POSTANOWIENIE - Interpretacja - PO.III-443/8/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.07.2006, sygn. PO.III-443/8/06, Urząd Skarbowy w Dąbrowie Tarnowskiej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Tarnowskiej działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Gminy zawartego w piśmie znak: (...) z dnia 5 lipca 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 lipca 2006 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek Gminy w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Gmina będąca podatnikiem podatku od towarów i usług jest inwestorem obiektu krytej pływalni budowanej w mieście. Budowę tej pływalni rozpoczęto w miesiącu maju 2005 r., a zakończenie jej budowy jest przewidywane do dnia 30 sierpnia 2006 r. Inwestycja ta jest finansowana z budżetu Gminy. Za wykonane prace budowlane i wyposażenie wystawiane są na bieżąco faktury VAT, z których Gmina nie odliczała dotychczas podatku od towarów i usług.

W obiekcie krytej pływalni Gmina ma zamiar prowadzić działalność, która będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości:
1) czy Gmina może odliczyć podatek od towarów i usług od poniesionych nakładów inwestycyjnych na budowę krytej pływalni oraz jej wyposażenie,
2) czy Gmina ma możliwość skorygowania deklaracji VAT-7 za miesiące, w których otrzymała faktury dotyczące realizacji zadania "Budowa krytej pływalni w (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy:
- Gmina może odliczyć podatek od towarów i usług z faktur dotyczących budowy i wyposażenia krytej pływalni,
- Gmina może skorygować deklaracje VAT-7, uwzględniając w korektach deklaracji nieodliczony podatek od towarów i usług od w/w nakładów.

Odnośnie poruszanej kwestii Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Tarnowskiej zajmuje następujące stanowisko:

Ad. 1)
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 powołanej ustawy.

Oznacza to, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny.

W rozpatrywanej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną istnieje, bowiem jak wskazano we wniosku realizowana inwestycja będzie służyła do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, w związku z czym Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego bądź do zwrotu różnicy podatku.

Ad. 2)
Zagadnienie korekt deklaracji dotyczących rozliczenia podatku od towarów i usług zostało unormowane w art. 86 ust. 13 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Przepis ten stanowi, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, ust. 11, ust. 12, ust. 16 i ust. 18, może obniżyć kwotę podatku należnego poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego.

Istotnym ograniczeniem dotyczącym sporządzania korekt deklaracji jest ograniczenie zawarte w treści art. 81b ustawy Ordynacja podatkowa, który mówi, że uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Przysługuje ono nadal po zakończeniu postępowania podatkowego - w zakresie nie objętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę;
- stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona, albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 powołanej ustawy.

W sprawie będącej przedmiotem zapytania w dacie złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Dąbrowie Tarnowskiej