
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 04 marca 2005 r., który wpłynął do tut. organu w dniu 08 marca 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej miejsca świadczenia przy dostawie towarów do kraju Wspólnoty nabytych od podmiotu posiadającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego i dostarczanych z kraju trzeciego bezpośrednio do kontrahenta Spółki jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 04 marca 2005 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 21 marca 2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 29 kwietnia 2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka planuje poszerzenie współpracy z firmami zagranicznymi polegającej na wielostronnej (trzech kontrahentów z trzech różnych państw zarówno z terytorium Wspólnoty jak i z terytorium państw trzecich) w zakresie zakupu i sprzedaży towarów. Podatnik zamierza zakupić towar od podmiotu z terytorium państwa trzeciego, a sprzedać kontrahentowi z terytorium Wspólnoty (nie w Polsce). Towar jest bezpośrednio wysyłany przez kontrahenta z terytorium państwa trzeciego do wskazanego przez Spółkę kontrahenta Wspólnoty.
W związku z tym, Podatnik składa zapytanie w jaki sposób należy opodatkować tę transakcję?
Zdaniem wnioskodawcy, są to transakcje wielostronne do których nie mają zastosowania przepisy art. 135 do 138 ustawy o podatku od towarów i usług. Transakcja ta nie powinna być opodatkowana w Polsce, a faktura wystawiona przez Podatnika nie powinna zawierać podatku od towarów i usług. Jednakże Spółka na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy posiada prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tą transakcją.
W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu zaprezentowane przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. O podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
2.eksport towarów,
3.import towarów,
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez import towarów (art. 2 pkt 7 ustawy) rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Jak wynika ze stanu faktycznego wskazanego przez Podatnika w przedmiotowym wniosku, nabywa on towary od kontrahenta z kraju trzeciego, który zakupione towary przesyła bezpośrednio do kontrahenta z terytorium Wspólnoty - ostatecznego nabywcy przedmiotowych towarów. Towar nie wchodzi na polski obszar celny, nie występuje zatem import towarów, o którym mowa ww. przepisie. Transakcja ta nie stanowi również wewnątrzwspólnotowego nabycia, bowiem towar nie trafia na terytorium kraju z innego państwa członkowskiego lecz transportowany jest bezpośrednio z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej z pominięciem terytorium kraju. W myśl przepisów art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na jego rzecz. Natomiast przez wewnatrzwspólnotową dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8 (art. 13 ust. 1 ustawy).
W opisanej przez Spółkę sytuacji nie występuje wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a zatem nie zostają również spełnione warunki odnośnie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iz wskazana przez Podatnika transakcja nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wymienionych w powołanych wyżej przepisach art. 5 ustawy, a zatem nie występuje obowiązek opodatkowania ww. czynności na terytorium kraju. Spółka (podmiot polski) natomiast zobowiązana będzie do wystawienia faktury zgodnie z zasadami określonymi w § 12 w związku z § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 971).
Zgodnie z przepisem art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy obowiązani są do wystawiania faktur dokumentujących dokonaną sprzedaż. Obowiązek wystawienia faktur istnieje również - art. 106 ust. 2 ustawy - w przypadku dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Przedmiotowa faktura winna zawierać dane określone ww. rozporządzeniu, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Jednocześnie na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których jednoznacznie wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub jej uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
