
Temat interpretacji
możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w nabywanych towarach i usługach w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2009r. (data wpływu 8 stycznia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2010r. (data wpływu 12 lutego 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w nabywanych towarach i usługach w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 stycznia 2010r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w nabywanych towarach i usługach w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2010r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 lutego 2010r. nr IBPP4/443-21/10/JP.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Lokalna Grupa Działania jest Stowarzyszeniem prowadzącym działalność związaną z wdrażaniem Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, na terenie czterech gmin: W, P, C oraz Z.
Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, że nie prowadzi działalności, z której przychody podlegałyby opodatkowaniu tym podatkiem.
Przychody Lokalnej Grupy Działania pochodzą z następujących źródeł:
- składki członkowskie,
- darowizny,
- odsetki na rachunkach bankowych,
- dotacje otrzymywane na realizację działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, Nabywanie umiejętności i Aktywizacja w ramach PROW.
Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 10 lutego 2010r. wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów wiejskich odbywa się w oparciu o zatwierdzony przez Urząd Marszałkowski Województwa plan finansowy.
Plan ten w 2009r. obejmował zakup towarów ale również i usług takich jak:
1.towary
- wyposażenia biura (zakup stołu konferencyjnego, krzeseł, biurek, apteczki, drukarki, kserokopiarki, telefonów, szaf, szafy pancernej, laptopa, niszczarki, tablic ogłoszeniowych, licencji i oprogramowania, zestawu komputerowego, gaśnicy przeciwpożarowej, szafek biurowych, szafki pod drukarkę, listew zasilających, ogrzewacza elektrycznego, wieszaka na ubrania, świetlówek do nowych lamp, termosu (kawa, herbata), czajnika do wody, lodówki biurowej, zestawu kawowo-herbacianego, wskaźnika laserowego, szafki na klucze, routera),
- materiałów biurowych (zakup długopisów, papieru A4, tonera do ksero, tonera do drukarki, pieczątek, tuszu do pieczątek, segregatorów, spinaczy, zszywek, kopert, koszulek biurowych, teczek, druków akcydensowych, pamięci przenośnej, zeszytów, płyt CD/DVD, papieru A3, koszulek biurowych grubszych, drobnych materiałów biurowych, tonera do faxu, zszywacza archiwizującego, szufladek plastikowych/kuwety, zszywek do zszywacza archiwizującego),
2.usługi: telefoniczna, internetowa, opłaty pocztowe, doradztwo prawne, podróże służbowe, opłaty notarialne, skarbowe, sądowe, ubezpieczenie sprzętu, najem pomieszczeń, usługa wymiany zamków w drzwiach, projekt i wykonanie strony WWW, koszt utrzymania domeny, koszt utrzymania strony na serwerze, usługi informatyczne, utrzymanie pomieszczeń, wykonanie badań i analiz dot. obszaru LSR, szkolenie pracowników LGD, członków Zarządu LGD oraz członków Rady Decyzyjnej, realizacja wydarzeń promocyjnych i kulturalnych związanych z obszarem Lokalnej Strategii Rozwoju, realizacją LSR oraz działalnością LGD, aktywizowanie społeczności lokalnej poprzez organizację spotkań z mieszkańcami gmin z terenu LGD.
Efektem końcowym będzie podwyższenie poziomu życia mieszkańców Gmin LGD, utworzenie zagłębia zdrowej żywności, wzrost ruchu turystycznego na terenie LGD, podniesienie kompetencji i umiejętności w tym rozwój potencjału ludzkiego mieszkańców obszaru LGD oraz zachowanie dziedzictwa przyrodniczego terenu LGD.
Z efektów działania korzyści odniosą:
- mieszkańcy z gmin objętych Lokalną Grupą Działania, którzy uzyskają wsparcie finansowe w postaci dotacji na wsparcie i rozwój prowadzonych działalności gospodarczych, gospodarstw agroturystycznych, stowarzyszeń,
- Gminy C, P, W i Z, które otrzymają dotacje na rozwój obszarów wiejskich w tym na zadania inwestycyjne, promocyjne,
- gminne jednostki organizacyjne jak instytucje kultury dla których organami założycielskimi są samorządy gminne, które uzyskają dotacje na działalność promocyjna i kulturalną.
Dotacje pochodzić będą ze środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, natomiast LGD będzie dokonywał wstępnej kwalifikacji złożonych przez te instytucje i osoby fizyczne wniosków. Działalność ta prowadzona będzie nieodpłatnie.
W wyniku realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju przez LGD, będzie ona otrzymywać dotację na sfinansowanie kosztów swej działalności ze środków PROW 2007-2013 od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Ponadto członkowie Stowarzyszenia opłacać będą corocznie składki członkowskie w wysokości ustalonej przez członków. Składki opłacane będą zarówno przez osoby fizyczne jak również przez Gminy. Jako dodatkowy przychód oczekuje się wpływów z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Lokalnej Grupy Działania. Przychody te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.
Realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie prowadzi innej działalności, która mogłaby zostać zakwalifikowana jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Działalność podejmowana przez Wnioskodawcę związana jest wyłącznie z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 lutego 2010r.):
Czy w świetle
przedstawionego stanu faktycznego Lokalna Grupa Działania realizując Lokalną Strategię Rozwoju ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w nabywanych towarach i usługach...
Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 lutego 2010r.), Lokalna Grupa Działania uzyskuje przychody nlepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z powyższym nie przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w nabywanych towarach i usługach.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, który nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Z treści wniosku wynika, iż Stowarzyszenie prowadzi działalność związaną z wdrażaniem Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, na terenie czterech gmin: W, P, C oraz Z.
Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów wiejskich odbywa się w oparciu o zatwierdzony przez Urząd Marszałkowski Województwa plan finansowy. Plan ten w 2009r. obejmował zakup towarów i usług takich jak m.in. wyposażenie biura, materiałów biurowych, itp.
Efektem końcowym będzie podwyższenie poziomu życia mieszkańców Gmin LGD, utworzenie zagłębia zdrowej żywności, wzrost ruchu turystycznego na terenie LGD, podniesienie kompetencji i umiejętności w tym rozwój potencjału ludzkiego mieszkańców obszaru LGD oraz zachowanie dziedzictwa przyrodniczego terenu LGD.
Z efektów działania korzyści odniosą mieszkańcy z gmin objętych Lokalną Grupą Działania, którzy uzyskają wsparcie finansowe w postaci dotacji na wsparcie i rozwój prowadzonych działalności gospodarczych, gospodarstw agroturystycznych, stowarzyszeń, Gminy, które otrzymają dotacje na rozwój obszarów wiejskich w tym na zadania inwestycyjne, promocyjne, gminne jednostki organizacyjne jak instytucje kultury dla których organami założycielskimi są samorządy gminne, które uzyskają dotacje na działalność promocyjna i kulturalną. Dotacje pochodzić będą ze środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, natomiast Stowarzyszenie będzie dokonywało wstępnej kwalifikacji złożonych przez te instytucje i osoby fizyczne wniosków. Działalność ta prowadzona będzie nieodpłatnie.
W wyniku realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju przez LGD, będzie ona otrzymywać dotację na sfinansowanie kosztów swej działalności ze środków PROW 2007-2013 od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Ponadto członkowie Stowarzyszenia opłacać będą corocznie składki członkowskie w wysokości ustalonej przez członków. Składki opłacane będą zarówno przez osoby fizyczne jak również przez Gminy. Jako dodatkowy przychód oczekuje się wpływów z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Lokalnej Grupy Działania. Przychody te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.
Realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie prowadzi innej działalności, która mogłaby zostać zakwalifikowana jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Działalność podejmowana przez Wnioskodawcę związana jest wyłącznie z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju.
Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, że nie prowadzi działalności, z której przychody podlegałyby opodatkowaniu tym podatkiem.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a ponadto działalność prowadzona przez Wnioskodawcę będzie nieodpłatna, nie prowadzi on działalności, z której przychody podlegałyby opodatkowaniu tym podatkiem, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania przedmiotowego działania.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w nabywanych towarach i usługach, należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
