Wnioskodawca sprzedając działki niezabudowane korzysta z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem. - Interpretacja - IBPP1/443-483/11/AZb

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.06.2011, sygn. IBPP1/443-483/11/AZb, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Wnioskodawca sprzedając działki niezabudowane korzysta z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2011r. (data wpływu 15 marca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2011r. (data wpływu 31 maja 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2011r. (data wpływu 31 maja 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 25 września 1990r. teściowa przekazała Wnioskodawcy i jego żonie gospodarstwo rolne o pow. 1,7030 ha w skład którego wchodziły działka zabudowana nr 807 oraz 808, 220 i 585 działki niezabudowane o łącznej pow. 1,5812 ha. Dnia 29 czerwca 2010r. Wójt Gminy postanowił pozytywnie zaopiniować wniosek Wnioskodawcy o podziale działki nr 808 o pow. 0,5432 ha na 6 działek. Jedną działkę wspólnie z małżonką Wnioskodawca postanowił pozostawić sobie, natomiast pozostałe postanowił sprzedać. Obecnie Wnioskodawca i małżonka sprzedali 3 działki wszystkie w 2011r. za łączną kwotę nieprzekraczającą 150 tys. zł. Ponieważ Wnioskodawca z małżonką chcą sprzedać jeszcze 2 pozostałe, powstaje pytanie o opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego są jako zabudowa mieszkaniowo usługowa. Małżonka Wnioskodawcy jest rolnikiem, natomiast Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kamieniarstwa, jest płatnikiem VAT.

Działki zostały sprzedane jako działki budowlane.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 maja Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie cięcia, formowania i wykończenia kamienia ozdobnego i kamienia dla budownictwa oraz podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług począwszy od października 1998r. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Wójta Gminy - data rozpoczęcia działalności: 1 marca 1994r. Przedmiot działalności gospodarczej: (2007) 23.70.Z Cięcie, formowanie i wykańczanie kamienia.

Gospodarstwo rolne wraz z budynkiem mieszkalnym przekazane zostało przez rodziców małżonki, na wspólnotę małżonków (Wnioskodawcy i małżonki) na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego z dnia 25 września 1990r., bez zawierania umów majątkowych małżeńskich.

Wnioskodawca wraz z małżonką oświadczają, iż weszli w posiadanie gospodarstwa rolnego wraz z domem jako następcy prawni bez zamiaru i celu prowadzenia działalności rolniczej, wykorzystywanego do produkcji warzyw na potrzeby własnego gospodarstwa domowego (w formie ogródka przydomowego) z wydzielonej części gruntu obok domu którego Wnioskodawca nie odsprzedawał, Wnioskodawca wraz z małżonką nie dokonywał sprzedaży żadnych produktów rolnych z uprawy. Wnioskodawca nie występował o żadne dopłaty unijne bezpośrednie dla rolników i dopłat takich nie otrzymywał.

Działka o numerze 808 wchodząca w skład gospodarstwa rolnego w momencie jej nabycia stanowiła działkę rolną i nie podejmowano żadnych czynności o zmianę jej przeznaczenia.

Działka nr 808 została podzielona na 6 działek z zamiarem przekazania jako darowizny zstępnym lub dalszej odsprzedaży.

Decyzja o odsprzedaży działek została podjęta po ogłoszeniu Uchwały Rady Gminy z dnia 5 lipca 2004r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy, w której został zawarty plan zmieniający miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, utrzymanie sporej ilości gruntów było kłopotliwe i pracochłonne, a planowane środki z odsprzedaży działek miały posłużyć do spłaty kredytu bankowego oraz remontu domów mieszkalnych po rodzicach i teściach Wnioskodawcy, zakupieniu artykułów gospodarstwa domowego, oraz zabezpieczenie przyszłości małżonków na wypadek chorób i leczenia szpitalnego.

Działki gruntowe nie są zabudowane żadnymi budynkami. Grunt wykorzystywany był tylko i wyłącznie na własne potrzeby Wnioskodawcy wraz z małżonką.

Przedmiotowe działki nie zostały zabudowane żadnymi budynkami lub budowlą, i nie zostały poniesione w związku z tym żadne nakłady na ich ulepszenie, w związku z czym nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe działki do momentu odsprzedaży były nieuprawiane i zatrawione (łąka). Wnioskodawca oświadcza, iż nie były wykorzystywane do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz nie była czyniona żadna hodowla płodów rolnych z dalszym celem jej odsprzedaży.

Przedmiotowe działki nie były wykorzystywane również do żadnej działalności rolniczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od towarów i usług oraz nie była dokonywana żadna hodowla oraz sprzedaż produktów rolnych .

Przedmiotowe działki nie były nigdy przedmiotem najmu ani dzierżawy, oraz nie wystąpił żaden dochód związany z powyższym.

Wnioskodawca do momentu odsprzedaży nie dokonywał żadnego uatrakcyjnia działek zarówno odsprzedanych jak i przeznaczonych do odsprzedaży. Działki zostały sprzedane bez wybudowania drogi dojazdowej, wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacyjne, sanitarne, energetyczne lub inne.

Wnioskodawca posiada jeszcze jedną działkę zabudowaną bez decyzji na dzień dzisiejszy o jej dalszym odsprzedaniu (dom z działką odziedziczony po rodzicach Wnioskodawcy).

Nigdy wcześniej nie dokonana została żadna sprzedaż gruntów oraz nieruchomości.

Środki uzyskane z odsprzedaży posłużyły do spłaty kredytu zaciągniętego na remont domu, zakupu artykułów gospodarstwa domowego, reszta środków ma na celu zabezpieczenie w razie chorób i leczenia, część środków zostanie przeznaczone na zaspokojenie bieżących potrzeb życiowych i stabilizację na dalsze lata życia Wnioskodawcy oraz małżonki. Sprzedaż wyodrębnionych działek z działki 808 ma charakter jednorazowy i incydentalny bez zamiaru jego powtarzania i nie zmierza do nadania mu charakteru stałego, spowodowana jest wysokim kosztem utrzymywania nieużywanych gruntów, oraz ze względu na stan zdrowia Wnioskodawcy i małżonki, którzy nie widzą możliwości do jakiejkolwiek uprawy lub innego przeznaczenia gruntów nabytych po rodzicach. Sprzedaż działek nie wiąże się w jakikolwiek sposób z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalności gospodarczą, a środki pozyskane z jej zbycia nie będą przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Grunty przeznaczone do odsprzedaży nie były nigdy źródłem dochodów Wnioskodawcy, nie dokonywano odsprzedaży płodów rolnych, dzierżawy i najmu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż majątku osobistego nie związanego z działalnością gospodarczą podlega opodatkowaniu VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż ta jest wolna od opodatkowania, działka ta nie została nabyta w celu jej odsprzedaży, ale jako część darowanego gospodarstwa rolnego. Zatem nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT sprzedaż majątku osobistego nawet gdy występuje kilkukrotnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.) przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Ustawodawca w ww. przepisach poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów.

Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług. Głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji jest zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogłaby zostać uznana za dostawę towarów była opodatkowana jako świadczenie usług, za wyjątkiem tych transakcji, które zostały taksatywnie wyłączone lub zwolnione z opodatkowania.

Powyższe regulacje wynikające z ustawodawstwa wspólnotowego dotyczącego harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych, wprowadzono w tym celu, aby nie dopuścić do:

  1. podwójnego opodatkowania,
  2. braku opodatkowania,
  3. zakłócenia konkurencji.

Podstawowe bowiem znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

  1. powszechność opodatkowania,
  2. faktyczne opodatkowanie konsumpcji,
  3. stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5, 7 i 8 ustawy o VAT, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia częstotliwości, przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności.

O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat), ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne, było dokonywanie tej czynności wielokrotnie i w okolicznościach noszących znamiona działalności gospodarczej.

W kontekście powyższego nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

W oparciu o przedstawiony stan prawny stwierdzić należy, że jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży ze swojego majątku prywatnego nieruchomości gruntowych, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie, w okolicznościach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem jego powtarzania (kontynuowania) i nie zmierza do nadania mu stałego charakteru, transakcja taka nie może być uznana za działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy uznać, iż sprzedaż przedmiotowych działek z majątku osobistego, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż jest wykonywana okazjonalnie, w okolicznościach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem nadania mu stałego charakteru.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca wszedł w posiadanie gospodarstwa rolnego wraz z budynkiem mieszkalnym, które przekazane zostało przez rodziców małżonki, na wspólnotę małżonków (Wnioskodawcy i małżonki) na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego z dnia 25 września 1990r.

W skład gospodarstwa wchodziła działka nr 808 o pow. 0,5432 ha, która została podzielona na 6 działek. Jedną działkę wspólnie z małżonką Wnioskodawca postanowił pozostawić sobie, natomiast pozostałe postanowił sprzedać (3 działki zostały sprzedane w 2011r.) Działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego są jako zabudowa mieszkaniowo usługowa.

Wnioskodawca wraz z małżonką oświadczają, iż weszli w posiadanie gospodarstwa rolnego wraz z domem jako następcy prawni bez zamiaru i celu prowadzenia działalności rolniczej, wykorzystywanego do produkcji warzyw na potrzeby własnego gospodarstwa domowego (w formie ogródka przydomowego) z wydzielonej części gruntu obok domu którego Wnioskodawca nie odsprzedawał, Wnioskodawca wraz z małżonką nie dokonywał sprzedaży żadnych produktów rolnych z uprawy. Wnioskodawca nie występował o żadne dopłaty unijne bezpośrednie dla rolników i dopłat takich nie otrzymywał.

Działka o numerze 808 wchodząca w skład gospodarstwa rolnego w momencie jej nabycia stanowiła działkę rolną i nie podejmowano żadnych czynności o zmianę jej przeznaczenia. Działka nr 808 została podzielona na 6 działek z zamiarem przekazania jako darowizny zstępnym lub dalszej odsprzedaży.

Decyzja o odsprzedaży działek została podjęta po ogłoszeniu uchwały Rady Gminy z dnia 5 lipca 2004r., w której został zawarty plan zmieniający miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, utrzymanie sporej ilości gruntów było kłopotliwe i pracochłonne, a planowane środki z odsprzedaży działek miały posłużyć do spłaty kredytu bankowego oraz remontu domów mieszkalnych po rodzicach i teściach Wnioskodawcy, zakupieniu artykułów gospodarstwa domowego, oraz zabezpieczenie przyszłości małżonków na wypadek chorób i leczenia szpitalnego.

Grunt wykorzystywany był tylko i wyłącznie na własne potrzeby Wnioskodawcy wraz z małżonką.

Przedmiotowe działki nie zostały zabudowane żadnymi budynkami lub budowlą, i nie zostały poniesione w związku z tym żadne nakłady na ich ulepszenie, w związku z czym nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe działki do momentu odsprzedaży były nieuprawiane i zatrawione (łąka). Wnioskodawca oświadcza, iż nie były wykorzystywane do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz nie była czyniona żadna hodowla płodów rolnych z dalszym celem jej odsprzedaży.

Przedmiotowe działki nie były wykorzystywane również do żadnej działalności rolniczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie była dokonywana żadna hodowla oraz sprzedaż produktów rolnych .

Przedmiotowe działki nie były nigdy przedmiotem najmu ani dzierżawy, oraz nie wystąpił żaden dochód związany z powyższym.

Wnioskodawca do momentu odsprzedaży nie dokonywał żadnego uatrakcyjnia działek zarówno odsprzedanych jak i przeznaczonych do odsprzedaży. Działki zostały sprzedane bez wybudowania drogi dojazdowej, wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacyjne, sanitarne, energetyczne lub inne.

Wnioskodawca posiada jeszcze jedną działkę zabudowaną bez decyzji na dzień dzisiejszy o jej dalszym odsprzedaniu (dom z działką odziedziczony po rodzicach Wnioskodawcy).

Nigdy wcześniej nie dokonana została żadna sprzedaż gruntów oraz nieruchomości.

Wnioskodawca zaznacza, że środki uzyskane z odsprzedaży posłużyły do spłaty kredytu zaciągniętego na remont domu, zakupu artykułów gospodarstwa domowego, reszta środków ma na celu zabezpieczenie w razie chorób i leczenia, część środków zostanie przeznaczone na zaspokojenie bieżących potrzeb życiowych i stabilizację na dalsze lata życia Wnioskodawcy oraz małżonki. Sprzedaż wyodrębnionych działek z działki 808 spowodowana jest wysokim kosztem utrzymywania nieużywanych gruntów, oraz ze względu na stan zdrowia Wnioskodawcy i małżonki, którzy nie widzą możliwości do jakiejkolwiek uprawy lub innego przeznaczenia gruntów nabytych po rodzicach. Sprzedaż działek nie wiąże się w jakikolwiek sposób z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalności gospodarczą, a środki pozyskane z jej zbycia nie będą przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Grunty przeznaczone do odsprzedaży nie były nigdy źródłem dochodów Wnioskodawcy, nie dokonywano odsprzedaży płodów rolnych, dzierżawy i najmu.

Z powyższego wynika, iż dostawę przedmiotowych działek uznać należy za transakcję okazjonalną, jednorazową czyli taką, która nie była czyniona z zamiarem nadania jej stałego charakteru. Tym samym w przedstawionym stanie faktycznym, nie można uznać Wnioskodawcy za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w myśl ww. art. 15 ustawy o VAT w odniesieniu do dostawy przedmiotowych działek, gdyż nic nie wskazuje aby dokonując incydentalnej sprzedaży ww. nieruchomości działał w takim charakterze.

Wnioskodawca wszedł w posiadanie gospodarstwa rolnego w drodze darowizny (na podstawie umowy przekazania gospodarstwa rolnego), jednak jak zaznacza - bez zamiaru i celu prowadzenia działalności rolniczej. Jedynie wydzielona część gruntu (którego Wnioskodawca nie odsprzedawał) była wykorzystywana do produkcji warzyw na potrzeby własnego gospodarstwa domowego (w formie ogródka przydomowego).

Przedmiotowe działki (sprzedane lub przeznaczone do sprzedaży) nie były w żaden sposób wykorzystywane w celach zarobkowych (grunt służył wyłącznie własnym potrzebom Wnioskodawcy) a Wnioskodawca nie dokonał żadnego uatrakcyjnienia działek. Przedmiotowe działki nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie były wykorzystywane do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, nie były wykorzystywane do żadnej działalności rolniczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie były też przedmiotem najmu ani dzierżawy, a tym samym Wnioskodawca nie czerpał pożytków z tego tytułu.

Sprzedaż wyodrębnionych działek spowodowana jest wysokim kosztem utrzymywania nieużywanych gruntów oraz stanem zdrowia Wnioskodawcy i małżonki, którzy nie widzą możliwości do jakiejkolwiek uprawy lub innego przeznaczenia ww. gruntów. Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży działek Wnioskodawca przeznaczył na cele osobiste.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca sprzedając działki niezabudowane korzysta z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, a zatem czynność ta nie oznacza wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowych działek nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać z prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, iż zgodnie z treścią art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Należy zatem stwierdzić, iż wydana interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie dla Wnioskodawcy. Natomiast, jeżeli małżonek Wnioskodawcy zainteresowany jest otrzymaniem interpretacji indywidualnej obowiązany jest do złożenia odrębnego wniosku i przedstawienia odpowiedniego dla niego stanu faktycznego, zapytania i własnego stanowiska w sprawie oraz dokonania odrębnej opłaty.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach