
Temat interpretacji
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika że firma będąca czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT wykonała w Polsce usługę naprawy samochodu ciężarowego dla podmiotu zarejestrowanego na terenie Niemiec jako podatnik podatku od wartości dodanej. Na wartość usługi składała się robocizna i wartość wymienionych części. Za wykonaną usługę firma pomimo protestów kontrahenta unijnego wystawiła fakturę VAT z 22% stawką podatku. W ocenie klienta wykonana usługa z wymianą części powinna być potraktowana jak sprzedaż towaru i opodatkowana według stawki 0%, ponieważ dokonującym dostawy jest podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE, a nabywca posiada numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrz wspólnotowych .
W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kam. działając na podstawie art. 14a § 1 cytowanej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa informuje:
W ramach naprawy samochodu firma dokonała wymiany części wymontowując wadliwe i montując nowe, a więc ponad wszelką wątpliwość wykonała usługę naprawy , a nie dostawy towarów.
Przedstawiony sposób fakturowania świadczonych usług polegający na wykazywaniu na fakturze w jednej pozycji wartości za usługę, na którą składa się zarówno wartość wymienionych części jak i wartość robocizny jest prawidłowy.
Nieprawidłowe natomiast jest stanowisko, że do opisanej sytuacji ma zastosowanie wyłącznie stawka 22%.
Przy spełnieniu określonych warunków możliwe było wyłączenie z opodatkowania w kraju wykonanej dla kontrahenta zagranicznego usługi.
Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 Ustawy.
Ponieważ pojazdy mechaniczne uznać należy za ruchomy majątek rzeczowy wykonana przez podatnika usługa mieści się w kategorii usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o podatku VAT.
Zgodnie z art. 28 ust. 7 i 8 cytowanej ustawy w przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną w terminie 30 dni od wykonania na nich usługi wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.
Rejestracja nabywcy usługi ma istotne znaczenie dla ustalenia miejsca opodatkowania.
Zatem w przypadku, gdy zleceniodawca zarejestrowany w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej poda swój numer identyfikacyjny, wówczas to on przejmie obowiązek opodatkowania wartości usługi według stawki obowiązującej w kraju, który numer ten mu nadał. Wykonawca usługi nie wykazuje wówczas wartości usługi w deklaracji podatkowej VAT-7.
Dla skorzystania z powyższej delegacji konieczny jest wywóz towarów będących przedmiotem prac w terminie 30 dni po wykonaniu usług poza terytorium kraju ich faktycznego wykonania.
