
Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przez Gminę projektu pn.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010r. (data wpływu 11 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina N. Urząd Gminy N. jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług w wąskim zakresie, który obejmuje: użytkowanie wieczyste gruntów, najem lokali użytkowych, sprzedaż, dzierżawę gruntów. Burmistrz realizuje projekty miękkie i twarde, jednak podatek VAT zapłacony w związku z ich realizacją nie jest odliczany. Obecnie realizowany jest projekt pn. (w terminie od dnia 1 marca do dnia 31 sierpnia 2010r.) współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W projekcie bierze udział 18 osób wyłonionych po jednej z każdego sołectwa uczestniczącego w programie Odnowa Wsi w Województwie. Celem projektu jest przeprowadzenie warsztatów szkoleniowych dla 18 osób, dzięki którym nabędą umiejętności aktywnego poruszania się po rynku pracy, autoprezentacji oraz wystąpień publicznych. Rezultatami projektu będzie przeszkolenie 18 osób, które zdobędą nowe doświadczenie oraz umiejętności i będą bardziej aktywne zawodowo. Na potrzeby projektu zostaną zakupione pomoce dydaktyczne (publikacje książkowe) oraz zestaw do prezentacji multimedialnych (laptop + projektor). W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków w ramach projektu z działalnością opodatkowaną, prowadzoną przez Wnioskodawcę.
W piśmie z dnia 17 marca 2010r. Wnioskodawca wskazał, że w ramach projektu będą nabywane towary i usługi dla realizacji zakładanych celów projektu tj. podniesienia umiejętności wśród uczestników w zakresie komunikacji interpersonalnej, wystąpień publicznych, metod aktywnego poszukiwania pracy, przygotowywania i przedstawiania prezentacji multimedialnych. Warsztaty szkoleniowe z zakresu autoprezentacji i metod aktywnego poszukiwania pracy, komunikacji interpersonalnej i wystąpień publicznych oraz przygotowywania prezentacji multimedialnych będą bezpłatne (uczestnicy projektu nie będą ponosili żadnych opłat) i zostaną przeprowadzone przez wybrany podmiot świadczący usługi w powyższym zakresie. Gmina w ramach projektu sfinansuje koszty powyższych usług łącznie z podatkiem VAT. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca zakupi pomoce dydaktyczne (publikacje książkowe), które zostaną bezpłatnie przekazane uczestnikom projektu. Natomiast przy pomocy zestawu do prezentacji multimedialnych (laptopa oraz projektora) zostanie zorganizowana konferencja podsumowująca projekt oraz szkolenia z zakresu autoprezentacji i metod aktywnego poszukiwania pracy, komunikacji interpersonalnej i wystąpień publicznych. Gmina w ramach projektu sfinansuje koszty powyższych pomocy dydaktycznych oraz sprzętu multimedialnego łącznie z podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu nie będzie generowany dochód dla Wnioskodawcy. Zakupiony zestaw do prezentacji multimedialnych (laptop oraz projektor) po zakończeniu projektu, zostanie na stanie Urzędu Miejskiego i będzie użyczany bezpłatnie przedstawicielom sołectw (tj. Sołtysowi, radzie Sołeckiej), które są jednostkami pomocniczymi gminy realizującymi wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu miejscowym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. ...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina Urząd Miejski nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).
Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).
W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).
Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.
Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. . W projekcie bierze udział 18 osób wyłonionych po jednej z każdego sołectwa uczestniczącego w programie Odnowa Wsi w Województwie. Celem projektu jest przeprowadzenie warsztatów szkoleniowych dla 18 osób, dzięki którym nabędą umiejętności aktywnego poruszania się po rynku pracy, autoprezentacji oraz wystąpień publicznych. Warsztaty szkoleniowe z zakresu autoprezentacji i metod aktywnego poszukiwania pracy, komunikacji interpersonalnej i wystąpień publicznych oraz przygotowywania prezentacji multimedialnych będą bezpłatne (uczestnicy projektu nie będą ponosili żadnych opłat). Na potrzeby projektu zostaną zakupione pomoce dydaktyczne (publikacje książkowe) oraz zestaw do prezentacji multimedialnych (laptop + projektor). W wyniku realizacji projektu nie będzie generowany dochód dla Wnioskodawcy. Zakupiony zestaw do prezentacji multimedialnych (laptop oraz projektor) po zakończeniu projektu, zostanie na stanie Urzędu Miejskiego i będzie użyczany bezpłatnie przedstawicielom sołectw. Wnioskodawca wskazał w treści wniosku na brak związku ponoszonych wydatków w ramach ww. projektu z działalnością opodatkowaną, prowadzoną przez Gminę Urząd Miejski.
W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.
Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania mienia nabytego w wyniku realizowanego projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
