
Temat interpretacji
Dnia 14.07.2004r. wpłynęło do tut. Urzędu zapytanie, złożone przez Pana ... w zakresie: określenia wysokości stawki podatkowej dla podatku od towarów i usług przy dokonywaniu sprzedaży: makuchu rzepakowego zimnotłoczonego i oleju rzepakowego zimnotłoczonego.
Zdaniem podatnika olej rzepakowy zimnotłoczony (o symbolu PKWiU 15.41.12-60.11 - pozycja nr 21 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004r.) powinien być sprzedawany ze stawką podatku VAT w wysokości 7%, gdyż według normy zakładowej i badań potwierdzonych przez SANEPID spełnia wymagania dla oleju jadalnego przez ludzi, choć w większości jest sprzedawany przez zakład jako dodatek do pasz zwierzęcych. W przypadku makuchu rzepakowego (o symbolu PKWiU 15.42.31-70.11) według podatnika należy stosować stawkę 22% w okresie od 01.05.2004 do 25.06.2004r bez względu na jego dalsze przeznaczenie i rodzaj kupującego. Natomiast od dnia 25.06.2004 roku należy zastosować stawkę podatku VAT 7% na makuch rzepakowy ale tylko dla podatników podatku rolnego lub podatników podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej zgodnie § 5 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.06.2004 zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa Naczelnik tut. Urzędu zgodnie z art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) informuje, że:
- w świetle ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy identyfikacja towarów i usług następuje poprzez klasyfikacje statystyczne. Obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania wykonywanych czynności ciąży na podatniku. Zarówno towary jak i usługi identyfikowane są zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004r. przy pomocy klasyfikacji wydawanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (art. 2 pkt. 6 i art. 8 ust. 3 w/w ustawy).
- podatnik w świetle obowiązujących przepisów jest obowiązany dokonywać prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym definiowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji). Prawidłowe opodatkowanie przez podatnika wykonanych czynności musi być poprzedzone prawidłowym ich zaklasyfikowaniem, zgodnie z zasadami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
- organ podatkowy nie jest organem kompetentnym do klasyfikowania zarówno wyrobów jak i usług. Organem właściwym w takich sprawach jest organ statystyczny. Od 1 stycznia 2003r. kwalifikacji statystycznych wyrobów i usług dokonuje wyłącznie Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul.Suwalska 29, 93-176 Łódź.
Tutejszy organ podatkowy wskazuje, iż w przypadku:
- oleju rzepakowego zimnotłoczonego: z Załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) z pozycji 21 gdzie sklasyfikowane są oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne o symbolu PKWiU ex. 15.4 wyraźnie wynika, iż tylko oleje jadalne zostały objęte stawka w wysokości 7%. Pozostałe oleje opodatkowane są stawką podstawową tj. 22%. Tut. Organ nie jest organem kompetentnym do klasyfikowania wyrobu zwłaszcza w przypadku ustalenia czy olej rzepakowy zimnotłoczony sprzedawany jako dodatek do pasz zwierzęcych, spełnia wymagania oleju jadalnego. Tym samym nie może potwierdzić zajętego stanowiska przez podatnika.
- makuchu rzepakowego zimnotłoczonego: zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 4 i ust. 3 z rozporządzeniem Ministra Finansów z 23 czerwca 2004r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 145, poz. 1541) "obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się również, z zastrzeżeniem ust. 3-6, do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu makuchów i innych stałych pozostałości po ekstrakcji tłuszczów lub olejów pochodzenia roślinnego; mąki i grysiku z nasion oleistych i owoców oleistych (PKWiU ex 15.41.3) (CN ex 2304 00 00,2305 00 00, 2306 i 1208) wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowce) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.(.....) pod warunkiem, że nabywca tych towarów przedłoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz".
Mając na uwadze w/w przepis należy stwierdzić, iż w okresie od 1 maja do 24 czerwca 2004r. obowiązywała stawka w wysokości 22% a od dnia 25 czerwca (tj. z dniem ogłoszenia rozporządzenia z dnia 23 czerwca 2004r.) stosować należy stawkę 7% w odniesieniu do makuch o symbolu PKWiU ex. 15.41.3.
Ponieważ powołany przez podatnika w przedmiotowym wniosku symbol PKWiU 15.42.31-70.11 dla makuchu jest inny niż wykazany w rozporządzeniu (można przypuszczać o braku posiadania obowiązującej klasyfikacji) należy stwierdzić, iż podatnik dla potrzeb zastosowania stawki VAT 7% winien uzgodnić klasyfikację z GUS w Łodzi.
