Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka otrzymała od dostawcy szwajcarskiego fakturę z dnia 30 sierpnia 2004 r. Dostawca nie jest kontrahen... - Interpretacja - PP/443-24/05/KW-24243

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.04.2005, sygn. PP/443-24/05/KW-24243, Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka otrzymała od dostawcy szwajcarskiego fakturę z dnia 30 sierpnia 2004 r. Dostawca nie jest kontrahentem unijnym - tj. zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., zwanej dalej ustawą VAT) a towar pochodził spoza terytorium Unii.

Towar wysłany został do Spółki z USA transportem lotniczym przez Niemcy, gdzie miał nastąpić jego przeładunek i wysyłka transportem samochodowym do Polski. Przedstawienia do odprawy celnej dokonała firma w Niemczech, należności celne uregulował dostawca. Towar dostarczony został do Spółki z Niemiec do jej magazynu (w dniu 06 września 2004 r.). Spółka nie otrzymała na ten towar dokumentu importowego SAD a jedynie dokumenty potwierdzające odprawę towaru na terytorium Niemiec. Pytanie Spółki dotyczy sposobu, w jaki należy taką dostawę towaru potraktować. Zdaniem Spółki, w opisanej sytuacji zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 5 oraz art. 17 ust. 5 ustawy VAT. W myśl powołanych przepisów podatnikiem jest  nabywca towarów, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 135-138. Przepis ten stosuje się, jeżeli nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, albo osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 6.

Jak argumentuje Spółka - dokonującym dostawy jest podatnik nieposiadający siedziby na terytorium Polski, transakcja ta nie spełnia warunków do uznania za trójstronną w rozumieniu art. 135-138 ustawy, Spółka jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadającym siedzibę na terytorium kraju i jednocześnie dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.

Dostawa ta spełnia zatem - zdaniem Spółki wszystkie warunki do uznania jej za dostawę dla której podatnikiem jest nabywca towarów. Określenie momentu powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do takich transakcji następuje na zasadach określonych w art. 19 ust. 20 ustawy VAT, a podstawę opodatkowania ustalić należy w oparciu o art. 29 ust. 18 ustawy VAT.

Jednocześnie Spółka uważa, iż nie można tej transakcji uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ponieważ, zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 2 usatwy VAT dokonujący dostawy towarów nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego.

Transakcja ta nie może być także potraktowana jako import towarów, gdyż zgodnie z art. 2 pkt 7 przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju, a ponieważ odprawa została dokonana na terytorium Niemiec to Spółka uznaje, że dostawa miała miejsce z terytorium Wspólnoty.

Ustosunkowując się do kwestii przedstawionej w piśmie - potwierdza się stanowisko Spółki. Zauważyć należy, że w opisanym przypadku dostawa towaru - tj. przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel następuje na terytorium kraju. Podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu tejże dostawy jest - w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy VAT nabywca towarów - tj. Spółka.

Spółka przyjmuje również prawidłowe zasady dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego i podstawy opodatkowania - zastosowanie znajdą tu bowiem regulacje odpowiednio - art. 19 ust. 20 i art. 29 ust. 18 ustawy VAT.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej