Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.113.2018.1.JM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.02.2018, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.113.2018.1.JM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2018 r. (data wpływu 15 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z prowadzoną działalnością edukacyjno-kulturalną jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: .., nr umowy: . oraz braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z prowadzoną działalnością edukacyjno-kulturalną.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zdarzenie obecne:

Parafia Rzym. . realizuje projekt dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 7 Ochrona dziedzictwa kulturowego i naturalnego, działanie 7.1 Dziedzictwo kulturowe i naturalne. Nazwa projektu: ., nr umowy: .. W ramach projektu zostaną przeprowadzone: prace restauratorskie docieplenie sklepienia, tynki renowacyjne, roboty posadzkowe, malowanie wnętrza; prace konserwatorskie konserwacja zabytków ruchomych (sztukaterie), modernizacja instalacje sanitarne (ogrzewanie podłogowe, instalacja ppoż, instalacja wod.-kan.); modernizacja instalacja elektryczna (instalacja prądowa, instalacja oświetleniowa, instalacja niskoprądowa, odgromienie, pętla indukcyjna); zakup wyposażenia na potrzeby programu kulturowego i do wykonania ekspozycji w zakrystii.

Celem głównym projektu jest podniesienie poziomu ochrony i stanu zachowania cennej zabytkowej infrastruktury wielokulturowego dziedzictwa regionu oraz wzrost poziomu wykorzystania zasobów dziedzictwa kulturowego w gminie . do 2018 r.

Realizowana inwestycja ma w całości służyć ochronie zabytku, który dla lokalnej społeczności stanowi centrum życia religijnego i kulturalnego, nie jest przeznaczona na cele gospodarcze czy komercyjne. W chwili obecnej obiekt kościoła jest dostępny dla parafian i osób odwiedzających miejscowość . bez ograniczeń i bezpłatnie. Parafia organizuje także ogólnodostępne bezpłatne wydarzenia kulturalne wynikające ze specyfiki pełnionych w społeczności funkcji (duchowe, duszpasterskie, edukacyjno-wychowawcze, intelektualne i kulturalneduchowe, duszpasterskie, edukacyjno-wychowawcze, intelektualne i kulturalneduchowe, duszpasterskie, edukacyjno-wychowawcze, intelektualne i kultur) takie jak: jasełka, parafialne kolędowanie, konkursy recytatorskie poezji religijnej itp. Z analizy popytu wykonanej na potrzeby projektu wynika, iż aktualnie kościół odwiedza i uczestniczy w bezpłatnych wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez parafię 3750 osób na rok. Z przeprowadzonej analizy wynika także, iż z reguły osoby niebędące parafianami przebywały w obiekcie kościoła przy okazji pobytu w ., a przyjeżdżały specjalnie. Parafia nie prowadzi w zabytkowym obiekcie żadnej działalności z przeznaczeniem do komercyjnej eksploatacji gdyż głównym przeznaczeniem kościoła jest sprawowanie kultu. Sprawowanie kultu to także główne zadanie Parafii w ..

Parafia nie jest czynnym podatnikiem VAT. Stroną umowy o dofinansowanie jest Województwo . reprezentowane przez Zarząd Województwa.

Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu, na wyodrębniony rachunek bankowy Parafii wpłyną środki, które wykorzystane będą wyłącznie na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją projektu.

Dotacja stanowi 85% kosztów kwalifikowanych, pozostałe 15% środków stanowią środki własne Parafii. Wydatki w ramach projektu realizowanego przez Parafię są finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie oraz wzorem umowy o dofinansowanie projektu jest wydatkiem kwalifikowanym tj. finansowanym z dofinansowania uzyskanego w ramach umowy. Jednocześnie Parafia zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku. Kwoty dofinansowania zadań wykonywanych na rzecz projektu będą przeznaczone na: pokrycie kosztów usług: przygotowanie projektu studium wykonalności, dokumentacja przetargowa, dokumentacja techniczna; robót restauratorskich i modernizacyjnych oraz zakupu wyposażenia, pokrycie kosztów zarządzania projektem, nadzorów inżynierskich i konserwatorskich oraz koniecznych kosztów promocji.

W ramach działań objętych dotacją Parafia nie będzie generowała przychodów, nie będzie świadczyła żadnych usług komercyjnych. Otrzymane dofinansowanie nie będzie generowało przychodów w znaczeniu opłat ponoszonych przez użytkowników za towary lub usługi zapewnione przez projekt. Generowane będą oszczędności kosztów działalności osiągnięte przez projekt traktowane zgodnie z art. 61 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013 jak dochody. Jednak całkowity kwalifikowalny koszt przed zastosowaniem art. 61 ust. 1-6 rozporządzenia nr 1303/2013 nie przekracza 1 000 000 EUR co przesądza o tym, że projekt nie jest projektem generującym dochód. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służą innym czynnościom niezwiązanym z realizacją projektu.

Zdarzenie przyszłe:

Po zakończeniu realizacji inwestycji zostanie zabezpieczony i odrestaurowany obiekt dziedzictwa kulturowego kościół parafialny . oraz nastąpi udostępnienie nowej powierzchnia do odwiedzania. W zakrystii południowej będzie urządzona stała bezpłatna ekspozycja odtworzenie zakrystii potrydenckiej, a w północnej pokazywana będzie stiukowa dekoracja sklepienna. Kontynuowane będą także bezpłatne wydarzenia kulturalne oraz zostaną wprowadzone nowe ogólnodostępne i bezpłatne, takie jak: filmy edukacyjne o historii parafii, historii kościoła, prezentujące sylwetkę mistrza ., historii reformacji w Polsce i ., ponadto działania edukacyjne skierowane do młodzieży: konkurs imienia ks. ., zabawa edukacyjna poszukiwanie skarbów, itp. Po realizacji projektu szacowany jest niewielki wzrost osób odwiedzających zaledwie o 695 osób. Parafia nie będzie pobierała od użytkowników żadnych opłat z tytułu korzystania z infrastruktury.

Parafia nie będzie dokonywać czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z odrestaurowaną i zmodernizowaną infrastrukturą. Żaden inny podmiot nie będzie wykorzystywał powstałej infrastruktury do działalności, w związku z którą będzie pobierał opłaty opodatkowane VAT.

Parafia nie jest i nie planuje być czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Parafia zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku także po zakończeniu projektu. Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej z 14 lipca 2016 r. (Ref. Ares(.)) podatek VAT stanowi wydatek niekwalifikowalny w przypadku gdy jest możliwy do odzyskania.

Znaczenie pojęcia możliwy do odzyskania wykracza, w opinii Komisji, poza możliwości odzyskiwania podatku wynikające z treści przepisów właściwych w zakresie tego podatku i obejmuje wszystkie mechanizmy związane z jego odzyskiwaniem, w tym te, które nie wynikają bezpośrednio z przepisów właściwych w zakresie VAT. Komisja wskazała, że nie jest właściwym oddzielanie fazy konstrukcyjnej realizacji projektu od fazy eksploatacyjnej i wiązanie możliwości odzyskiwania podatku jedynie z beneficjentem. Na tej podstawie Komisja stwierdza, że VAT nie może stanowić wydatku kwalifikowanego w każdym przypadku, gdy w fazie eksploatacyjnej projektu podmiot wykorzystujący infrastrukturę, niezależnie od swojego statusu i powiązania z beneficjentem projektu, będzie pobierał opłaty opodatkowane VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(oznaczone we wniosku nr 2).

Czy Parafia w infrastrukturze wspartej w ramach projektu pn.: .., dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2014-2020, działanie 7.1. Dziedzictwo kulturowe i naturalne, będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tytułu prowadzonej działalności edukacyjno-kulturalnej?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Pytanie 2.

Stanowisko: Parafia w infrastrukturze wspartej w ramach projektu pn.: ., dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2014-2020, działanie 7.1. Dziedzictwo kulturowe i naturalne, nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tytułu prowadzonej działalności edukacyjno-kulturalnej.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Towary i usługi związane z realizacją przedmiotowej inwestycji świadczone po zakończeniu realizacji inwestycji przez Parafię tj. prowadzenie działalności edukacyjno-kulturalnej wynikające ze specyfiki pełnionych funkcji przez Parafię w . w społeczeństwie (duchowe, duszpasterskie, edukacyjno-wychowawcze, intelektualne i kulturalne) i jej głównej działalności jaką jest sprawowanie kultu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Parafia w nie będzie czynnym podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ efekty przedstawionego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku VAT, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z prowadzoną działalnością edukacyjno-kulturalną, ponieważ efekty przedstawionego we wniosku projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z prowadzoną działalnością edukacyjno-kulturalną. Natomiast w pozostałym zakresie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego . w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej