Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.88.2019.2.AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.03.2019, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.88.2019.2.AJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2019 r. (data wpływu 7 lutego 2019 r.), uzupełnionym w dniu 7 marca 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. .. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

...Zakład Opieki Zdrowotnej nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Świadczy usługi w zakresie opieki medycznej, które mają na celu profilaktykę, ratowanie, przywracanie i poprawę zdrowia, tj. usługi przedmiotowo zwolnione od podatku VAT.

Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie projektu pn. . w ramach .., Działania ., Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .. na lata 2014-2020. Celem głównym projektu jest zwiększona dostępność do wysokiej jakości świadczeń zdrowotnych realizowanych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej przez Wnioskodawcę. Zakres rzeczowy projektu obejmuje rozszerzenie i uzupełnienie diagnostyki obrazowej POZ poprzez zakup przenośnego ultrasonografu wraz z osprzętem komputerowym (laptop, przenośna drukarka). Katalog wydatków uzupełniają: opracowanie Studium Wykonalności i działania promocyjne. Tym samym możliwe będzie wykonywanie badań USG przez lekarza podczas wizyty w domu pacjenta. Ma to kluczowe znaczenie dla tej grupy pacjentów, która ze względu na stan zdrowia, niepełnosprawność czy podeszły wiek nie ma możliwości swobodnego korzystania ze stacjonarnych form diagnostyki (np. w ramach ambulatoryjnych lub szpitalnych pracowni USG). Cel projektu wykazuje pełną zgodność z dokumentami strategicznymi, w tym Strategią Rozwoju Województwa na lata 2014-2020. Dodatkowo inwestycja wykazuje spójność z założeniami . dla ochrony zdrowia, zgodnie z którym inwestycje prowadzone w ramach POZ mogą być ukierunkowane na wszystkie problemy zdrowotne dorosłych i dzieci rozwiązywane w ramach świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Założenia projektu wykazują również zgodność z zapisami map potrzeb zdrowotnych w obszarze chorób: nowotworowych, kardiologicznych, gruczołów wydzielania wewnętrznego, cukrzycy, nowotworów niezłośliwych, metabolicznych, układu moczowo-płciowego u mężczyzn i kobiet, wątroby i trzustki. Z uwagi na miejsce świadczenia usług, projekt wpisuje się w założenia opieki medycznej udzielanych w warunkach środowiskowych. Inwestycja pozwoli także na racjonalizację wykorzystania zasobów w systemie ochrony zdrowia poprzez odciążenie lecznictwa szpitalnego w części obejmującej możliwość realizacji badań bez hospitalizacji pacjenta.

Kluczowe wskaźniki realizacji projektu to: ludność objęta ulepszonymi usługami zdrowotnymi
osób; liczba wspartych podmiotów leczniczych szt.; nakłady inwestycyjne na zakup aparatury medycznej .. zł. Grupę docelową projektu stanowią pacjenci NZOZ.

Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT. Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, iż w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie w stanie odzyskać podatku VAT zapłaconego w ramach inwestycji, zaś sam podatek może zostać uznany za koszt kwalifikowany projektu. Realizując opisany projekt Wnioskodawca będzie świadczył usługi przedmiotowo zwolnione z VAT. Zakupione w ramach projektu wyposażenie będzie wykorzystywane w fazie operacyjnej do świadczenia usług, za które Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując opisane zadania, zaplanowane do wykonania w ramach projektu pn. ., w ramach ., Działania , Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa .. na lata 2014-2020, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne lub częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako niezarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku VAT, nie będzie przysługiwało pełne ani częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu. Wyposażenie, które zostanie nabyte w ramach opisanego projektu objęte zdarzeniem przyszłym nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, iż w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie w stanie odzyskać podatku VAT zapłaconego w ramach inwestycji, zaś sam podatek może zostać uznany za koszt kwalifikowany projektu. Wnioskodawca nie będzie prowadził w oparciu o nie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1, w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. A contrario ponoszenie wydatków inwestycyjnych, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.

Zaplanowane zadania w projekcie nie stanowią czynności opodatkowanych, dotyczą usprawnień w obszarze procedowania, które to procedowanie jest z zakresu usług opieki medycznej, mających na celu profilaktykę, ratowanie, przywracanie i poprawę zdrowia, przedmiotowo zwolnionych z podatku VAT. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany opisanego projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, tj. przy założeniu, że poniesione w ramach realizowanego projektu wydatki będą służyły wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej