
Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu tworzenie map akustycznych
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 maja 2014 r. (data wpływu 9 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z 21 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) oraz pismem z 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 19 sierpnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 maja 2014 r. złożono ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 10 lipca 2014 r. nr IBPP3/443-528/14/JP oraz pismem z 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 19 sierpnia 2014 r.).
W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 21 lipca 2014 r. oraz pismem z 12 sierpnia 2014 r., został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Na podstawie art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2013r. poz. 1232 ze zm.), na potrzeby oceny stanu akustycznego środowiska, starosta sporządza, co 5 lat, mapy akustyczne. Wykonanie mapy akustycznej jest zadaniem własnym powiatu.
W styczniu 2014 r. został zakończony i oddany do eksploatacji projekt zrealizowany przez Powiat w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 20072013, wspófinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 5.4 Zarządzanie środowiskiem, Priorytet V. Środowisko pn. . Koszt wykonania map akustycznych wyniósł 1 680 710,00 PLN z czego 85% stanowiły środki funduszu.
Mapy te stanowią element kompleksowego informatycznego systemu zarządzania środowiskiem akustycznym wykorzystywanym dla potrzeb monitoringu stanu środowiska oraz planowania przestrzennego. Mapy akustyczne obejmują obszar powiatu w jego granicach administracyjnych (...). Łączna powierzchnia objęta mapa akustyczna obejmuje obszar 368 km2. Mapy akustyczne są dostępne dla każdego zainteresowanego, bez konieczności logowania się, poprzez każdą przeglądarkę internetową pod adresem internetowym.
Efektem opracowanej w wersji cyfrowej aktualnej mapy akustycznej jest szczegółowa informacja dotycząca lokalizacji terenów, na których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne oraz liczby mieszkańców narażonych na hałas ponadnormatywny.
Wykonanie mapy akustycznej może być traktowane jako wykonywanie zadań uregulowanych w art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 595 ze zm.) w treści którego to przepisu wskazuje się, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie ochrony środowiska i przyrody.
Na podstawie mapy akustycznej opracowany zostanie program ochrony przed hałasem, w którym dla terenów zagrożonych hałasem zostaną podjęte działania naprawcze oddziaływujące na:
- realizację przedsięwzięć doraźnych ograniczających uciążliwość hałasową,
- restrykcyjne przestrzeganie przepisów prawa w zakresie lokalizacji obiektów emitujących hałas oraz dopuszczania obiektów do funkcjonowania (preferowanie lokalizacji niskokonfliktowych),
- koncentrowanie działań proekologicznych na drogach o największym obciążeniu ruchem samochodowym, zwłaszcza na odcinkach przebiegu tych dróg przez tereny zabudowy mieszkaniowej,
- stymulowanie zakładów przemysłowych do ograniczenia emisji hałasu do środowiska,
- rygorystyczne egzekwowanie zasad ochrony przed hałasem przy realizacji inwestycji przemysłowych oraz komunikacyjnych,
- wprowadzanie do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego zapisów poświęconych ochronie przed hałasem z wyznaczeniem stref ograniczonego użytkowania oraz obszarów cichych.
Pismem z 21 lipca 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że okres realizacji projektu to lata 20092014. Pierwszy wydatek poniesiony w miesiącu lutym 2009 r. Opracowanie dokumentacji projektowej. Natomiast ostatni wydatek został poniesiony w związku z promocja projektu na przełomie styczeń luty 2014 r. W fakturach dokumentujących towary i usługi jako nabywca jest wskazany Wnioskodawca, czyli Powiat. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał jakichkolwiek obrotów w związku z realizacją projektu. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają i nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja przedmiotowego projektu pn. wynika zarówno z zapisu art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, jak również z przepisu szczegółowego tj. art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Powiat nie zamierzał w chwili nabycia towarów i usług wykorzystać je dla celów działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Powiat, który zrealizował zadanie pn. może odliczyć podatek VAT naliczony w związku z realizacją tego zadania...
Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z 12 sierpnia 2014 r.). przy realizacji powyższego zadania Powiatu, nie przysługuje prawo odliczenia przedmiotowego podatku, gdyż sporządzanie map akustycznych jest ustawowym obowiązkiem starosty wynikającym z przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz.U. z 2013 r. poz. 1232 ze zm.). Powiat wykonując nieodpłatnie obowiązki nałożone ustawowo, nie wykonuje czynności opodatkowanych i z tego też powodu nie będzie miał, w tym przypadku, możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku realizowanego przez Powiat projektu warunek określony w art. 86 ust. 1 nie zostanie zachowany, a więc Powiat nie będzie miał możliwości dokonania odliczenia podatku VAT. Powiat nie będzie uzyskiwał jakichkolwiek dochodów wynikających z realizacji projektu. Projekt jest całkowicie niedochodowy. Towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie mają żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.
Ponadto zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym nie ma podstaw prawnych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca uzasadnił swoje stanowisko w następujący sposób: Realizując zadanie pn. , Powiat nie korzysta z prawa do odliczenia podatku VAT. Otrzymane środki w ramach powyższego zadania obejmowały podatek VAT jako wydatek kwalifikowany. W związku z powyższym Powiat nie będzie uzyskiwał dochodów wynikających z realizacji projektu, gdyż mapy stanowią element kompleksowego informatycznego systemu zarządzania środowiskiem akustycznym wykorzystywanym dla potrzeb monitoringu stanu środowiska oraz planowania przestrzennego. Zadanie to związane jest z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez Powiat. W ocenie zaistniałego stanu faktycznego Powiat nie nalicza podatku VAT w związku z realizacją tego zadania, a co za tym idzie również nie dokonuje jego odliczenia oraz nie będzie dokonywał takich czynności w przyszłości.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wskazać należy, że z dniem 1 kwietnia 2013 r. art. 15 ust. 2 ustawy otrzymał brzmienie działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wyłączenie z opodatkowania jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez powiat umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 595 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano mu na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie ochrony środowiska i przyrody. Jednocześnie w art. 4 ust. 4 ww. ustawy wskazano, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 2 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1232), na potrzeby oceny stanu akustycznego środowiska, o której mowa w art. 117 ust. 2 pkt 1 i ust. 3, starosta sporządza, co 5 lat, mapy akustyczne, z zastrzeżeniem ust. 2
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w latach 20092014 zrealizował projekt pn. . Efektem opracowanej w wersji cyfrowej aktualnej mapy akustycznej jest szczegółowa informacja dotycząca lokalizacji terenów, na których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne oraz liczby mieszkańców narażonych na hałas ponadnormatywny. Mapy akustyczne są dostępne dla każdego zainteresowanego, bez konieczności logowania się, poprzez każdą przeglądarkę internetową pod adresem internetowym: www..pl.
W fakturach dokumentujących towary i usługi jako nabywca jest wskazany Wnioskodawca. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał jakichkolwiek obrotów w związku z realizacją projektu. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają i nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja przedmiotowego projektu wynika zarówno z zapisu art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, jak również z przepisu szczegółowego tj. art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Powiat nie zamierzał w chwili nabycia towarów i usług wykorzystać je dla celów działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług
Jak już wyjaśniono powyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną implikującą po stronie Wnioskodawcy podatek należny.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. . Wynika to z faktu, że jak wskazano we wniosku, towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają i nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a realizacja przedmiotowego projektu wynika zarówno z zapisu art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym, jak również z przepisu szczegółowego tj. art. 118 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
