
Temat interpretacji
Możliwość odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. .
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2010r. (data wpływu 20 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2010r. (data wpływu 29 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 września 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca (Instytucja Kultury) realizuje przedsięwzięcie inwestycyjne pn. .
Zadanie to obejmuje:
- opracowanie niezbędnej dokumentacji technicznej,
- adaptacja pomieszczeń zamku,
- wykonanie estetycznych zadaszeń,
- wykonanie posadzki dziedzińca rekonstrukcja budynku bramnego,
- powstanie systemu oznakowania zamku,
- wykonanie tras zwiedzania zamku,
- częściowa rekonstrukcja ogrodów,
- budowa parkingu,
- działania promocyjne wzbogacające dotychczasową ofertę turystyczną-turnieje rycerskie -2,
- kampania promocyjna zamku- portal internetowy, bilbordy, przewodnik, ogłoszenia w serwisach www - 2, w tym 1 zagraniczna (kampania internetowa).
Okres realizacji przedsięwzięcia od 29 grudnia 2009r. do 30 marca 2012r.
Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9, 10 ustawy o samorządzie gminnym przez jednostkę organizacyjną gminy - Instytucję Kultury.
Projekt pn. jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś priorytetowa 2: wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu działanie 2.3.: promocja gospodarcza i turystyczna regionu.
Efektem przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. są: zabezpieczenie zabytkowego obiektu - ruin zamku (koron murów, łuków, sklepień) przed dalszą degradacją oraz promocja w kraju i za granicą.
Projekt jest realizowany w celu zapewnienia bezpieczeństwa konstrukcji obiektu i bezpieczeństwa zwiedzających ruiny.
Powstałe mienie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny, tak więc towary i usługi jakie zostaną nabyte w związku z realizacją tego projektu w żaden sposób nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Jako nabywca faktur wystawionych przez wykonawców i dostawców figuruje instytucja kultury.
Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 27 września 2010r. wyjaśnił, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.
Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie ogólnodostępne i częściowo nieodpłatne. Wnioskodawca pobiera opłaty za zwiedzanie zamku sprzedaż biletów, prowadzi sprzedaż pamiątek, wydawnictw, odpłatną obsługę przewodnika, pobiera opłaty za wynajem pomieszczeń pod małą gastronomię, za dzierżawę części działki pod stoiska handlowe. W pozostałym zakresie działalność jest nieodpłatna (bezpłatny parking, toalety).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy instytucja kultury może odliczyć podatek VAT związany z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. ...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ nie będą wykonywane czynności opodatkowane podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS wielokrotnie zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji zamiaru wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Z powyższych uregulowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, wyklucza natomiast możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje przedsięwzięcie inwestycyjne pn. .
Okres realizacji przedsięwzięcia od 29 grudnia 2009r. do 30 marca 2012r.
Zadanie to obejmuje:
- opracowanie niezbędnej dokumentacji technicznej,
- adaptacja pomieszczeń zamku,
- wykonanie estetycznych zadaszeń,
- wykonanie posadzki dziedzińca rekonstrukcja budynku bramnego,
- powstanie systemu oznakowania zamku,
- wykonanie tras zwiedzania zamku,
- częściowa rekonstrukcja ogrodów,
- budowa parkingu,
- działania promocyjne wzbogacające dotychczasową ofertę turystyczną-turnieje rycerskie -2,
- kampania promocyjna zamku- portal internetowy, bilbordy, przewodnik, ogłoszenia w serwisach www - 2, w tym 1 zagraniczna (kampania internetowa).
Projekt jest realizowany w celu zapewnienia bezpieczeństwa konstrukcji obiektu i bezpieczeństwa zwiedzających ruiny.
Efektem przedsięwzięcia inwestycyjnego są: zabezpieczenie zabytkowego obiektu - ruin (koron murów, łuków, sklepień) przed dalszą degradacją oraz promocja w kraju i za granicą.
Jako nabywca faktur wystawionych przez wykonawców i dostawców figuruje instytucją kultury.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.
Wnioskodawca pobiera opłaty za zwiedzanie zamku sprzedaż biletów, prowadzi sprzedaż pamiątek, wydawnictw, odpłatną obsługę przewodnika, pobiera opłaty za wynajem pomieszczeń pod małą gastronomię, za dzierżawę części działki pod stoiska handlowe. W pozostałym zakresie działalność jest nieodpłatna (bezpłatny parking, toalety).
Nadmienić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z wniosku jednoznacznie wynika, iż Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty projektu (wyremontowany zamek) do wykonywania czynności opodatkowanych (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług związane są niewątpliwie z mieniem, które jest przedmiotem projektu).
Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług (a więc opodatkowanych podatkiem VAT), Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Została bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. w zakresie w jakim zakupy te będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, należało uznać za nieprawidłowe, bowiem co do zasady Wnioskodawca takie prawo nabył.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
