Pismem z dnia 16 września 2004r., Ldz. PUP-FK-075-2/ED/04 Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego w sprawie interpretacji przepisów w zakre... - Interpretacja - PP/443-83 /BO/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 14.10.2004, sygn. PP/443-83 /BO/04, Urząd Skarbowy w Nysie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z dnia 16 września 2004r., Ldz. PUP-FK-075-2/ED/04 Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego w sprawie interpretacji przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny:
Jednostka nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje wyłącznie zadania do realizacji których została powołana, nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie osiąga żadnych przychodów np. z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych (umowy najmu czy dzierżawy). Aktualnie realizuje projekt na podstawie zawartej umowy o udzielenie dotacji z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach programu PHARE 2002, na którą otrzymała bezzwrotną pomoc zagraniczną. W ramach projektu Jednostka będzie szkoliła osoby bezrobotne, kierowała te osoby do prac interwencyjnych czy też do robót publicznych. W trakcie realizacji programu ponosi również wydatki związane min. z zakupem wyposażenia, materiałów, które opodatkowane są podatkiem VAT. Zgodnie z warunkami ogólnymi w/w projektu , podatek, w tym podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym, jeżeli Beneficjent może wystąpić o zwrot podatku, zgodnie z odpowiednimi regulacjami prawnymi.

Jednostka zwróciła się z zapytaniem czy w takiej sytuacji może dokonać zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik podatku od towarów i usług a tym samym czy może ubiegać się o zwrot podatku VAT z tytułu nabycia towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej?.

Stanowisko podatnika:
Jednostka stoi na stanowisku, iż art.15 ust.6 ustawy o VAT wyłącza prowadzoną przez nią działalność z kategorii podatników podatku od towarów i usług. Tym samym Jednostka nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT z tytułu nabycia towarów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Po przeanalizowaniu treści zapytania, przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie informuje:

    Zgodnie z art.15 ust.1 ustawy z 11 marca 2004r., o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54, poz.535), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do treści przepisu art.15 ust.2 cyt. ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
    Ponadto, zgodnie z art.15 ust.6 cyt. ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
    Tym samym organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku VAT występować mogą w dwoistym charakterze:
  • 1.podmiotów nie będących podatnikami VAT, gdy realizują zadania, w oparciu o reżim publicznoprawny nałożony na nich przepisami prawa oraz
  • 2.podatników VAT, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
    Kryterium rozdziału stanowi zatem charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, a czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują, że podmioty te są podatnikami VAT, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT lub są od tego podatku zwolnione. Wykonywane czynności mogą podlegać zwolnieniu od podatku, zgodnie z art.43 ust.1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli czynności te są wymienione w Załączniku Nr 4 do ustawy.
    Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług natomiast podlegają tylko czynności określone w art. 5 ust.1 i 2 cyt. ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Jednostka w zakresie swojej działalności wykonuje wyłącznie zadania, do realizacji których została powołana i nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie osiąga żadnych przychodów tytułu umów cywilnoprawnych. A zatem Jednostka nie ma obowiązku dokonania rejestracji dla celów podatku od towarów i usług. Tym samym Jednostka nie ma również podstaw do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego od nabycia towarów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zgodnie bowiem z § 23 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 97, poz.970 ze zm.), zwrot podatku naliczonego przysługuje wyłącznie zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust.3 i 4.
Ponadto, przepis § 25 ust.1 pkt.1 cyt. rozp. stanowi, iż zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej. W tym przypadku Jednostka nie spełnia podstawowego warunku, tj. nie dokonała zgłoszenia dla celów podatku od towarów i usług i nie jest podatnikiem tego podatku bowiem wykonuje wyłącznie zadania własne wynikające z obowiązku narzuconego przez odpowiednie regulacje prawne.

Dodatkowo tutejszy organ podatkowy informuje, iż podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany w ramach programu PHARE w przypadkach beneficjentów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy jednocześnie nie mają możliwości odzyskania VAT-u w jakikolwiek inny sposób. Taką możliwością jest skompensowanie podatku VAT w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych jak i osób prawnych. W tym przypadku nie ma podstaw do zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Powyższe nie dotyczy jednak tych beneficjentów, którzy zgodnie z odrębnymi przepisami, korzystają ze zwolnień podatkowych, tj. nie mogą zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów - w takich przypadkach VAT może stanowić koszt kwalifikowany (o ile nie wystąpią inne przesłanki wyłączenia kwalifikowalności podatku VAT).

W świetle powyższego, w przedstawionej w/w piśmie sytuacji, stanowisko Jednostki jest prawidłowe. Przepis art. 15 ust.6 cyt. ustawy bowiem wyłącza Jednostkę z kategorii podatników VAT i tym samym Jednostka nie spełnia podstawowego warunku wynikającego z cyt. przepisu § 23 ust.1 i § 25 ust.1 pkt.1 rozp. Min. Fin. z 27.IV.04r., tj. nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powyższe oznacza, że Jednostka nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego.

Urząd Skarbowy w Nysie