
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a i 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa/Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60/ stanowisko dotyczące zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z dnia 27.01.2005r. uzupełninego pismem złozonym dnia 04.03.2005r. - u z n a j ę za nieprawidłowe.
1.Zapytanie dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu paliwa do ciągnika siodłowego udokumentowanego refakturą wystawioną przez kontrahenta niemieckiego.
Jako istotne dla udzielenia interpretacji strona przedstawiła następujące elementy stanu faktycznego:
- spółka świadczy uslugi transportowe własnym taborem samochodowym na terytorium Unii Europejskiej, ale poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na rzecz niemieckiego spedytora, który dla potrzeb tych czynności posługuje się numerem identyfikacji podatkowej nadanym przez Niemcy,
-miejscem opodatkowania w/w usług jest terytorium Niemiec,
-na podstawie umowy zawartej z niemieckim Spedytorem zakupuje paliwo na terytorium współnoty Europejskiej, lecz poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej na konto spedytora, Niemiec,
-na koniec miesiąca spedytor wystawia refakturę w kwocie netto.
2. Zdaniem strony, ma ona obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupionego paliwa do ciągników siodłowych. Zakup paliwa tankowanego do baków środków transportowych, które w trakcie transportu jest zużywane spełnia warunki wewnątrzwspółnotowego nabycia towarów, przez które zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawę, nabywcę towarów lub na ich rzecz, pod warunkiem spełnienia przesłanek zawartych w art. 9 ust. 2 i 3 cyt. Ustawy o podatku od towarów i usług.
3.Zdaniem organu podatkowego przedstawione przez Spółkę stanowisko jest niezasadne.
Zgodnie z art. 9 ust.1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z póżn. zm.) nie precyzuje pojęcia refaktura. Jednak w praktyce przyjmuje się, że z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy występują następujące okoliczności:
>przedmiotem refakturowania są usługi,
>z usługi nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na którego wystawiona jest pierwotna faktura,
>sprzedaż (odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu, bez marży narzuconej przez odsprzedającego,
>podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy refakturę z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem refakturowania jest towar a nie usługa. W przypadku tych czynności mamy jedynie do czynienia z technicznym przeniesieniem poniesionego kosztu na inny podmiot związany z refakturującym więzią prawną, a nie z prawem do rozporządzania jako właściciel przedmiotowym towarem. Dlatego też nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i nie podlega opodatkowaniu w kraju.
Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja:
a/ odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści niniejszego postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
b/ nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie,w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia /art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej/.
