Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem gazu zużytego do wyprodukowania przez kotł... - Interpretacja - IBPP3/443-56/12/AŚ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.04.2012, sygn. IBPP3/443-56/12/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem gazu zużytego do wyprodukowania przez kotłownię Wnioskodawcy ciepła i ciepłej wody dla jednostki budżetowej (Zespołu Szkół).

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2012r. (data wpływu do tut. organu 17 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem gazu na potrzeby Zespołu Szkół jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem gazu na potrzeby Zespołu Szkół.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Powiat) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym miedzy innymi z tytułu świadczenia usług najmu i dzierżawy pomieszczeń i mediów, składa deklarację VAT-7 (zgłoszenie z dnia 10 grudnia 2002r.). Powiat posiada osobowość prawną. Starostwo jest jednostką pomocniczą Powiatu służącą do wykonywania zadań Powiatu. Powiat posiada kotłownię, która to kotłownia zaopatruje w ciepłą wodę i zapewnia ogrzewanie budynku Starostwa, a także budynków oddanych w trwały zarząd jednostce organizacyjnej Powiatu Zespołowi Szkół. W związku z tym Powiat obciąża Zespół Szkół za zużyty gaz do ogrzewania pomieszczeń i do ogrzewania wody na podstawie liczników wskazujących ilość wyprodukowanego ciepła i podgrzanej wody na potrzeby odpowiednio budynku Starostwa i budynków Zespołu Szkół. Dzięki tym licznikom, można ustalić ile wyprodukowano GJ ciepła. Następnie kwotę brutto widniejącą na fakturze zakupu gazu dzieli się przez ilość wyprodukowanego ciepła i tym sposobem ustala się koszt wyprodukowania 1 GJ ciepła.Następnie na podstawie liczników wskazujących wyprodukowane ciepło na potrzeby budynku Starostwa oraz na potrzeby Zespołu Szkół ustala się koszt zużytego gazu na wyprodukowane ciepło dla Zespołu Szkół. Powiat obciąża Zespół Szkół fakturą w części, w jakiej korzystał z dostarczanego gazu bez nakładania jakiejkolwiek marży. Dzięki licznikom można bezpośrednio przyporządkować podatek naliczony do czynności związanych z sprzedażą opodatkowaną (dostarczanie ciepła dla Zespołu Szkół) oraz do czynności nie związanych z sprzedażą opodatkowaną (dostarczenie ciepła dla budynków Starostwa). Na fakturze VAT wystawianej dla Zespołu Szkół przez Powiat wartość brutto wynika z podziału kosztów zużycia gazu na podstawie wskazań liczników przez ZS i budynek Starostwa. Obecnie Powiat nie korzysta z możliwości odliczenia podatku VAT w związku z zakupem gazu pomimo iż zakup ten związany jest z czynnościami opodatkowanymi (sprzedaż zużycia gazu dla Zespołu Szkół) oraz z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (zużycie gazu na potrzeby Starostwa).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem gazu na potrzeby Zespołu Szkół tj. do wysokości kwoty VAT widniejącej na fakturze za zużyty gaz wystawionej przez Powiat dla Zespołu Szkół...

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem gazu na potrzeby Zespołu Szkół tj. do wysokości kwoty VAT widniejącej na fakturze za centralne ogrzewanie wystawianej przez Powiat dla Zespołu Szkół. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku odsprzedaży ciepła, za które obciąża się Zespół Szkół tylko kosztami zakupionego na ten cel gazu, Powiat ma prawo zakwalifikować część podatku VAT widniejącego na fakturze zakupu dostawy gazu do wysokości kwoty jaką obciąża za ciepło Zespół Szkół.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy będącej przedmiotem wniosku wynika, że Powiat, jako podmiot posiadający kotłownię obsługującą należące do niego budynki, tj. budynek starostwa powiatowego oraz budynki przekazane w trwały zarząd Zespołowi Szkół, produkuje ciepło, które dostarczane jest do ww. budynków. Powiat na potrzeby przedmiotowej kotłowni dokonuje nabycia gazu niezbędnego do tego by kotłowania zaopatrywała w ciepłą wodę i zapewniała ogrzewanie ww. budynkom. Powiat obciąża swoją jednostkę budżetową dysponującą budynkami na mocy ustanowionego na jej rzecz trwałego zarządu za zużyty gaz do ogrzewania pomieszczeń oraz wody na podstawie liczników wskazujących ilość wyprodukowanego ciepła i podgrzanej wody. Powiat przez ustaloną na podstawie liczników ilość wyprodukowanych jednostek ciepła (GJ) dzieli kwotę brutto widniejącą na fakturze zakupu gazu i następnie ustala koszt gazu zużytego do wyprodukowanego ciepła dla jednostki budżetowej i obciąża ją fakturą w części w jakiej korzystała z dostarczonego gazu bez nakładania jakiejkolwiek marży.

Powyższe wskazuje, że możliwym jest określenie jaka ilość zakupionego przez Powiat na potrzeby kotłowni gazu została przeznaczona do wyprodukowania ciepła i ciepłej wody dla podległej jednostki budżetowej korzystającej z budynków na mocy trwałego zarządu.

Z treść wniosku wynika, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca świadczy usługę dostarczania ciepła, za którą pobiera wynagrodzenie w wysokości odpowiadającej kosztom gazu zużytego do wyprodukowanego ciepła dla jednostki budżetowej bez doliczania jakiejkolwiek marży.

Zagadnieniem będącym przedmiotem złożonego wniosku jest prawo do obniżenia przez Powiat kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego za zakupem gazu zużytego na potrzeby Zespołu Szkół.

Kluczowe znaczenia dla omawianej sprawy na związek dokonywanego przez Wnioskodawcę nabycia gazu na potrzeby kotłowani wytwarzającej ciepło z wykonywaniem czynności opodatkowanych generujących podatek należny. Jest to podstawowy warunek, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w cenie nabywanych towarów lub usług.

Wnioskodawca wskazał, że dzięki licznikom może bezpośrednio przyporządkować podatek naliczony do czynności związanych ze sprzedażą opodatkowaną (dostarczane ciepła dla Zespołu Szkół dokumentowane fakturą).

Wobec tak przedstawionego stanu faktycznego należy przyjąć, że Wnioskodawca spełnia podstawową przesłankę pozytywną warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek dokonanych nabyć z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem gazu zużytego do wyprodukowania przez kotłownię Wnioskodawcy ciepła i ciepłej wody dla jednostki budżetowej (Zespołu Szkół).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Abstrahując od powyższego, tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie gazu zużytego do produkcji ciepła i ciepłej wody dla Zespołu Szkół. Organ nie wypowiada się w zakresie czy Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował realizowane przez siebie świadczenie (dostarczanie ciepła) jako czynność opodatkowaną. Kwestie te nie były przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie ani nie przedstawiono stanowiska. Powyższe zostało potraktowane jedynie informacyjnie jako element opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach