Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.12.2019.1.AW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.12.2019, sygn. 0112-KDIL3.4012.12.2019.1.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2019 r. (data wpływu 12 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506, ze zm.) do zadań własnych Gminy należą m.in. utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Wykonując ww. zadania Gmina corocznie ponosi szereg wydatków związanych z utrzymaniem lub modernizacją gminnych obiektów.

W szczególności w bieżącym roku Wnioskodawca zamierza zrealizować inwestycję dotyczącą przebudowy części istniejącego budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w miejscowości (). Na ten cel Gmina uzyskała dofinansowanie z programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach poddziałania (). W związku z powyższym została podpisana umowa o przyznanie pomocy na realizację projektu, pn. () (dalej: Świetlica wiejska, Umowa, Projekt lub Inwestycja).

W ramach realizacji projektu zostaną wykonane prace polegające m.in. na.: wykonaniu konstrukcji dachu wraz z wykonaniem wieńca obwodowego, docieplenia i nowego pokrycia dachu wraz z wywietrznikami dachowymi zapewniającymi wentylację grawitacyjną sali głównej na części jednokondygnacyjnej, zmianie w rozmieszczaniu stolarki okiennej i drzwiowej, wykonaniu pomieszczeń sanitarnych wraz z montażem szczelnego zbiornika bezodpływowego, naprawie ścian wewnętrznych z malowaniem pomieszczeń, dociepleniu budynku, wykonaniu nowego podestu wejściowego zewnętrznego, wykonaniu instalacji elektrycznej.

Zgodnie z zasadami udzielonego dofinansowania, warunkiem otrzymania pomocy jest nie osiąganie zysków z Projektu, a niedotrzymanie przedmiotowego zobowiązania skutkowałoby obowiązkiem zwrotu 100% wypłaconej kwoty pomocy. W związku z tym inwestycja będzie miała charakter niekomercyjny. Przedmiotowa inwestycja będzie ogólnodostępna. Realizacja projektu wpłynie na rozwój funkcji kulturalnych obszarów dla wzrostu kapitału społecznego poprzez zapewnienie miejsca spotkań mieszkańcom miejscowości (). Świetlica wiejska będzie służyła wyłącznie zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców poprzez miejsce do organizacji wydarzeń kulturalnych i integracyjnych.

W rezultacie Gmina wskazuje, iż w jej ocenie towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji pn. () będą służyć wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Właścicielem budynku oraz gruntu jest Ochotnicza Straż Pożarna w (), natomiast Gmina posiada umowę o bezpłatnym użyczeniu ww. gruntu wraz budynkiem.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację Projektu objętego zakresem pytania będą wystawione na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków na przebudowę części istniejącego budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w miejscowości () z przeznaczeniem pomieszczeń na cele świetlicy wiejskiej?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących poniesione wydatki na przebudowę części istniejącego budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w miejscowości () z przeznaczeniem na cele świetlicy wiejskiej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W treści która została wskazana powyżej wynika, iż prawo do odzyskania VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary oraz usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel bądź rezultat takiej działalności.

Zgodnie natomiast z treścią art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego zostały wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, iż w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet w przypadku gdy dotyczą one zadań własnych Gmin, podmioty te winny być uznawane za podatników VAT. Kolejnym warunkiem, do spełnienia od którego uzależniona jest możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zależność ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zaznaczyć należy iż w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą przede wszystkim wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ww. ustawy do zadań własnych Gminy należy przede wszystkim zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty Gminy w zakresie pomocy społecznej, turystyki, utrzymania gminnych obiektów publicznych i administracyjnych, tworzenia warunków do pobudzenia aktywności obywatelskiej, współpraca ze społecznościami lokalnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku, druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona w związku z czym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych przebudową istniejącego budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w miejscowości () z przeznaczeniem pomieszczeń na cele świetlicy wiejskiej. Świetlica wiejska w ww. miejscowości będzie służyła zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców miejscowości (). Z tytułu wykonywania tych czynności, Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat, a powstały majątek w związku z realizacją inwestycji będzie służył wyłącznie do realizacji zadań własnych Wnioskodawcy. W związku z tym, zdaniem Gminy, powstała w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT świadczeniem usług jest także świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jak stanowi art. 8 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem, mając na uwadze powyższy stan prawny, iż fakt związany z przebudową istniejącego budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w miejscowości () z przeznaczeniem pomieszczeń na cele świetlicy wiejskiej będzie służyła Gminie do realizacji zadań własnych. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie będzie wykonywał jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT, a co za tym idzie nie będzie uprawniony do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu pn. ().

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Z opisu sprawy, Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy należą m.in. utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Wykonując ww. zadania Gmina corocznie ponosi szereg wydatków związanych z utrzymaniem lub modernizacją gminnych obiektów.

Wnioskodawca zamierza zrealizować inwestycję dotyczącą przebudowy części istniejącego budynku Ochotniczej Straży Pożarnej. Na ten cel Gmina uzyskała dofinansowanie z programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach (). W związku z powyższym została podpisana umowa o przyznanie pomocy na realizację projektu, pn. (). W ramach realizacji projektu zostaną wykonane prace polegające m.in. na.: wykonaniu konstrukcji dachu wraz z wykonaniem wieńca obwodowego, docieplenia i nowego pokrycia dachu wraz z wywietrznikami dachowymi zapewniającymi wentylację grawitacyjną sali głównej na części jednokondygnacyjnej, zmianie w rozmieszczaniu stolarki okiennej i drzwiowej, wykonaniu pomieszczeń sanitarnych wraz z montażem szczelnego zbiornika bezodpływowego, naprawie ścian wewnętrznych z malowaniem pomieszczeń, dociepleniu budynku, wykonaniu nowego podestu wejściowego zewnętrznego, wykonaniu instalacji elektrycznej. Zgodnie z zasadami udzielonego dofinansowania, warunkiem otrzymania pomocy jest nie osiąganie zysków z Projektu, a niedotrzymanie przedmiotowego zobowiązania skutkowałoby obowiązkiem zwrotu 100% wypłaconej kwoty pomocy. W związku z tym inwestycja będzie miała charakter niekomercyjny. Przedmiotowa inwestycja będzie ogólnodostępna. Realizacja projektu wpłynie na rozwój funkcji kulturalnych obszarów dla wzrostu kapitału społecznego poprzez zapewnienie miejsca spotkań mieszkańcom miejscowości (). Świetlica wiejska będzie służyła wyłącznie zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców poprzez miejsce do organizacji wydarzeń kulturalnych i integracyjnych.

W rezultacie Gmina wskazuje, iż w jej ocenie towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji pn. () będą służyć wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Właścicielem budynku oraz gruntu jest Ochotnicza Straż Pożarna w (), natomiast Gmina posiada umowę o bezpłatnym użyczeniu ww. gruntu wraz budynkiem. Faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację Projektu objętego zakresem pytania będą wystawione na Gminę.

Wątpliwości Wnioskodawcy, przy tak przedstawionym opisie sprawy, dotyczą kwestii ustalenia, czy Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na przebudowę części istniejącego budynku Ochotniczej Straży Pożarnej z przeznaczeniem pomieszczeń na cele świetlicy wiejskiej.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi.

Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w celu realizacji projektu polegającego na przebudowie nieodpłatnie udostępnionych Gminie (przez Ochotniczą Straż Pożarną) pomieszczeń na cele świetlicy wiejskiej należy wskazać, że Wnioskodawca nie będzie wykorzystywać pomieszczeń do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Wydatki związane z przebudową części istniejącego budynku Ochotniczej Straży Pożarnej dotyczą pomieszczeń świetlicy wiejskiej, która będzie służyła wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców poprzez miejsce do organizacji wydarzeń kulturalnych i integracyjnych. W związku z tym inwestycja będzie miała charakter niekomercyjny. Przedmiotowa inwestycja będzie ogólnodostępna. Realizacja projektu wpłynie na rozwój funkcji kulturalnych obszarów dla wzrostu kapitału społecznego poprzez zapewnienie miejsca spotkań mieszkańcom. W rezultacie Gmina wskazuje, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. inwestycji będą służyć wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto z wniosku wynika, że z tytułu wykonywania ww. czynności, Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat, a powstały majątek w związku z realizacją inwestycji będzie służył wyłącznie do realizacji zadań własnych Wnioskodawcy.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (). Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są/nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działa/nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie mają/nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej