Czy wartość całej usługi budowlano-montażowej także z dostawą materiałów mieszczącej się w PKD 43.32.Z i PKWiU 43.32.10.0, w zakresie dokonania modern... - Interpretacja - ITPP1/443-278/10/AP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.06.2010, sygn. ITPP1/443-278/10/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy wartość całej usługi budowlano-montażowej także z dostawą materiałów mieszczącej się w PKD 43.32.Z i PKWiU 43.32.10.0, w zakresie dokonania modernizacji w postaci wykonania stałej zabudowy przestrzennej: szafy wnękowej, zabudowy kuchennej lub zabudowy łazienkowej w obiekcie budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 11 w sposób trwały (tj. bez możliwości przemieszczania jej w inne miejsce), wykonanej na podstawie umowy cywilnoprawnej z zakupionych materiałów, będzie podlegać opodatkowaniu obniżoną 7% stawką VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 18 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu stałej zabudowy przestrzennej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu stałej zabudowy przestrzennej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zamierza Pan prowadzić działalność gospodarczą, mieszczącą się w PKD 43.32.Z. Będzie to działalność usługowa, w której poprzez wykonywanie robót budowlano-montażowych będzie Pan dokonywał modernizacji w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego pod symbolem 11, która będzie polegała na wykonywaniu w tych obiektach trwale wbudowanej - stałej zabudowy przestrzennej.

Będzie Pan dokonywał montażu w sposób trwały pojedynczych elementów składowych określonej zabudowy wnękowej, w taki sposób, że zamontowana całość będzie tworzyła w przestrzeni wnękowej w lokalu mieszkalnym klienta trwale wbudowaną - stałą zabudowę przestrzenną tj. bez możliwości przemieszczania jej w inne miejsce. Tego rodzaju zabudowa będzie wykonywana na indywidualny wymiar, wyposażenie, wykończenie dostosowane do miejsca, w którym będzie miała powstać itd. tj. według indywidualnego zamówienia klienta.

W zależności od rodzaju zamówienia złożonego przez klienta tj. oczekiwań w nim zawartych określonych głównie co do funkcji i rodzaju, jaki będzie miała taka zabudowa spełniać zostanie wykonana stała zabudowa przestrzenna w rodzaju tzw.: szafy wnękowej, zabudowy kuchennej, lub zabudowy łazienkowej. Wszystkie elementy składowe do wykonania określonej przez klienta stałej zabudowy przestrzennej, takie jak np: szyny górne i dolne, wózki i prowadnice do szaf, lustra, płyty meblowe, fronty, blaty, zawiasy, uchwyty itd. zakupi Pan a następnie odsprzeda klientowi wraz z wykonaną usługą montażu, zgodnie z podpisanym indywidualnym zamówieniem. Zamówienie takie będzie umową cywilnoprawną, zawartą przez Pana z klientem, której przedmiotem będzie usługa budowlano-montażowa, mieszcząca się w PKD 43.32.Z i PKWiU 43.32.10.0 w zakresie dokonania modernizacji w postaci wykonania stałej zabudowy przestrzennej: szafy wnękowej, zabudowy kuchennej, lub zabudowy łazienkowej (konkretny jej rodzaj określi klient w swoim zamówieniu) w obiekcie budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 11.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wartość całej usługi budowlano-montażowej także z dostawą materiałów mieszczącej się w PKD 43.32.Z i PKWiU 43.32.10.0, w zakresie dokonania modernizacji w postaci wykonania stałej zabudowy przestrzennej: szafy wnękowej, zabudowy kuchennej lub zabudowy łazienkowej w obiekcie budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 11 w sposób trwały (tj. bez możliwości przemieszczania jej w inne miejsce), wykonanej na podstawie umowy cywilnoprawnej z zakupionych materiałów, będzie podlegać opodatkowaniu obniżoną 7% stawką VAT...

Pana zdaniem, mając na uwadze przedstawiony powyżej rodzaj i zakres usług, które zamierza wykonywać oraz definicje takich pojęć, jak: roboty, modernizacja i roboty budowlano-montażowe i stan prawny, w świetle którego będzie Pan chciał wykonywać swoje usługi, wartość całej takiej usługi powinna być opodatkowana obniżoną 7% stawką VAT.

Zauważył Pan przy tym, że w wyjaśnieniach PKD stanowiących załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności, usługi wyposażenia pomieszczeń w meble wbudowane, takie jak: meble kuchenne, kredensy, szafy wnękowe, meble sklepowe i inne elementy wbudowane, zostały ujęte w podklasie 43.32.Z zakładanie stolarki budowlanej, działu 43 roboty budowlane specjalistyczne, sekcji F budownictwo.

Stoi Pan na stanowisku, że do zakresu usług jakie zamierza świadczyć w obiektach budownictwa mieszkaniowego, znajdzie zastosowanie 7% stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.). Przytoczył Pan przy tym definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, cytując treść art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważył Pan, że o modernizacji można mówić w sytuacji, gdy są to roboty, które będą miały na celu unowocześnienie lub też podniesienie wartości oraz możliwości użytkowych modernizowanych obiektów wymienionych w art. 41 ust. 12-12c ustawy, gdyż zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, modernizacja rozumiana jest jako "unowocześnianie" (Uniwersalny Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003).

Zgodnie z zasadami metodycznymi zawartymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z definicją zawartą w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie robota oznacza zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś: praca, działanie, działalność, robienie czegoś.

Zgodnie z definicją robót budowlano-montażowych stosowaną przez Główny Urząd Statystyczny, zakres pojęcia roboty budowlano-montażowe obejmuje również wykonywanie robót budowlanych, wykończeniowych, tj. prace takie jak m.in. roboty sztukatorskie, instalowanie elementów stolarki budowlanej, układanie płytek podłogowych i ściennych, parkietów oraz innych drewnianych pokryć ścian i podłóg, prace wykończeniowe (czyszczenie zewnętrznych ścian budynków za pomocą piaskowania, pary wodnej podobnych metod, zakładanie w budynkach i budowlach dekoracyjnych elementów metalowych).

Według metodologii statystycznych GUS do robót budowlano-montażowych zaliczane są także roboty o charakterze modernizacyjnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (). Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

W myśl art. 41 ust. 2, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z ust. 12 powołanego artykułu, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z treścią ust. 12a ww. artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z kolei, stosownie do ust. 12b tego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Według art. 41 ust. 12c ustawy w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,
  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy).

Według norm zawartych w przytoczonych przepisach 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Należy zauważyć, że w treści powołanego rozporządzenia ustawodawca użył pojęć: roboty budowlano-montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne, nie dokonując ich zdefiniowania, dlatego też, w celu ustalenia, czy świadczone przez Spółkę usługi montażu trwałej zabudowy przestrzennej mieszczą się w tym pojęciu, należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7-8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, zaś przez remont wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Konserwacja, zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836) oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku. Natomiast zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., konserwacja oznacza utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

Z powyższego wynika, że dostawa i montaż trwałej zabudowy, w wyniku której powstaje gotowy wyrób meblowy, nie mieści się w zakresie wymienionych pojęć.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż w przypadku montażu trwałych zabudów przestrzennych nie mamy do czynienia z robotami budowlano-montażowymi. Ww. czynności nie można też zaliczyć do remontów, czy też robót konserwacyjnych. Obniżona 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie wyłącznie do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania różnych towarów, np. elementów stolarki meblowej.

Analiza powołanych przepisów na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, iż usługi montażu trwałej zabudowy w lokalach mieszkalnych znajdujących się w obiektach budownictwa mieszkaniowego należy traktować jako wykonanie towaru, a nie roboty budowlane. Celem czynności, świadczonych przez Pana jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarem na rzecz klienta, zatem w tym przypadku mamy do czynienia z dostawą towaru w postaci trwałej zabudowy przestrzennej.

Reasumując, czynność wykonania stałej zabudowy przestrzennej: szafy wnękowej, zabudowy kuchennej lub zabudowy łazienkowej nie została wymieniona ani w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych do ustawy, jako podlegająca opodatkowaniu według stawki obniżonej. W efekcie podlega ona opodatkowaniu 22% stawką VAT. Zatem stanowisko Pana należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy