Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Kujawsko - Pomo... - Interpretacja - ZP-I-443/69/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 28.07.2004, sygn. ZP-I-443/69/04, Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy, odpowiadając na pismo Spółki z dnia 31 maja 2004r., w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia co następuje.

Spółka ... do 30.04.2004r. świadczyła usługi spedycji międzynarodowej w transporcie drogowym na zlecenie podmiotów krajowych i zagranicznych. Od dnia 01.05.2004r. w trybie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535), Spółka świadczy zarówno usługi spedycji międzynarodowej, jak i usługi spedycyjne dotyczące wewnątrzunijnego transportu towarów na zlecenie podmiotów krajowych oraz zagranicznych z państw członkowskich Unii Europejskiej.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego w załączniku nr 1 do wniosku, w kwietniu Spółka świadczyła usługi spedycji międzynarodowej w relacjach z Polski do kraju Unii oraz z kraju Unii do Polski. Usługi powyższe wykonane w kwietniu, rozliczono w kwietniu, wystawiając faktury VAT z zastosowaniem stawki podatku VAT 0% i 22% na odcinku krajowym w relacji z krajów Unii do Polski. Jednostka utrzymuje, iż jest w posiadaniu wymaganych prawem dokumentów potwierdzających uprawnienie do zastosowania ww. stawek podatku VAT.

Pytanie Spółki brzmi:

    - czy w rozliczeniu za maj Spółka wykazując sprzedaż usług wykonanych i zafakturowanych w kwietniu, dla których obowiązek podatkowy powstał w maju, powinna przeklasyfikować typ wykonanych w kwietniu usług z usług spedycji międzynarodowej (wg klasyfikacji ustawy z dnia 8 stycznia 1993r.) na usługi spedycji w wewnątrzunijnym transporcie (wg ustawy z dnia 11 marca 2004r.),
    - czy w związku z powyższym Spółka powinna zastosować dla przeklasyfikowanych usług stawkę podatku VAT 22%, zamiast zastosowanych w fakturach stawek 0%.

Zdaniem Spółki nie ma ona obowiązku przeklasyfikowania usług o których wyżej

mowa wykonanych i zafakturowanych w kwietniu, a tym samym nie ma obowiązku zmiany stawek z 0% na 22% w dniu obowiązku podatkowego w maju 2004r.

Tut. Organ podatkowy potwierdza prawidłowość stanowiska przedstawionego przez podatnika dotyczącego poruszanej wyżej kwestii, jak również wyjaśnia, iż zgodnie z ustawą z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegały czynności wymienione w art. 2 tej utawy i dla tych czynności określone zostały właściwe stawki podatku. Wykonanie przez podatnika czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powoduje obowiązek rozliczenia podatku według stawek obowiązujących w dniu wykonania tej czynności. Określony w przepisach moment powstania obowiązku podatkowego wskazuje na termin rozliczenia przez podatnika podatku z tytułu wykonanej czynności. Zatem w przypadku czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie cytowanej wyżej ustawy, które wykonane zostały przez podatników przed dniem 1 maja 2004r., dla których obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstał po dniu 30 kwietnia 2004r. - czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawek obowiązujących dla tych czynności w momencie ich wykonania, tj. przed dniem 1 maja 2004r.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego w załączniku nr 2 do wniosku, w okresie przejściowym, na przełomie kwietnia i maja, ... Sp. z o.o. wykonała usługi spedycji międzynarodowej rozpoczęte w kwietniu a zakończone w maju. Spółka posiada listy przewozowe CMR ostemplowane przez urzędy celne wewnętrzne oraz potwierdzenia odbioru towarów.

Pytanie Spółki brzmi:

    - czy dla powyższych usług spedycyjnych wykonywanych przez Jednostkę i dla usług transportowych wykonywanych przez przewoźników przysługuje Spółce prawo do zastosowania stawki 0% podatku VAT na podstawie przepisu § 41 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970).

Zdaniem Spółki ma ona prawo do zastosowania stawki 0% podatku VAT w sprzedaży usług spedycyjnych przedstawionych w załączniku nr 2, na podstawie przepisów ww. Jednostka utrzymuje również, iż prawo do zastosowania stawki 0% maja również przewoźnicy, którzy na zlecenie Spółki usługi transportowe wykonali oraz tak jak Spółka posiadają dokumenty przewozowe spełniające warunki wskazane w § 41 cytowanego rozporządzenia.

Tut. Organ podatkowy potwierdza prawidłowość stanowiska przedstawionego przez podatnika dotyczącego poruszanej wyżej kwestii, jak również wyjaśnia, iż zgodnie z § 41 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do czynności podlegajacych opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym obowiązujacych przed dniem 1 maja 2004r., z wyłączeniem eksportu i importu towarów lub usług w rozumieniu tych przepisów, jeżeli w wyniku tych czynności nastąpił wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego, inne niż terytorium kraju, jeżeli łącznie spełnione zostały następujące warunki:

  1. wywożone towary zostały objęte procedurą wywozu przez wewnętrzny urząd celny przed dniem 1 maja 2004r.;
  2. wywóz z terytorium kraju nastąpił po 30 kwietnia 2004r.;
  3. podatnik przed złożeniem deklaracji dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy posiada w swojej dokumentacji dowody, o których mowa w art. 42 ust. 3 i 11 ustawy.

Jeżeli powyższe warunki nie zostały spełnione przed dniem złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, podatnik wykazuje te czynności jako czynności wykonane na terytorium kraju, natomiast sełnienie ww. warunków w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 3, upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji dla podatku od towarów i usług, w której wykazał te czynności.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego w załączniku nr 3 do wniosku, Spółka użytkuje dla celów prowadzonej działalności samochód. Z uwagi na trwający spór sądowy pomiędzy leasingodawcą a bankiem kredytujacym nie nastąpiło jednak przejęcie prawa własności. W związku z powyższym Spółka uzyskuje przychód z tytułu świadczenia nieodpłatnego opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych bez prawnie skutecznej umowy i nie odprowadza żadnych opłat na rzecz leasingodawcy.

Pytanie Spółki brzmi:

    - czy w świetle nowych przepisów o podatku VAT, od dnia 01.05.2004r. wyżej wymienione świadczenie nieodpłatne podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
    - czy spółka powinna odprowadzić do Urzędu Skarbowego podatek należny z tyt. ww. świadczenia;
    - czy podatek należny staje się podatkiem naliczonym z prawem do odliczenia;
    - czy podatek należny jest dla Spółki kosztem uzyskania przychodu.

Zdaniem Spółki nie ma ona obowiązku obliczania i odprowadzania do Urzędu Skarbowego podatku należnego z tytułu uzyskanych przez Spółkę świadczeń nieodpłatnych, nie występuje więc koszt uzyskania przychodu z tytułu podatku należnego.

Tut. Organ zauważa, iż w trybie art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlegają:

  1. odpłatna dostawa towatów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwsólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 6 pkt 2 cytowanej wyżej ustawy ww. przepisów ustawy nie stosuje się do czynności , które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wynika, że systemowi VAT nie podlegają jedynie takie czynności nielegalne, które nie mają wpływu na konkurencyjność w legalnym sektorze obrotu takimi samymi towarami i usługami. Jeżeli natomiast istnieje legalny rynek obrotu danymi towarami lub usługami, nielegalny nimi obrót, który ma wpływ, z uwagi na konkurencyjność, na rynek legalny, nie może pozostawać poza obrotem komercyjnym i nie podlegać opodatkowaniu VAT. Również doktryna polskiego prawa cywilnego przewiduje możliwość bezumownego korzystania z cudzej rzeczy i nie jest to jednoznaczne z korzystaniem nielegalnym.

Ponieważ Spółka nie świadczy usługi ani nie dokonuje dostawy, ale korzysta z cudzego prawa do rzeczy, czynność ta dla Spółki nie rodzi obowiązku podatkowego. Dokonującym czynności (świadczącym usługę nieodpłatnego oddania rzeczy do korzystania) jest tutaj firma leasingowa-właściciel pojazdu.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego w załączniku nr 4 do wniosku, w maju Spółka nabyła w ramach "reprezentacji i reklamy objętej limitem" kartę członkowską, uprawniającą do preferencyjnych cen przy nabywaniu usług hotelowych i gastronomicznych, z których Spółka korzystała podczas spotkań z kontrahentami.

Pytanie Spółki brzmi:

    - czy w świetle nowej ustawy VAT z 11 marca 2003r. nabycie ww. karty należy uznać za nabycie towaru , czy nabycie usługi;
    - czy Spółce przysługuje nadal prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury zakupu ww. karty przy zachowaniu dotychczas stosowanej zasady rozliczania kosztów "reprezentacji i reklamy objętej limitem" dla celów podatku VAT;
    - czy wykazany w fakturze wewnętrznej podatek VAT należny będzie kosztem uzyskania przychodu.

Zdaniem Spółki ma ona prawo odliczyć podatek naliczony wykazany w fakturze zakupu karty, gdyż są to koszty działalności w ramach podatkowego limitu kosztów uzyskania przychodu związanych z reprezentacją i reklamą, mającą zwiazek z uzyskaniem przychodów. Jednostka twierdzi, iż trudno uznać nabycie karty za dostawę towarów a w takim wypadku w świetle art. 8 wyżej cytowanej ustawy uznaje się za świadczenie usług. Spółka odliczy podatek naliczony w maju i w tym samym okresie rozliczeniowym wykaże podatek VAT należny na fakrurze wewnętrznej, który stanowi koszt uzyskania przychodu w świetle przepisów art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tut. Organ pragnie zauważyć, iż zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535), przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W trybie natomiast art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług rozumie się co do zasady każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Ponadto tut. Organ pragnie zauważyć, iż dokonując zakupu usług obcych na potrzeby reprezentacji i reklamy - podatnik nie ma obowiązku wystawiania sobie samemu faktury wewnętrznej i obliczania podatku należnego z uwagi na brak wykonania czynności określonych w art. 7 ust. 1 - 3 oraz art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, które podlegałyby opodatkowaniu. Jeżeli zakup usługi obcej na potrzeby reprezentacji i reklamy został udokumentowany oryginalną fakturą VAT, to podatek w niej wykazany co do zasady stanowi dla podatnika podatek naliczony do odliczenia od podatku należnego. Zgodnie jednak z art. 88 ust, 1 pkt. 4 cyt. wyżej ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Wyjątek stanowią agencje turystyczne opodatkowane na zasadach ogólnych oraz podatnicy nabywajacy gotowe posiłki przeznaczone dla pasażerów, o ile świadczą usługi przewozu osób. W innych przypadkach nabycia przez podatnika usług gastronomicznych i noclegowych, podatek naliczony na fakturach dokumentujacych nabycie tych usług, nie może pomniejszyć podatku należnego. Oczywiście w tych wszystkich przypadkach, gdy zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ten ostatni - zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992r. art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a (Dz. U. Nr 54 poz. 654 z 2000r. ze zm.) - stanowi koszt uzyskania przychodu. W tej sytuacji wartosć nabytej usługi noclegowej, albo gastronomicznej wraz z naliczonym podatkiem VAT, pomniejszy u podatnika jego przychód jako koszt uzyskania przychodu (o ile wogóle taki wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych).

Odpowiedź zgodna jest ze stanem prawnym aktualnym na dzień jej udzielenia.

Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy