Przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie niezabudowanego gruntu przed złożeniem zgłoszenia ... - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.859.2018.1.AJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.01.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.859.2018.1.AJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie niezabudowanego gruntu przed złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2018 r. (data wpływu 20 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie niezabudowanego gruntu przed złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R oraz w zakresie rejestracji jako podatnik VAT czynny jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie niezabudowanego gruntu przed złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R oraz w zakresie rejestracji jako podatnik VAT czynny.

We wniosku następujący stan faktyczny.

Zamierza Pan rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej polegającej na wynajmie domków letniskowych.

W tym celu wraz z żoną zakupił Pan w miesiącu grudniu 2017 r. nieruchomość - działkę niezabudowana, na której mają zostać wybudowane domki letniskowe.

Nie posiada Pan wraz z żoną rozdzielności majątkowej.

Zakup przedmiotowej nieruchomości - działki niezabudowanej, na której mają zostać wybudowane domki letniskowe, odbywał się etapowo, tzn. pierwsza faktura zaliczkowa została wystawiona w miesiącu listopadzie 2017 r., kolejna natomiast w miesiącu grudniu 2017 r., przy czym akt notarialny przenoszący własność przedmiotowej nieruchomości został zawarty w miesiącu grudniu 2017 r.

W akcie notarialnym jako nabywca został wskazany Pan oraz jego małżonka, natomiast na fakturach dokumentujących nabycie przedmiotowej działki został wskazany Pan. Wystawione faktury zawierają Pana imię i nazwisko oraz adres zamieszkania i numer NIP.

Zamierza Pan przeznaczyć nieruchomość - działkę niezabudowaną do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, bowiem na zakupionej działce mają zostać wybudowane domki letniskowe, które będą przedmiotem najmu.

Z przyczyn osobistych nie mógł Pan w momencie zakupu nieruchomości - działki niezabudowanej otworzyć działalności gospodarczej i chce tego dokonać jak najszybciej. W dniu otwarcia działalności gospodarczej Pana żona złoży oświadczenie pisemne, iż nieruchomość w całości przekazuje mężowi w celu prowadzenia działalności gospodarczej, a zyski z niej w całości będą opodatkowane w działalności męża

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a w konsekwencji, czy będzie Pan mógł ubiegać się o zwrot podatku zawarty w cenie nabycia nieruchomości - działki niezabudowanej udokumentowanego fakturami VAT, które wystawione są przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, a które stanowią koszty planowanej działalności gospodarczej i są z nią ściśle związane?
  2. Czy prawidłowo zamierza Pan dokonać zgłoszenia do podatku VAT na deklaracji VAT-R, w której za okres złożenia pierwszej deklaracji poda miesiąc, w którym wystawiono pierwszą fakturę za zakup nieruchomości - działki niezabudowanej, czyli jest to miesiąc listopad 2017 roku, co spowoduje konieczność złożenia deklaracji VAT-7 wstecznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, może on obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony, a w konsekwencji będzie mógł ubiegać się o zwrot podatku od towarów i usług, który zawarty jest w cenie nabycia nieruchomości - działki niezabudowanej, a który udokumentowany jest fakturami wystawionymi jeszcze przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej.

Możliwość odliczenia VAT z faktur wystawionych przed dniem rejestracji określił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 2 stycznia 2018 r. 0114-KDIP1-3.4012.457.2017.2.ISK: (...) prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną. Ponadto należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika ().

Wskazał Pan, że kieruje się również stanowiskiem Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 22 lipca 2009 r. nr ITPP1/443-405/09/AP, gdzie uznano, że niezarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego w momencie zakupu nie wyklucza możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przed dniem rejestracji. Określono, że:(...) Z art. 88 ust. 4 nie wynika bowiem, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadania statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego. Prawo to podatnik może zrealizować w dniu złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług w obowiązującym do jej złożenia terminie. (...) Stwierdzić należy zatem, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów dokonanych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach powołanej ustawy).

Stwierdził Pan ponadto, że nie bez znaczenia dla przedmiotowej sprawy jest również wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2018 r. (sygn. akt III SA/Wa 3934/17), w którym sąd stwierdził, iż Fakt rejestracji podmiotu jako podatnika VAT nie ma znaczenia dla powstania obowiązku podatkowego, decydujące jest faktyczne wykonywanie czynności opodatkowanych VAT.

Zakupił Pan przedmiotową nieruchomość - działkę niezabudowaną w celach inwestycyjnych, z zamiarem wybudowania na niej domków letniskowych na wynajem dla osób trzecich - zakup ten jest ściśle związany z działalnością gospodarczą, tak więc jeden warunek, który umożliwia odliczenie podatku od zakupu lokalu jest spełniony. Drugim warunkiem koniecznym do odliczenia podatku od zakupu lokalu jest dokonanie rejestracji do podatku VAT jako podatnik VAT czynny.

W tym aspekcie wskazał Pan, że kieruje się decyzją Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 16 marca 2010 r. nr ITPP2/443-1107/09/MD, który uznał za prawidłowe zgłoszenie do podatku od towarów i usług z datą wsteczną oraz złożenie w związku z tym wstecznych deklaracji VAT. Przepisy art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, wskazują terminy, w jakich podatnik może skorzystać z uprawnienia umożliwiającego odliczenie podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z ich treścią prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem ust. 10 pkt 1-4 oraz ust. 11. 12, 16, 18. W art. 86 ust. 11 ww. ustawy pisze, że jeśli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Uważa Pan, za prawidłowe zgłoszenie się do podatku VAT z datą wsteczną, ponieważ takie stanowisko wyraził również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lipca 2011 roku nr ILPP4/443-322/11-2/BA, który potwierdził, że żaden przepis prawa nie wyklucza, aby podatnik dokonał zgłoszenia z datą wsteczną wskazując w zgłoszeniu do VAT wcześniejszą datę rozpoczęcia wykonywania czynności opodatkowanych niż data złożenia zgłoszenia. Interpretacja ta potwierdza również: () jeśli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10. 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat. licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego - art. 86 ust. 3 ustawy.

W niniejszej sprawie istotny jest również fakt, że Pana żona w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej oświadczy, że przekazuje nabytą nieruchomość do Pana działalności gospodarczej, w której wszystkie przychody z tego tytułu będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując stwierdził Pan, że na podstawie wskazanych powyżej przepisów uważa w zaistniałym stanie faktycznym za prawidłowe możliwość odliczenia 100% podatku od towarów i usług, a w konsekwencji za możliwość wystąpienia do organu podatkowego o zwrot podatku, wynikającego z nabycia nieruchomości - działki niezabudowanej, poprzez złożenie w Urzędzie Skarbowym deklaracji VAT-R z datą wsteczną oraz deklaracji VAT-7 za okresy wcześniejsze, czyli te przed otwarciem działalności, ale obejmujące okres, w którym wystawiono pierwszą fakturę zakupu.

Wskazał Pan, że poprzez złożenie deklaracji VAT-R z datą wsteczną rozumie, złożenie deklaracji VAT-R z datą bieżącą, niemniej jednak w poz. 38 - zostanie wskazana data, od której Wnioskodawca rezygnuje ze zwolnienia z podatku VAT, czyli miesiąc listopad 2017 r. (moment rozpoczęcia działalności opodatkowanej podatkiem VAT).

W podobnych okolicznościach wielokrotnie wypowiadał się także Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W ocenie Trybunału prawo do odliczenia podatku naliczonego jest uzyskiwane z momentem nabycia statusu podatnika, którym podmiot staje się w momencie przeprowadzenia pierwszych inwestycji (zakupu towarów lub usług) związanych z przyszłą działalnością gospodarczą. Trybunał Sprawiedliwości podkreślał, iż prawo to nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe, tj. od jego rejestracji (C 400/98 Breitsohl, C-268/83 - Rompelman v Minister van Financien).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawa ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego, która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym, podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 19 ustawy, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub dokument celny, będący podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przepisu art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2&‑2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy &‒ obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15 zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako podatnika VAT czynnego, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie (art. 96 ust. 4 ustawy).

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy, Minister Rozwoju i Finansów wydał w dniu 27 grudnia 2016 r. rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 2301).

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia zamieszczono wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług.

W celu prawidłowego złożenia zgłoszenia rejestracyjnego należy miedzy innymi zaznaczyć pole 34 odnoszące się do rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 od nr 27 do nr 37, a w polu nr 38 wpisać datę z którą następuje rezygnacja ze zwolnienia.

Natomiast w części C2. Informacje dotyczące składania deklaracji należy wybrać jedną z form rozliczania (poz. 50-54) oraz wskazać, czy podatnik rozliczać będzie się kwartalnie (poz. 55), czy też miesięcznie (poz. 57) ze wskazaniem kwartału/miesiąca od którego nastąpi rozliczanie.

Zgodnie z art. 99 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego, powołanych przepisów i orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia, dokonanego przed formalną rejestracją jako podatnika VAT czynnego, niezabudowanej działki gruntu. Z treści wniosku nie wynika by nabycie gruntu było czynnością zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, a Pana zamiarem było wykorzystywanie jej do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na wynajmie domków letniskowych. Tym samym zostały spełnione przesłanki do skorzystania, zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy, z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jednocześnie prawo to przysługuje, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek ograniczających to prawo wynikających z treści art. 88 ustawy.

W celu zrealizowania nabytego prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. nabyciami, po dokonaniu formalnej rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług - konieczne jest złożenie deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług za poszczególne okresy rozliczeniowe przed datą rejestracji jako podatnika VAT czynnego, obejmujące okresy w których otrzymywał Pan faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki.

Odnosząc się do kwestii złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R oraz sposobu jego wypełnienia należy stwierdzić, że jest Pan zobowiązany do dokonania takiego zgłoszenia na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z datą bieżącą, przy czym jako datę rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy w Pana przypadku należy wskazać datę otrzymania pierwszej faktury zaliczkowej, tj. listopad 2017 r.

W konsekwencji oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Należy jednak podkreślić, że tut. organ wydając niniejszą interpretację nie jest uprawniony do dokonania zasadności zwrotu podatku, gdyż kwestia ta wykracza poza ramy art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Ewentualna ocena zasadności zwrotu leży w kompetencji organu podatkowego pierwszej instancji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej