
Temat interpretacji
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka dokonuje na terytorium kraju dostawy m.in. suszonego estragonu i suszonego słodkiego majeranku otartego. Jak wynika z przedmiotowych pism Strony towary te są klasyfikowane do grupowania PKWiU 15.33.13-90.90, ponadto towary te nie zawierają alkoholu. Pytanie Spółki dotyczy prawidłowości opodatkowania 7% stawką podatku od towarów i usług dostawy ww. towarów na terytorium kraju.
Zgodnie ze stanowiskiem Spółki w myśl § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) do dnia 31 grudnia 2005 r. dla celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. Jednocześnie zgodnie z art. 146 ust. 1 ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę podatku w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy. Dostawa na terytorium kraju suszonego estragonu, jak i suszonego słodkiego majeranku otartego jest opodatkowana stawką w wysokości 7%.
W świetle unormowań zawartych w art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 ze zm) towary i usługi (za wyjątkiem usług elektronicznych) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie określonego produktu (towaru lub usługi) do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu. Wynika to z faktu, że to właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania. Jednocześnie jest on uprawniony do korzystania w tym zakresie z pomocy fachowych jednostek, bowiem w przypadku jakichkolwiek wątpliwości może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).
W myśl § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr. 89, poz. 844 ze zm) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) m.in. do celów podatku od towarów i usług, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2006 r. (a nie do 31.12.2005 r., na co wskazuje Wnioskodawca), stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr. 42, poz. 264 ze zm) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
W świetle unormowań ust. 1 artykułu 41 cytowanej powyżej ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z postanowieniami art. 41 ust. 2 powołanej powyżej ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod poz. 20 ww. załącznika nr 3 do ustawy ujęte zostały wg symbolu PKWiU ex 15.3 owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem:
- produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
- usług związanych z przetwórstwem i konserwowaniem warzyw i owoców.
Konkludując, o ile suszony estragon i suszony słodki majeranek otarty zostały przez Podatnika prawidłowo zaklasyfikowane do danego grupowania PKWiU 15.33.13-90.90, a ponadto są produktami, które nie zawierają alkoholu, ich dostawa na terytorium kraju, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Spółki przedstawione w piśmie Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
