
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W załączniku Nr 3, który zawiera wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% w poz. 156 i 157 występują zapisy:
- symbol PKWiU ex 92.5 "Usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw, wymienionych w pozycji 48 i 49";
- symbol PKWiU ex 92.3 "Usługi rozrywkowe pozostałe
- w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
- związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
- świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11)".
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Załącznik ten zawiera wykaz usług zwolnionych od podatku i w poz. 11 występuje zapis: symbol PKWiU ex 92 "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związanej z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:
- usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
- usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
- wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11), oraz wstępu na imprezy sportowe,
- wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
- działalności agencji informacyjnych,
- usług wydawniczych,
- usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12."
W oparciu o powyższe stwierdzić należy, iż stanowisko Podatnika zawarte we wniosku, a dotyczące opodatkowania stawką VAT 7% sprzedaży biletów wstępu do Muzeum i na koncerty muzyczne w salach Muzeum o symbolach PKWiU 92.52.11-00.00 i PKWiU 92.31.21-00.20 jest prawidłowe.
Oprowadzanie grup wycieczkowych po Muzeum przez zatrudnionych przewodników o wskazanym przez Podatnika symbolu PKWiU 92.52.11-00.00 oraz lekcje muzealne dla szkół o symbolu PKWiU 92.52.11-00.00 jako usługi związane z kulturą mieszczą się również w wymienionym wcześniej załączniku Nr 4 do ustawy pod poz. 11 jako ex 92 - usługi zwolnione od podatku VAT.
Kolejne zapytanie Podatnika zawarte we wniosku dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymywanych przez Muzeum dotacji.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług: "Podstawą opodatkowanie jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług."
Obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części - art. 19 ust. 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług - otrzymuje od innego podmiotu (np. od organu administracji rządowej, samorządowej, organizacji społecznej) jakiekolwiek dofinansowanie (dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi (jako np. pokrycie części ceny) - tego rodzaju dofinansowanie stanowić będzie obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia (dopłaty do świadczonych usług czy do ceny towarów). Aby jednak taka sytuacja miała miejsce dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą towarów lub świadczeniem usług. W przypadku natomiast dofinansowania (dotacji), które przekazywane są podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności, aby miało ono podlegać opodatkowaniu koniecznym jest stwierdzenie, czy dofinansowanie to ma bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniami. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne nie podlega opodatkowaniu. Istotne więc są szczegółowe warunki przyznawania dotacji, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Odnosząc powyższe do sytuacji zawartej we wniosku Podatnika stwierdzić należy, że zmiana w zakresie podstawy opodatkowania, którą wprowadza nowa ustawa o podatku od towarów i usług, nie dotyczy dotacji mających na celu dofinansowanie działalności określonej instytucji np. instytucji kultury i nieuzależnionych od ilości i wartości świadczonych usług. Muzeum jako instytucja kultury jest zobligowane do ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, do zabezpieczania i konserwacji muzealiów oraz innych nieruchomych obiektów kultury, jest zobowiązane do opieki nad materialnym i niematerialnym dziedzictwem narodowym, tak więc dotacje przeznaczone na opiekę nad zabytkiem polegającą na zapewnieniu warunków prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku oraz zabezpieczaniu i utrzymywaniu zabytku oraz jego otoczenia w najlepszym stanie nie będą podlegały opodatkowaniu.
