Opodatkowanie świadczonych usług, prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących budowy stadionu oraz prawo do odlic... - Interpretacja - ITPP1/443-1124a/13/MS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.01.2014, sygn. ITPP1/443-1124a/13/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Opodatkowanie świadczonych usług, prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących budowy stadionu oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących związanych z tym stadionem w przypadku podpisania umowy najmu tego obiektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług, prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących budowy stadionu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących związanych z tym stadionem w przypadku podpisania umowy najmu tego obiektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. w zakresie opodatkowania świadczonych usług, prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących budowy stadionu oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących związanych z tym stadionem w przypadku podpisania umowy najmu tego obiektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W najbliższym czasie Gmina planuje rozpocząć realizację inwestycji pn. P. (dalej: Inwestycja lub Stadion). Inwestycja będzie finansowana ze środków własnych Gminy oraz ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Z..

W ramach realizowanej inwestycji wykonane zostaną następujące prace:

  • wykonanie nowej nawierzchni (2 bieżni);
  • wykonanie urządzeń lekkoatletycznych (m.in. skoczni do skoku w dal i trójskoku, skoczni do skoku wzwyż, skoczni do skoku o tyczce, rzutni do pchnięcia kulą rzutni do rzutu oszczepem z rozbiegiem, rowu z wodą rzutni do rzutu dyskiem i młotem);
  • wykonanie remontu ogrodzenia;
  • wykonanie odwodnienia liniowego wokół bieżni;
  • wykonanie przyłącza i zewnętrznej instalacji kanalizacji deszczowej;
  • wykonanie kanału dla instalacji informacyjnej do tablicy;
  • wykonanie kanału dla instalacji pomiarowej wyników sportowych z przewodem zasilającym;
  • przełożenie masztów.

Zgodnie z założeniami Gminy, Inwestycja zostanie zakończona i oddana do użytkowania w 2014 r.

Po zakończeniu realizacji Inwestycji, Stadion (w całości lub w części) będzie wykorzystywany przez Gminę dla celów czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina - na tym etapie - rozważa dwa alternatywne scenariusze sposobu wykorzystania Stadionu po zakończeniu realizacji Inwestycji. I tak zgodnie ze Scenariuszem I - Stadion zostanie odpłatnie wynajęty w całości i w pełnym wymiarze czasu na rzecz innego podmiotu np. spółki, klubu sportowego lub gminnej instytucji kultury. A zatem niezwłocznie po zakończeniu realizacji Inwestycji i oddaniu jej do użytkowania, Gmina wynajęłaby cały Stadion w pełnym wymiarze czasu na rzecz innego podmiotu, tym samym Stadion byłby wykorzystywany przez Gminę wyłącznie dla celów odpłatnego wynajmu.

Odpłatny wynajem Stadionu na rzecz innego podmiotu stanowiłby, zdaniem Wnioskodawcy, czynność opodatkowaną podatkiem VAT. Z tego tytułu Gmina wystawiałaby faktury VAT oraz wykazywała podatek VAT należny z tego tytułu w swoich rejestrach VAT i deklaracjach VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym odpłatne udostępnienie (wynajem) Stadionu przez Gminę na rzecz innego podmiotu w ramach Scenariusza I będzie podlegało opodatkowaniu VAT...
  2. Jeżeli Gmina zdecyduje się na wdrożenie Scenariusza I - czy będzie jej przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji oraz czy Gmina będzie mogła wnioskować o zwrot całości kwot podatku naliczonego z tego tytułu...
  3. Jeżeli Gmina zdecyduje się na wdrożenie Scenariusza I - czy będzie jej przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów związanych z funkcjonowaniem i utrzymaniem Stadionu (np. opłat za media, zakupów wyposażenia Stadionu, kosztów ewentualnych drobnych remontów itp.) oraz czy Gmina będzie mogła wnioskować o zwrot całości kwot podatku naliczonego z tego tytułu...

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym odpłatne udostępnienie (wynajem) Stadionu przez Gminę na rzecz innego podmiotu w ramach Scenariusza I będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast w myśl ust. 2 - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych przepisów, mając na uwadze fakt, iż Gmina - w ramach Scenariusza I - zamierza udostępniać Stadion w sposób odpłatny na rzecz innego podmiotu na podstawie umowy cywilnoprawnej, Gmina będzie występować jako podatnik VAT. Natomiast odpłatne udostępnienie Stadionu na rzecz tego podmiotu będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Stanowisko takie zostało potwierdzone przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, w szczególności:

  • w interpretacji z 28 lutego 2013 r. (sygn. IPTPP1/443-979/12-4/AK), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż świadczone przez Gminę usługi odpłatnego wynajmu hali sportowej, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
  • w interpretacji z 24 stycznia 2013 r. (sygn. ITPP1/443-1309/12/MS), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym odpłatne udostępnianie hali widowiskowo-sportowej jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy, odpłatne udostępnienie (wynajem) Stadionu przez Gminę na rzecz innego podmiotu w ramach Scenariusza I będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli Gmina zdecyduje się na wdrożenie Scenariusza I - będzie jej przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji i Gmina będzie mogła wnioskować o zwrot całości kwot podatku naliczonego z tego tytułu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na fakt, iż w ramach Scenariusza I Stadion będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie dla celów czynności opodatkowanych VAT (tj. odpłatnego wynajmu na rzecz innego podmiotu), Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia całości kwot podatku VAT naliczonego związanego z realizacją Inwestycji.

Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 30 lipca 2013 r. (sygn. IPTPP1/443-333/12-6/AK) stwierdził, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ..., ponieważ efekty projektu będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych. Z prawa tego może skorzystać na zasadach i w terminach wskazanych w art. 86 ust 13 ustawy.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 13 lipca 2012 r. (sygn. ITPP2/443-534/12/KT) uznał, iż Gmina będzie świadczyła odpłatne <...>, opodatkowane podatkiem od towarów i usług (...) W konsekwencji Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących te zakupy.

Dlatego też, jeżeli Gmina zdecyduje się na wdrożenie Scenariusza I, będzie jej przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji i Gmina będzie mogła wnioskować o zwrot całości kwot podatku naliczonego z tego tytułu.

Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli Gmina zdecyduje się na wdrożenie Scenariusza I (tj. Stadion będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie dla celów czynności opodatkowanych VAT - odpłatnego wynajmu na rzecz innego podmiotu), to będzie jej przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów związanych z funkcjonowaniem i utrzymaniem Stadionu (np. opłat za media, zakupów wyposażenia Stadionu, kosztów ewentualnych drobnych remontów itp.). Gmina będzie uprawniona do wnioskowania o zwrot całości kwot podatku naliczonego z tego tytułu.

Wskazano również, że zastosowanie znajdzie tu argumentacja przedstawiona w punkcie Ad. 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 4 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy