
Temat interpretacji
Pismem z dnia 27.09.2005 r. (data wpływu- 29.09.2005 r.) Spółka zwróciła sięz prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:
Spółka zawarła w 2005r. umowę o współpracy z inną spółką prawa handlowego . Umowa ta przewiduje m.in. sprzedaż przez Spółkę na rzecz tej drugiej spółki towarów. Zapisy szczególne przedmiotowej umowy przewidują późniejszą
sprzedaż nabytych przez tą spółkę towarów na rzecz dalszych odbiorców, w cenie powiększonejo ustaloną między stronami marżę. Marża niniejsza jest obliczana jako różnica między ceną zakupu i ceną sprzedaży towarów przez kontrahenta Spółki. Dalsze zapisy umowy przewidują, iż Spółka otrzyma część wartości marży uzyskanej przez kontrahenta przy sprzedaży odbiorcom. Obliczenie tej wartości oraz jej zapłata na rzecz Spółki dokonana zostanie po zrealizowaniu sprzedaży przedmiotowego towaru przez kontrahenta do odbiorców i otrzymaniu od nich zapłaty według reguł określonych umową.W zawartej umowie wskazano, iż premia jest nagrodą, dodatkowym wyróżnieniem, najczęściej w formie pieniężnej. Premia ma charakter motywacyjny i ma na celu podnoszenie efektywności współpracy. Wypłata premii będzie formą dzielenia sięzyskiem z dostawcą wypracowanym przy jego udziale i związana jest z całokształtem realizowanej przez strony umowy sprzedaży.Towar będący przedmiotem w/w umowy został już wydany
kontrahentowi. Obowiązek podatkowy - w podatku od towarów i usług - przy czynnościach sprzedaży towarów powstaje na zasadach ogólnych określonych w art. 19 ust. 1 -5 ustawy o VAT, a więcz chwilą wydania towaru. Z uwagi na to, że wydanie towaru powinno być udokumentowane fakturą VAT, Spółka wystawiła kontrahentowi przedmiotową fakturę. We wspomnianej fakturze Spółka określiła wartość przedmiotu sprzedaży na kwotę równą wartości ich zakupu (nie powiększoną o marżę). Czynność ta podyktowana była faktem, iż - zgodnie z przyjętą w umowie wolą stron - obliczenie wartości marży było możliwe dopiero po określeniu wartości towaru sprzedanego odbiorcom przez kontrahenta, a wartość ta - w terminie wystawienia faktury VAT- nie była znana.
Obecnie kontrahent dokonał sprzedaży w/w towaru oraz uzyskał zapłatę. Spółka, chcąc wyegzekwować na kontrahencie wywiązanie się z obowiązków nałożonych na nią w/w umową pragnie otrzymać kwotę równą wartości marży przyjętej w umowie.
W
związku z powyższym Spółka zwraca się z pytaniem:
Czy w przypadku zapłaty przez kontrahenta na rzecz Spółki kwoty marży ustalonej w umowie, Spółka będzie zobowiązana do dokonania potwierdzenia tej czynności poprzez wystawienie faktury VAT na sprzedaż usługi - premia za sprzedaż towarów?
Spółka sformułowała też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż:
Spółka powinna wystawić oddzielną fakturę VAT na sprzedaż usługi - premia za sprzedaż towarów. Potwierdza to pismo Ministerstwa Finansów nr PP3-812-1222/2004/AP/4026. Powyższe pismo Ministerstwa Finansów - z braku oddzielnych unormowań Spółka zastosowała per analogiam do opisanej przez nią sytuacji.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji,co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:
Analizując stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy na wstępie zauważyć, że zgodnie ze słownikową definicją termin "premia" oznacza "nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś". Wynagrodzenie to jest ze swej istoty związane z zachowaniem podmiotu dzięki któremu jedna ze strona odnosi korzyść. W stosunkach gospodarczych korzyścią tą może być przysporzenie pieniężne (np. kwota uzyskana z tytułu wyższego obrotu), czy też lojalność kupiecka (wyłączność na dostawy). Z tytułu tej korzyści następuje wynagrodzenie drugiej strony.
Również z powoływanego przez Spółkę pisma Ministra Finansów wynika, że premia pieniężna wypłacana w związku z gospodarczą współpracą między podmiotami może mieć dwojaki charakter. Jest albo rabatem, albo świadczeniem usług i dotyczy świadczenia na rzecz podmiotu, dzięki któremu świadczący premię odniósł korzyść.
W analizowanym przypadku korzyścią tą jest zbycie towarów przez Spółkę, a wypłacona premia związana
będzie z konkretną dostawą.
W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku dochodzi zatem do sytuacji, w której po wystawieniu faktury następuje podwyższenie ceny za wydany towar. Podwyższenie ceny równe jest kwocie jaką kontrahent ma zapłacić Spółcez tytułu zbycia towaru odbiorcy (część marży jaką stosuje kontrahent na rzecz finalnych odbiorców).
Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarówi usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m. in. odpłatna dostawa towarów.
W myśl art. 19 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, zgodnie z art. 19 ust. 4, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Natomiast stosownie do § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 959 poz. 798 ze zm.), fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
W świetle cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z przedstawionym przez Spółkę stanem faktycznym, wypłacanej kwoty marży nie można traktować jako zapłaty za usługę, ponieważ ma ona bezpośredni wpływ na wartość dostawy towarów i w konsekwencji prowadzi do podwyższenia ceny sprzedaży.
W przedmiotowej sytuacji, gdy kwota marży określona przez podatnika jako premia została udzielona do wcześniej zrealizowanych dostaw, Spółka powinna wystawić fakturę korygującą do wszystkich faktur z określonego w umowie okresu.
