy uczestnik będzie dokonywał wpłat za dany kurs ze środków własnych niebedących środkami publicznymi, świadczone przez Wnioskodawcę usługi podlegać będą opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%, bowiem Zainteresowany nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jak również świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Brak jest zatem podstaw do zastosowania w takim przypadku zwolnienia od opodatkowania.

W analizowanej sprawie nie można zatem stwierdzić, aby warunek finansowania w 100% lub w co najmniej 70% ze środków publicznych został spełniony. Jak już zostało stwierdzone w niniejszej interpretacji, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków publicznych nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu. Tak więc nie można uznać, że kryterium finansowania ze środków publicznych przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, zostanie spełnione.

Obrotem z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług będzie tylko i wyłącznie otrzymany przez Wnioskodawcę od uczestników szkoleń wkład pieniężny.

W konsekwencji kryterium finansowania szkoleń powinno się odnosić tylko i wyłącznie do analizy źródeł finansowania ponoszonych przez uczestników szkoleń wkładów pieniężnych (odpłatności uczestników) za uczestnictwo w szkoleniach.

W świetle powyższego wskazać należy, że w analizowanej sprawie w sytuacji, gdy ww. usługi będą finansowane w całości ze środków prywatnych uczestników szkoleń, nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane finansowane w całości ze środków publicznych.

W takiej sytuacji również nie znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy.

W konsekwencji, usługi świadczone w ramach projektu pn. w przypadku braku spełnienia wymogów dotyczących finansowania ze środków publicznych nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zastosowanie znajdzie zatem w odniesieniu do wpłat gotówkowych uczestników szkoleń podstawowa stawka podatku VAT, tj. 23%, w myśl art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku VAT wkładu gotówkowego uiszczonego przez uczestników szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu pn. został rozpatrzony w odrębnej interpretacji z dnia 6 września 2013 r., nr ILPP1/443-489/13-6/JSK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 4 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu